LINGUAGEM E CONTEXTO SOCIAL

A CANÇÃO COMO POSSIBILIDADE DE INTERPRETAÇÃO CRÍTICA NO CONTEXTO DA ESCOLA PÚBLICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22386084.2024.13.26.155-170

Keywords:

Pesquisa-ação, Canção, Critical analysis, Escola Pública

Abstract

This text discusses results of a work carried out in a public school in Cruz Alta (RS), whose objective was to promote an action-research approaching music as an alternative for critical social analysis in public schools.It was decided to analyze the lyrics of the song “Cálice”, by Chico Buarque, which presents broad social criticism.The methodology adopted for the study was action research, as this provides opportunities for discussions, reflections and, above all, promotes improvements in contexts that require intervention.The activity brought together university researchers, students and teachers from public schools.As a result, it can be said that the work carried out provided an opportunity to reflect on new possibilities for teaching practice in basic education, a context that still lacks alternative proposals to improve the quality of teaching.

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Author Biographies

Antonio Escandiel de Souza, Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ-RS)

Doutor em Letras (Linguística Aplicada), professor do Programa de Pós-Graduação em Práticas Socioculturais e Desenvolvimento Social.  Mestrado e Doutorado pela Universidade de Cruz Alta- UNICRUZ/RS. Pesquisador líder do Núcleo de Pesquisa e Extensão em Linguagem e Sociedade (NUPELS).

Fábio César Junges, Universidade Regional Integrada (URI - Santo Ângelo-RS)

Doutor em Teologia, professor da Universidade Regional Integrada-URI Santo Ângelo/RS. Integrante do Núcleo de Pesquisa e Extensão em Linguagem e Sociedade-NUPELS

Vânia Maria Abreu de Oliveira, Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ-RS)

Doutora em História, professora do Programa de Pós-Graduação em Práticas Socioculturais e Desenvolvimento Social. Mestrado e Doutorado pela Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ/RS). Integrante do Núcleo de Pesquisa e Extensão em Linguagem e Sociedade (NUPELS).

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Published

2024-10-16

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo