Words, Sounds, and Images – Representations of the Guitar in Brazilian Literary Prose
DOI:
https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8726Keywords:
violão, prosa literária, literatura brasileira, análise narrativa.Abstract
We propose to analyze, in this study, how the guitar participates in Brazilian literary prose, while simultaneously being (re)told by it. To achieve this, we employ a comparative and interdisciplinary methodological approach involving musicology, literary interpretation, and elements of narratology. The study entailed locating sources within the literary canon where the guitar prominently appears, analyzing narrative elements, and exploring extratextual aspects. Thus, the scope encompassed works by Aluísio Azevedo, Lima Barreto, Guimarães Rosa, and Erico Verissimo. Through examining the relationships between characters and the guitar, we aimed to delineate the profiles of those who play the instrument, explore its influence on female figures, and investigate the musical manifestations associated with the guitar.
Downloads
References
ARAÚJO, Jorge de Souza. Do penhor à pena: estudos do mito de Don Juan, desdobramentos e equivalências. Salvador: Editus, 2005. 484p.
ARAÚJO, Mozart de. A modinha e o lundu no século XVIII. São Paulo: Ricordi, 1963.
ASSIS, Machado de. Quincas Borba. Obra Completa. vol. I, Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994.
AZEVEDO, Aluísio. O Cortiço. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2018.
BARRETO, Lima. Triste Fim de Policarpo Quaresma. Bahia: Nostrum Editora, 2014.
________. Clara dos Anjos. Editora Raio, Edição do Kindle, 2021.
CANDIDO, Antonio. De cortiço a cortiço in: O discurso e a cidade. São Paulo: Duas Cidades, 1993.
__________. A personagem do romance. In: CANDIDO, Antonio et al. A personagem de ficção. São Paulo: Perspectiva, 2005.
DEALTRY, Giovanna. No fio da Navalha: Malandragem na literatura e no samba. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2009.
ECO, Umberto. Seis passeios pelos bosques da ficção. Trad. Hildegard Feist. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
ESTEVES, Lainister de Oliveira. História e Literatura: Possibilidades do fazer historiográfico. UFG. Rev. Teoria da História, ano 3, n.6, dez/2011.
GOTO, Roberto. Malandragem revisitada: uma leitura ideológica de “Dialética da malandragem”. Campinas-SP: Pontes, 1988.
MENDES, Ana Luiza. Dossiê: Cultura, História e Identidades no Medievo. Curitiba: Revista Vernáculo, Especial 15 anos, n. 35, 2015.
MENDES, Ana Luiza; BENTES, Roberta. Entre imagens e lendas: as representações de Ricardo Coração de Leão e a afirmação do rei guerreiro. Revista de História da UESPI: Vozes, Pretérito e Devir, Ano VIII, Vol. XIII, Nº I, 2021.
KIEFER, Bruno. A modinha e o lundu: duas raízes da música popular brasileira. Porto Alegre: Movimento, 1977.
ROSA, João Guimarães. O recado do morro. São Paulo: Global Editora, 2021.
TABORDA, Marcia Ermelindo. Violão e identidade nacional: Rio de Janeiro 1830-1930. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011
VERISSIMO, Erico. Um certo capitão Rodrigo. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cláudia Araújo Garcia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.