PROPOSTA DE ANÁLISE MUSICOTERAPÊUTICA DE CANÇÕES A PARTIR DOS CONCEITOS DE SIGNIFICADOS E SENTIDOS DE VYGOTSKY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/2317417X.2022.17.2.8275

Keywords:

violence against women, Music Therapy, music analysis

Abstract

This study is a Music Therapy analysis proposal of a song composed by a women group who have suffered violence, living in a shelter house. The basic theory was concepts of meaning and senses of Vygotsky and theoretical and methodological contributions of Tatit and Sampaio. Methodology: there were exposed group contextual data, relation among melody, letter and harmony meanings and senses, performance and song arrangement, and the data interpretation. Finally, this proposal improves the music therapist's ability to make a better work with the song elements inside the music therapy process. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hermes Soares Dos Santos, UFPR

Doutorando em Educação (PPGE-UFPR); Mestre em Música (EMAC-UFG); Bacharel em Musicoterapia (EMAC-UFG); Bacharel em Flauta Transversal (MÚSICA-UnB); Membro do Grupo de Pesquisa em Envelhecimento Humano (GPEH-UFPR). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Musicoterapia (NEPIM). Professor Assistente do Bacharelado em Musicoterapia (UNESPAR). Lattes: http://lattes.cnpq.br/1619832393419485; ORCID: 0000-0001-6531-5562; email: hermes.santos@ufpr.br

Liliane Martins Furtado Oliveira Lehtonen Souza Martins Furtado Oliveira Lehtonen Souza, UFPR

Doutorando em Educação (PPGE-UFPR); Membro do Grupo de Pesquisa em Envelhecimento Humano (GPEH-UFPR). Mestre em Educação (PPGE-UFPR); Bacharel em Musicoterapia (EMAC-UFG); Bacharel em Superior de Instrumento Piano pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná; Bacharel em Musicoterapia (UNESPAR); Especialista em Música Popular Brasileira (UNESPAR); Lattes:  http://lattes.cnpq.br/9270720295606021;  ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5285-9974; email: lilamfo@gmail.com

Lydio Roberto Silva, UFPR

Doutorando em Educação (PPGE-UFPR); Membro do Grupo de Pesquisa em Envelhecimento Humano (GPEH-UFPR). Mestre em Engenharia da Produção (Mídia e Conhecimento – UFSC); Especialista em Educação Especial (PUCPR) e em Fundamentos Estéticos da Arte Educação (UNESPAR); Licenciado em Música e Bacharel em Musicoterapia (UNESPAR). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Musicoterapia (NEPIM). http://lattes.cnpq.br/9826437349331237; Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2750-6576; email: lydio.silva@unespar.edu.br

Gislaine Cristina Vagetti, UFPR

Doutora em Educação Física (UFPR); Mestrado com pesquisa em processo ensino-aprendizagem na educação física para idosos (UEM); Professora Associada da UNESPAR; Professora do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Educação (PPGE-UFPR); Membro do Grupo de Pesquisa em Envelhecimento Humano (GPEH-UFPR); Professora do Programa de Pós-Graduação em Música (PPG-Mus) na UNESPAR. Líder do Grupo de Pesquisa em Envelhecimento Humano (GPEH) da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). Vice-líder do Centro de Pesquisa em Educação e Pedagogia do Esporte (CEPEPE) da UFPR. Membro do grupo de pesquisa em Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano (UFPR); Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Musicoterapia (NEPIM) da UNESPAR. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8495637038816664; Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0704-1297; email: gislainevagetti@hotmail.com

Published

2023-12-14