PEDAGOGICAL FORMATION AND THE CHALLENGES OF SCHOOLAR INCLUSION OF CHILDREN WITH AUTISTIC SPECTRUM DISORDER IN EARLY EDUCATION

WHAT DO TEACHERS THINK?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/2317417X.2024.21.2.8355

Keywords:

Teacher Training, Autism Spectrum Disorder, Child education

Abstract

This study aimed to understand the conceptions of Early Childhood Education teachers about pedagogical training and the challenges faced in the process of school inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD). As a research methodology, we chose field research, with a qualitative approach. For data collection, a sociodemographic questionnaire, a semi-structured interview guide and an observation guide were used. 23 education professionals who work in Early Childhood Education Centers of the Municipal Education Network of a municipality in the interior of Paraná participated in the study. As a theoretical framework we adopted Historical-Cultural Psychology (PHC). The research results reveal that Early Childhood Education professionals do not receive adequate advice from the competent bodies, as well as little participation in continuing education courses. Consequently, working with autistic students becomes precarious, since professionals are unable to develop work consistent with the real conditions of these students. We conclude that it is extremely important to create a context of initial and continued training that provides the necessary support for teaching in Early Childhood Education and, specifically, for working with children who have ASD.

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Author Biographies

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Tatiana Lemes de Araújo Batista, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professora da rede municipal de Mandaguari-PR.

Lucilia Vernaschi de Oliveira, Instituto Federal do Paraná - IFPR

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professora da Educação Básica, Técnica e Tecnológica (EBTT) na área de Educação Especial, do Instituto Federal do Paraná (IFPR) - Campus Umuarama.

Flávio Rodrigues de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutor em História pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE-UEM). Docente do Departamento de Pedagogia da Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Gilmar Alves Montagnoli, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Mestrado em Educação Inclusiva (PROFEI) da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Published

2024-09-05