Possível influência de Quincas Laranjeiras no desenvolvimento do estilo violonístico de Heitor Villa-Lobos

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.2.8376

Keywords:

Violão Brasileiro, História do Violão, Quincas Laranjeiras, Heitor Villa-Lobos, Sérgio Abreu

Abstract

In February 2007, when comparing excerpts from pieces by Quincas Laranjeiras and Heitor Villa-Lobos that were previously little known (Dores d'Alma, Valse-Choro and Valsa Concerto N. 2), Sérgio Abreu (1948-2023) noticed significant similarities in work of both, outlining a possible influence of Quincas in the formation of Villa-Lobos’ “guitar style”. In May 2023, in the process of organizing and cataloging his documentary collection (Sérgio had passed away on January 19, a few months earlier), six pages of an apparently finished study were found, signed and dated by Abreu in November 2007, in which presents arguments, historical data and eight comparative musical examples of works by Quincas and Villa-Lobos. In addition to presenting unpublished biographical data about Laranjeiras and contextualizing the construction of this study, the article literally reproduces Sérgio's work, giving light to one of his lesser-known facets: that of the musician-researcher capable of drawing original parallels between the works of two decisive characters of the guitar in Brazil.

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Author Biographies

Humberto Amorim, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Humberto Amorim é violonista, professor e pesquisador, leciona violão na Universidade Federal do Rio de Janeiro desde 2007. Doutor em Musicologia pela UNIRIO, mestre em violão pela Universidade de Alicante (Espanha), com uma formação acadêmica que compreende sete diplomas (1 doutorado, 2 mestrados e 4 graduações). Publicou dezenas de artigos em revistas científicas e é autor de dois livros publicados pela Academia Brasileira de Música. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2622-8698. E-mail: humbertoamorim@musica.ufrj.br

Sérgio Abreu

Sérgio Abreu (1948-2023) foi um violonista e luthier brasileiro. Iniciou os seus estudos violonísticos com o avô, Antônio Rebello, e com o pai, Osmar Abreu, sendo posteriormente orientado por D. Monina Távora. A partir de 1963, iniciou uma consagrada carreira artística em duo com o irmão, Eduardo Abreu, com o qual ganhou os palcos do mundo nos anos seguintes. Em 1967, venceu o concurso de violão mais importante da época, o ORTF, em Paris (França). Com o fim do Duo Abreu, em 1975, prosseguiu em carreira solo ou em trabalhos camerísticos com canto e flauta até 1981, quando passou a se dedicar exclusivamente à luteria, ofício no qual se tornou uma referência mundial.

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Published

2023-11-01

How to Cite

Amorim, H., & Abreu, S. (2023). Possível influência de Quincas Laranjeiras no desenvolvimento do estilo violonístico de Heitor Villa-Lobos. Vortex Music Journal, 11(2), 1–38. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.2.8376

Issue

Section

Dossier “Homage to Sérgio Abreu: guitar, contexts, practices and characters”

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