The role of occupational therapy and music therapy in the school context

a field study with kindergarten and elementary teachers in belo horizonte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/2317417X.2023.19.2.9167

Keywords:

Ocupational Therapy, Music Therapy, School, Social Inclusion, Interdisciplinarity

Abstract

The present study investigates the work of Occupational Therapy and Music Therapy in the school context of the city of Belo Horizonte through exploratory research carried out over interviews. For that, an online survey was developed to be answered by kindergarten and elementary school teachers. A total of 134 public and private schools were randomly selected and contacted by phone. Communication with teachers and dissemination of the research was the responsibility of interested schools. In all, 56 interviews from 18 different schools were obtained and analyzed. From the results, it was possible to observe the teachers interest in the participation of these professionals in the school and their view on the possible contributions of this line of work. However, few institutions have these professionals on their staff. The answers were analyzed and discussed, pointing out the importance of these areas for more inclusive education and better conditions for the students.

 

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Author Biographies

Verônica Magalhães Rosário, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora em Neurociências pela Universidade Federal de Minas Gerais.(2019) e Mestre em Música pela Universidade Federal de Minas Gerais (2015). Possui Especialização em Intervenção ABA para Autismo e Deficiência Intelectual pelo CBI of Miami (2024), Especialização em Metodologias Inovadoras Aplicadas à Educação com especificidade em Educação Especial pela Faculdade Internacional de Curitiba (2005), Licenciatura em Música pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná (2004), Bacharelado em Musicoterapia pela Faculdade de Artes do Paraná (2003) e Curso Técnico de Piano pelo Conservatório Brasileiro de Música (1997). É Professora Adjunta do Bacharelado em Música- habilitação em Musicoterapia da UFMG, membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Música da UFMG, membro da Comissão de Pesquisa da UBAM, membro da comissão Brazilian Journal of Music Therapy da UBAM e membro do Corpo Editorial da Revista Per Musi. Tem experiência na área de musicoterapia, educação musical, educação especial e construção de instrumentos de avaliação.

Rebeca Cunha de Oliveira , Universidade Federal de Minhas Gerais

Rebeca Cunha de Oliveira é Bacharel em Terapia Ocupacional pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

João Guilhermo Rios Pimenta Fernandes , Universidade Federal de Minas Gerais

João Guilhermo Rios Pimenta Fernandes é Bacharel em Terapia Ocupacional pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Published

2024-10-22