FROM ARIADNE TO GERALDI:
THE THREADS THAT WEAVE THE TEXT IN THE CLASSROOM IN PERNAMBUCANO’s ITINERARIES
DOI:
https://doi.org/10.33871/22386084.2024.13.25.108-122Keywords:
Teacher training., Curriculum., Teaching Portuguese language., João Wanderley Geraldi.Abstract
This article describes the process and historical relevance that the work “O Texto na Sala de Aula” and the training of professor João Wanderley Geraldi had in the curricular change (in terms of Portuguese language teaching methodologies) in Basic Education and in Higher Education Courses. Letters of Higher Education in the State of Pernambuco (emphasis, in the context, of the city of Petrolina in the backlands of Pernambuco). Through bibliographical and historical research carried out on official documentary bases and, mainly, on oral and written reports from the subjects involved in the process, we sought to complete the intense and difficult process of re-elaborating the curriculum of the State of Pernambuco at a time of redemocratization in the Brazilian historical context.
Downloads
References
BAKHTIN, M. & VOLOSCHINOV V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. de Michel Lahud e Yara F. Vieira. 11.ed. São Paulo: Hucitec, 2004.
BRASIL. MEC/CNE. Diretrizes Curriculares Nacionais Para o Ensino Fundamental. Parecer CEB 04/98. 1998
_____. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Parecer CEB 15/98. 1998
GERALDI, J. W. (Org.) O texto na sala de aula: leitura & produção . 1. ed. Cascavel- PR: Assoeste, 1984.
_____. O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 2000.
PERNAMBUCO (Estado). Secretaria de Educação, Cultura e Esportes. Diretoria de Educação Escolar (1992). Subsídios para organização da prática pedagógica nas escolas. Recife, SECE, v. 13, Língua Portuguesa. (Coleção Professor Carlos Maciel).
_____. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO. Base Comum Curricular para as Redes Públicas de Ensino de Pernambuco: língua portuguesa. Recife: SE, 2008.
SOUZA, Isva Maria Modesto Morais de et al. Rodas de conversa: tecendo memórias de professores/as sobre o ensino de português pela ótica de O texto na sala de aula. In: SILVA, Lilian Lopes Martin da et al. O texto na sala de aula: um clássico sobre o ensino de língua portuguesa. / Lilian Lopes Martin da Silva; Norma Sandra de Almeida Ferreira; Maria do Rosário Longo Mortatti (orgs.). Campinas, SP: Autores Associados, 2014. (Coleção Formação de Professores).