Words, Sounds, and Images – Representations of the Guitar in Brazilian Literary Prose

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8726

Keywords:

violão, prosa literária, literatura brasileira, análise narrativa.

Abstract

We propose to analyze, in this study, how the guitar participates in Brazilian literary prose, while simultaneously being (re)told by it. To achieve this, we employ a comparative and interdisciplinary methodological approach involving musicology, literary interpretation, and elements of narratology. The study entailed locating sources within the literary canon where the guitar prominently appears, analyzing narrative elements, and exploring extratextual aspects. Thus, the scope encompassed works by Aluísio Azevedo, Lima Barreto, Guimarães Rosa, and Erico Verissimo. Through examining the relationships between characters and the guitar, we aimed to delineate the profiles of those who play the instrument, explore its influence on female figures, and investigate the musical manifestations associated with the guitar.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudia Araújo Garcia, Universidade do Estado de Minas Gerais

Cláudia Garcia has a doctorate in Letters from PUC Minas and a master's degree in Music Performance from the Federal University of Minas Gerais. She has a Specialization in Pedagogical Principles and Resources in Music from the State University of Minas Gerais and a Bachelor's Degree in Guitar from the same institution. As a teacher, she worked at the Padre José Maria Xavier State Conservatory of Music and at the Clóvis Salgado Foundation's Artistic and Technological Training Center. Since 2005, she has been teaching at the School of Music of the State University of Minas Gerais, where she is a permanent member of the teaching staff. As well as being a soloist and chamber musician, he has dedicated himself to research in the areas of musical performance, literature and the guitar.

References

ARAÚJO, Jorge de Souza. Do penhor à pena: estudos do mito de Don Juan, desdobramentos e equivalências. Salvador: Editus, 2005. 484p.

ARAÚJO, Mozart de. A modinha e o lundu no século XVIII. São Paulo: Ricordi, 1963.

ASSIS, Machado de. Quincas Borba. Obra Completa. vol. I, Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994.

AZEVEDO, Aluísio. O Cortiço. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2018.

BARRETO, Lima. Triste Fim de Policarpo Quaresma. Bahia: Nostrum Editora, 2014.

________. Clara dos Anjos. Editora Raio, Edição do Kindle, 2021.

CANDIDO, Antonio. De cortiço a cortiço in: O discurso e a cidade. São Paulo: Duas Cidades, 1993.

__________. A personagem do romance. In: CANDIDO, Antonio et al. A personagem de ficção. São Paulo: Perspectiva, 2005.

DEALTRY, Giovanna. No fio da Navalha: Malandragem na literatura e no samba. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2009.

ECO, Umberto. Seis passeios pelos bosques da ficção. Trad. Hildegard Feist. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

ESTEVES, Lainister de Oliveira. História e Literatura: Possibilidades do fazer historiográfico. UFG. Rev. Teoria da História, ano 3, n.6, dez/2011.

GOTO, Roberto. Malandragem revisitada: uma leitura ideológica de “Dialética da malandragem”. Campinas-SP: Pontes, 1988.

MENDES, Ana Luiza. Dossiê: Cultura, História e Identidades no Medievo. Curitiba: Revista Vernáculo, Especial 15 anos, n. 35, 2015.

MENDES, Ana Luiza; BENTES, Roberta. Entre imagens e lendas: as representações de Ricardo Coração de Leão e a afirmação do rei guerreiro. Revista de História da UESPI: Vozes, Pretérito e Devir, Ano VIII, Vol. XIII, Nº I, 2021.

KIEFER, Bruno. A modinha e o lundu: duas raízes da música popular brasileira. Porto Alegre: Movimento, 1977.

ROSA, João Guimarães. O recado do morro. São Paulo: Global Editora, 2021.

TABORDA, Marcia Ermelindo. Violão e identidade nacional: Rio de Janeiro 1830-1930. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011

VERISSIMO, Erico. Um certo capitão Rodrigo. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

Published

2024-09-16

How to Cite

Araújo Garcia, C. (2024). Words, Sounds, and Images – Representations of the Guitar in Brazilian Literary Prose. Vortex Music Journal, 12, 1–28. https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8726

Issue

Section

Research Papers