The Motor and cognitive effects associated with musical training: A narrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/2317417X.2025.22.9751

Keywords:

Music training, Music practice, Effects, Brain, Motor

Abstract

Music is an element constantly present in our society, regardless of time or location. Archaeological evidence reveals the possible existence of musical instruments in prehistoric times, showing a long-lasting relationship with music. Currently, studies have grown that indicate that musical practice (musical instrument training and singing) could generate effects that would benefit musicians. Such data gave rise to the hypothesis that musical training could be an interesting stimulus for cognitive and motor development. The aim of this study was to synthesize current evidence (last 10 years) on the influence of musical practice on motor and cognitive developments. A critical narrative review of the literature was carried out. Discuss the effects of musical training exposure in different age groups and the possible implications for neuropsychomotor development and motor rehabilitation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yasmim Fernandes Moniz, Universidade de Mogi das Cruzes

Physiotherapist from the University of Mogi das Cruzes (2019).
Master's degree in Biomedical Engineering from the University of Mogi das Cruzes (2022).
Ph.D. candidate in Biomedical Engineering at the University of Mogi das Cruzes with a CAPES scholarship.
Visiting Ph.D. candidate at the University of Madeira, Portugal (2023) with a CAPES Sandwich Ph.D. scholarship.
Currently works on projects that implement music-based interventions in rehabilitation, as well as in the development of software and serious games.

Alessandro Pereira da Silva, Universidade de Mogi das Cruzes

Graduação em Engenharia da Computação, Mestrado em Engenharia Biomédica, Doutorado em Engenharia Biomédica pela Universidade de Mogi das Cruzes (UMC) e Pós-Doutorado em Engenharia Biomédica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Docente e pesquisador no Programa Integrado de Engenharia Biomédica da UMC e no Programa de Pós-Graduação em Engenharia Biomédica. E-mail: alessandrops@umc.br

Silvia Cristina Martini, Universidade de Mogi das Cruzes

Graduação em Matemática pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Mestrado, Doutorado e Pós-Doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade de São Paulo (USP) e Tecnólogo em Análise e Desenvolvimento de Sistemas. Pesquisadora e professora auxiliar nível PCA-4 da Universidade de Mogi das Cruzes (UMC). E-mail: silviac@umc.br

Terigi Augusto Scardovelli, Universidade de Mogi das Cruzes

Graduação em Engenharia de Computação pela Universidade de Mogi das Cruzes, Mestrado e Doutorado em Engenharia Biomédica pela Universidade de Mogi das Cruzes (UMC) e pós-doutorado em Engenharia Biomédica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Docente e pesquisador no Programa Integrado de Engenharia Biomédica da Universidade de Mogi das Cruzes. E-mail: scardovelli@umc.br

Silvia Regina Matos da Silva Boschi, Universidade de Mogi das Cruzes

Graduação em Fisioterapia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCCAMP), Mestrado e Doutorado em Engenharia Biomédica pela Universidade de Mogi das Cruzes (UMC) e Pós-Doutorado em Engenharia Biomédica pela (PUC-SP). Coordenadora do programa de Mestrado Profissional em Ciência e Tecnologia em Saúde e professora do programa de Pós-Graduação em Engenharia Biomédica. E-mail: boschi@umc.br

Published

2025-04-09

How to Cite

Fernandes Moniz, Y., Pereira da Silva, A., Martini, S. C., Scardovelli, T. A., & Matos da Silva Boschi, S. R. (2025). The Motor and cognitive effects associated with musical training: A narrative review. InCantare, 22(1), 1–13. https://doi.org/10.33871/2317417X.2025.22.9751