Music as a pedagogical tool for cognitive and linguistic development in children with trisomy 21

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/2317417X.2023.19.2.8934

Keywords:

Trisomy 21. Music. Speech intelligibility

Abstract

Studies indicate that the cognitive development of children with Trisomy 21 is superior to language development, with understanding being more effective than expression (Chapman, 1997; Dykens, Hodapp, & Evans, 1994; Kernan & Sabsay, 1996; Miller, 1995). Oral motor impairments, such as hypotonicity, common to speakers with T21 contribute to speech unintelligibility, as do deficits in short-term memory and auditory processing (Andrade; Limongi, 2007; Schwartzman, 1999). The speaker with T21 therefore always needs to be motivated to develop verbal language so that interaction with others and the environment occurs more effectively. Auditory stimuli are, therefore, essential for the development of language, it is through language that the child comes into contact with the sound world, developing their oral and affective communication. This reaserch proposes, based on some research carried out at the Núcleo Saber Down – located at UESB, and considering researches about the importance of music as a tool for the intellectual, affective and cognitive development of human beings, to defend the proposal of music as a tool for expansion of the neural connections of people with T21 as well as the construction of an environment conducive to learning and the development of social, communicative, affective and language skills among these learners. It is suggested that families and schools are guided and motivated to adopt music as a promoter of the intellectual and emotional development of individuals with T21.

Keywords: Trisomy 21. Music. Speech intelligibility

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Author Biographies

Priscila de Jesus Ribeiro, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutoranda em Línguistica pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB. Mestre em Linguistica pela mesma universidade. Atualmente, entrega o projeto de pesquisa desenvolvido no Núcleo Saber Down, cuja proposta de pesquisa envolve a inteligibilidade de pessoas com síndrome de Down. 

Marian dos Santos Oliveira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Possui Doutorado em Lingüística pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2011), área de concentração Fonética e Fonologia, com pesquisa que relaciona síndrome de Down e produção vocálica. É Mestre em Letras e Lingüística pela Universidade Federal da Bahia (2005), área de concentração Sociolinguística. Fez graduação em Letras com Português e Inglês e respectivas Literaturas, na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB (2001). Atualmente é professora Adjunto da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, docente do Programa de Pós-graduação em Linguística PPGLin (CAPES-UESB) e do ProfLetras-UESB. Coordena projetos de pesquisa sobre o sistema fonético-fonológico de pessoas com síndrome de Down. Também atua na coordenação do Projeto de Extensão Saber Down Núcleo de Pesquisas e Estudos em em Síndrome de Down. Neste projeto visa-se trabalhar eventuais problemas de fala, leitura, escrita e de abstração matemática apresentados por pessoas com síndrome de Down. A professora tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Teoria e Análise Lingüística, atuando principalmente nos seguintes temas: síndrome de Down, acústica, vogais, variação e concordância. Atualmente é líder do Grupo de Pesquisas e Estudos em Síndrome de Down-Saber Down (CNPq-UESB) e membro do Grupo de Pesquisa em Estudos da Língua(gem) -GPEL (CNPq-UESB), PROBRAVO (CNPq). O Grupo de Pesquisa Saber Down (CNPq-UESB) abrigará pesquisas em aquisição de linguagem e da escrita.

Published

2024-10-22