O LIVRO DIDÁTICO DE LÍNGUA PORTUGUESA:
DESAFIOS PARA UMA EDUCAÇÃO ÉTNICO-RACIAL
DOI:
https://doi.org/10.33871/22386084.2024.14.27.21-45Keywords:
Educação Antirracista., Livro Didático., Racismo., Língua Portuguesa.Abstract
This qualitative research aims at analyzing, from the perspective of an antiracist education, the iconographic representations of racial issues present in the Portuguese Language Textbook of the 3rd year of Elementary School, and at broadening the view about the black presence in the historical, social and cultural construction of Brazilian society, to the implementation of a school culture based on interculturality. The theoretical foundation is based on Cavalleiro (2018), Almeida and Sanchez (2017), Coelho and Coelho (2015), and other researchers. This study concludes that there are continuities and ruptures in the promotion of a historical narrative in the textbooks, however, the silencing regarding black protagonism is still evident.
Downloads
References
ALMEIDA, Marco Antonio Bettine de. SANCHEZ, Livia Pizauro. Implementação da Lei 10.639/2003 – competências, habilidades e pesquisas para a transformação social. Pro-posições, V. 28, N.1 (82), jan./abr. 2017.
BERGER, Peter Ludwing; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Tradução: Floriano de Sousa Fernandes. Petrópolis: Vozes, 1985.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. 2ª ed. São Paulo: Cortez Editora, 2008.
CASTILHO, Suely Dulce de. A Representação do Negro na Literatura Brasileira: Novas Perspectivas. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 7, n. 1. p. 103-113, 2004.
CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. Em favor de igualdade racial, São Paulo v. 1, n.1 – p. 137-146/ Fev-Jul, 2018.
COELHO, Mauro Cezar. COELHO, Wilma de Nazaré Baía. O ensino de história e os desafios da diversidade: a conformação da consciência histórica nos processos de implementação da Lei nº 10.639/ 2015. Capítulo 14, p. 283 – 303.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Livro didático como assistência ao estudante. Revista Diálogo Educacional. Curitiba, v. 9, n. 26, p. 119-130, jan./abr. 2009.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação,2, 177-229, 1990.
DOMINGUINI, Lucas. Fatores que evidenciam a necessidade de debates sobre o livro didático. In: V CONGRESSO INTERNACIONAL DE FILOSOFIA E EDUCAÇÃO - CINFE, maio de 2010, Caxias do Sul.
FREITAS, Itamar. Livro didático. Dicionário de ensino de História, 2018, p.143-148.
FREITAS, Ivana Silva. A cor da metáfora: O racismo no livro didático de Língua Portuguesa. Universidade Federal da Paraíba, 2009.
KANTOVITZ, Geane. O livro didático de História da Rede Salesiana de escolas em SC: desafios na formação do pensamento histórico. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.
MUNANGA, Kabengele. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. Brasília: UNESCO, 2005.
OLIVEIRA, Talita de. Da pressão jurídica à ação política: reflexões sobre a lei 10.639/2003 e o ensino de língua portuguesa e literatura brasileira no CEFET/RJ. Revista da ABPN • v. 10, Ed. Especial - Caderno Temático: História e Cultura Africana e Afrobrasileira – lei 10.639/03 na escola • maio de 2018, p.409-434.
OLIVEIRA, Terezinha. NUNES, Meire Aparecida Lóde. Análise iconográfica: um caminho metodológico de pesquisa em história da educação. Revista Contrapontos – Eletrônica, Vol. 10 - n. 3 - p. 307-313 / set-dez 2010.
ORLANDI, Eni Puccinelli. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 6ª ed. Campinas – SP: Editora da Unicamp, 2013.
PEREIRA, Júnia Sales. Da ruína à aura: convocações da África no ensino de história. 2015, p. 187 – 205.
ROSEMBERG, Fúlvia. BAZILLI, Chirley. SILVA, Paulo Vinícius Baptista da. Racismo em livros didáticos brasileiros e seu combate: uma revisão da literatura. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.29, n.1, p. 125-146, jan./jun. 2003.
SANTOS, Fabiana dos. Identidade negra e Literatura Infantil. Revista Fórum Identidades, Itabaiana-SE, Universidade Federal de Sergipe, v. 24, p. 45-60, mai.-ago. de 2017.
SILVA FILHO, João Bernardo da. Os discursos verbais e iconográficos sobre os negros em livros didáticos de história. Faculdade de Educação / UFMG Belo Horizonte, 2005.
TEIXEIRA, Rosane de Fátima Batista. Significados do livro didático na cultura escolar. In: X CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 1., 2011, Curitiba. Anais CONEDU. Curitiba: PUCPR, 2011.