Literacy and literacy of students with Autism Spectrum Disorder from the perspective of brazilian dissertations and theses: contributions to teacher training

contributions to teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/2317417X.2024.20.1.9440

Keywords:

Alfabetização Autista, Letramento Autista, Transtorno do Espectro Autista, Formação de professores, Prática pedagógica.

Abstract

Considering the reality of Brazilian education, which is in the process of developing inclusive actions, this study analyzes the state of knowledge on literacy and literacy development of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) and teacher education. The study sought research produced between 2014 and 2021, as published in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. Twenty studies were categorized and analyzed quantitatively and qualitatively, using Content Analysis methodology. The results demonstrate: the challenges of educational inclusion; the urgent need for initial and ongoing teacher training; teachers' insecurity and lack of knowledge regarding Autism Spectrum Disorder; the reduction of literacy to decoding and phonological awareness; the decline in literacy development; the promising use of adapted digital games, playfulness, and stories; as well as confirming the relevance of research linked to teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone de Souza, Universidade Estadual de Maringá

Simone de Souzaé Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação, área de Didática e Metodologia do Ensino, da Universidade Estadual de Maringá. Mestre e Doutora em Educação para a Ciência e a Matemática, Especialista em Psicologia Clínica e Institucional, em Educação a Distância, e em Supervisão Educacional. Pedagoga, com experiência em Educação Infantil, Anos Iniciais do Ensino Fundamental e Ensino Superior modalidades presencial e a distância. Coordenadora do projeto de pesquisa institucional "Práticas de Alfabetização e de Letramento: das políticas educacionais às atividades escolares". Lattes:http://lattes.cnpq.br/5674502533105114

 

Vanessa Freitag de Araújo, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Pedagogia e Filosofia. Especialista em Educação a Distância, História: Cultura, Economia e Política e em Atendimento Educacional Especializado. Mestre em Educação e em Filosofia. Doutora em Educação. Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Analice Czyzewski, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Pedagogia. Mestre e Doutora em Educação Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Published

2024-09-10

How to Cite

de Souza, S., Freitag de Araújo, V., & Czyzewski, A. (2024). Literacy and literacy of students with Autism Spectrum Disorder from the perspective of brazilian dissertations and theses: contributions to teacher training: contributions to teacher training. InCantare, 20(1), 1–24. https://doi.org/10.33871/2317417X.2024.20.1.9440