Gérard Grisey's Vortex Temporum from the conductor's perspective

Visualizações: 248

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.3.8247

Keywords:

Grisey;, Vortex Temporum, Regência;, Performance da música século XX

Abstract

This paper is a consequence from the teaching and performative experience of the authors, and it aims to highlight technical-performatives singularities of the conduction of Vortex Temporum, of Gérard Grisey. By scaping the common-thought we structure the descriptive path under the optical of Norman Del Mar to suggest the performative construction of the piece. Dialoging with this perspective, we propose a conceptual model of interpretative construction based on five links: contextualization, emotional exploration of this context, coactivation, devir and self-critical positioning. Finally, in addition to the dialoged-expository-method, we give voice to the musicians who point to the technical untangling of the instrumental speech that composes the piece.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Muniz

André Muniz é doutor em regência pela Université de Montréal, Canadá, e mestre em regência pela Universidade Estadual de Campinas. Coordenador do Grupo de Estudos Avançados em Regência. Desenvolve pesquisas em regência voltadas para a construção da performance musical.

Erickinson Lima, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte

Erickinson Lima é doutor e mestre em regência pela Universidade de Aveiro, Portugal. Coordenador adjunto do Grupo de Estudos Avançados em Regência. Desenvolve pesquisas no campo da regência com foco na acessibilidade técnica para alunos cegos através do uso de novas tecnologias.

References

BANDEIRA, Amandy. Entrevista concedida a André Oliveira por e-mail em 01 mai. 2023. Natal-RN.

BARRAUD, Henry. Para compreender as músicas de hoje. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

BENJAMIN, Walter. O conceito de crítica de arte no romantismo alemão. 2. ed. São Paulo: Iluminuras, 1999.

BERLIOZ, Hector. Grand Traité d'Instrumentation et d'Orchestration Modernes. Paris: Schonenberg, 1843.

BOULEZ, Pierre. A Música Hoje. São Paulo: Perspectiva, 2002.

BRACERAS, Juan María. Entrevista concedida a André Oliveira por ligação telefônica em 09 jun. 2023.

BUNDLER, David. Interview with Gérard Grisey. Twentieth Century Music, v.1, Março 1996.

CESETTI, Durval. Entrevista concedida a André Oliveira por WhatsApp em 06 maio 2023.

CORREIA, Jorge Salgado. Investigating Musical Performances as Embodied Socio Emotional Meaning Construction: Finding an Effective Methodology for Interpretation. 2002. Tese (Doutorado em Música) - Universidade de Sheffield, Inglaterra, 2002.

_____. Utopia E Música. E-topia: Revista Electrónica de Estudos sobre a Utopia, n. 04, 2005.

CHERNIAVSKY, D. Casals´s Teaching of the Cello. Musical Times, Londres, 1952. DOI: https://doi.org/10.2307/934445

Da SILVA, Edyelwys. Entrevista concedida a André Oliveira por e-mail em 10 jun. 2023.

DEL MAR, Norman. Conducting Beethoven: The Symphonies Vol. 1. Oxford: Oxford University Press, 1992.

_____. Conducting Brahms. Oxford: Clarendon Press, 1993.

DICK, Robert. The Other Flute: A Performance Manual of Contemporary Techniques. Lauren Keiser Music Publishing, 1989.

FERRAZ, Sílvio. Entrevista concedida a André Oliveira por WhatsApp em 25 maio 2023.

GRISEY, Gérard. Vortex Temporum I, II, III pour piano et cinq instruments. [Partitura]. Paris: Editions Ricordi, 1995.

______. Tempus ex Machina: A compositor's reflections on musical time. Contemporary Music Review, 2, 239-275. Harwood Academic Publishers, 1987. DOI: https://doi.org/10.1080/07494468708567060

HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. 1. ed. Rio de Janeiro: Objetiva - Instituto Antônio Houaiss de Lexicografia, 2004.

LABOISSIÈRE, Marília. Interpretação musical: a dimensão recriadora da “comunicação” poética. São Paulo: Annablume, 2007.

LIMA, Sonia Regina Albano de. “Música e memória emotiva”. In: Lima, Sonia Regina Albano de. (Org). Memória, performance e aprendizado musical: um processo interligado. São Paulo: Paco Editorial. 2013.

LIMA, Erickinson Bezerra de; OLIVEIRA, André Luiz Muniz. “A subjetividade versus objetividade interpretativa à luz da obra l’histoire du soldat de Igor Stravinsky”. In: XXIII Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, Natal, 2013.

_____. OLIVEIRA, André Luiz Muniz; SOUZA, David; ALMEIDA, Victor. “Estado da Arte: a produção científica brasileira nos primeiros 20 anos do séc. XXI no campo da regência”. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. e0208, 2023. DOI: https://doi.org/10.5965/2525530408022023e0208

MACÉ, Pierre-Yves. “Gérard Grisey: Vortex Temporum”. Disponível em: https://www.ensembleintercontemporain.com/fr/2015/12/gerard-grisey-vortex-temporum/. Acesso em: 25 jun. 2023.

MEYER, Jürgen. Acoustics and the Performance of Music: Manual for Acousticians, Audio Engineers, Musicians, Architects and Musical Instrument Makers. 5th ed. 2009 Edition. Tradução de Uwe Hansen. Springer.

PAREYSON, Luigi. Os problemas da estética. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

PRESGRAVE, Fábio. Entrevista concedida a André Oliveira por ligação telefônica em 07 jul. 2023. Natal-RN.

REHFELDT, Phillip. New directions for clarinet. Scarecrow Press, USA, 2003.

RIBEIRO, Felipe de Almeida A. “Investigando Procedimentos Poéticos e Estruturais em “Prologue” de Gérard Grisey”. Revista Música Hodie, Goiânia, v. 14, n. 2, 2014, p. 165-179.

VERMEIL, Jean. Conversations with Boulez thoughts on conducting. Amadeus Press, Portland, Oregon, 1989.

VOSS, Emerson. Thoughts on Temporal Perception’s Relativity in Grisey’s Vortex Temporum and Voss’s Perspectives. Dissertação (Mestrado em Música) - East Carolina University. Greenville, Carolina do Norte, Estados Unidos, 2017.

WANG, Ching-Yi. Spectral Music and Gérard Grisey’s Vortex Temporum I and II. Tese (doutorado em música) - University of California. California, Estados Unidos, 2012.

WEISBERG, Arthur. Performing twentieth-century music: a handbook for conductors and instrumentalists. New Haven: Yale University Press, 1993.

Published

2024-02-05

How to Cite

Muniz, A., & Lima, E. (2024). Gérard Grisey’s Vortex Temporum from the conductor’s perspective. Vortex Music Journal, 11(3), 1–40. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.3.8247

Issue

Section

Dossier”25 years without Gérard Grisey”

Metrics