Artistic Research in Theses and Dissertations at Brazilian Universities between 2018 and 2022
DOI:
https://doi.org/10.33871/vortex.2025.13.10394Keywords:
Artistic Research, Research Methodology in Music, Research in MusicAbstract
This article presents preliminary findings from a postdoctoral project in Musicology conducted at the University of São Paulo, focusing on research methodologies in music with an emphasis on Artistic Research. The study details the initial phase of the project, which involves identifying and analyzing theses and dissertations from Brazilian public universities, produced between 2018 and 2022, that include the term “Artistic Research” in their titles, abstracts, or keywords. This text not only lists the identified works and their fundamental bibliographic information, but also discusses the bibliographic review that underpins the ongoing research. Among the main findings, there has been a noticeable increase in the number of works focused on Artistic Research in Brazilian universities, although this growth is uneven and more pronounced in master’s dissertations. The analysis further reveals a diversity in the methods and theoretical frameworks adopted, reflecting a varied and heterogeneous approach in this emerging field of study.
Downloads
References
ARIZA, Silvia. De la práctica a la investigación en el arte contemporáneo, producir conocimiento desde la creación. Arte, Individuo y Sociedad, Madrid, v. 33, n. 2, p. 537-552, 2021. Disponível em: <https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/68916>. Acesso em: 21 fev. 2025.
BALLESTERO, Luiz Ricardo; VELARDI, Marilia. Diálogos pedagógicos em torno da criação de uma (trans)disciplina: uma autoetnografia dramatúrgica. Claves, João Pessoa, v. 2022.1, p. 98-109, 2022. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/index.php/claves/article/view/64542>. Acesso em: 21 fev. 2025.
BORGDORFF, Henk. The Conflict of the Faculties. Perspectives on Artistic Research and Academia. Leiden: Leiden University Press, 2012. 277p.
BORGDORFF, Henk. O conflito das faculdades: sobre teoria, prática e pesquisa em academias profissionais. Trad.: Daniel Cerqueira. OPUS, v. 23, n. 1, p. 314-323, 2017. Disponível em: <https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/420/418>. Acesso em: 21 fev. 2025.
BORGES, Renato Pereira Torres. Conceitos para falar de pesquisa na área de Música. Debates, Rio de Janeiro, n. 25, p. 72-87, 2021. Disponível em: < https://seer.unirio.br/revistadebates/article/view/11711>. Acesso em: 21 fev. 2025.
BRAGAGNOLO, Bibiana; SANCHEZ, Leonardo. Pesquisa Artística no Brasil: Mapas, caminhos e trajetos. Orfeu, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 1- 29, 2022. Disponível em: <https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/21148>. Acesso em: 21 fev. 2025.
BRIETZKE, Marta Macedo; VIDEIRA, Mario. Pesquisa Artística: Panorama das Teses defendidas entre 2018 a 2022 em Cinco Programas de Pós-Graduação de Universidades Públicas Brasileiras. In: CONGRESSO DA ANPPOM, 34., 2024, Salvador. Anais. Salvador: ANPPOM, 2024. s.p.
BRIETZKE, Marta Macedo; VIDEIRA, Mario. Pesquisa Artística e Performance Musical: uma investigação em andamento. In: PERFORMUS’24, CONGRESSO DA ABRAPEM, 12., 2024, Salvador. Anais. São Paulo: ABRAPEM, 2024. p. 362-368.
CERQUEIRA, Daniel Lemos. Práticas Interpretativas, Performance Musical, Processos Criativos: mais uma reflexão sobre o intérprete e a academia. Orfeu, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 1-24, 2022. Disponível em: <https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/21858>. Acesso em: 21 fev, 2025.
CHIANTORE, Luca. Retos y oportunidades en la investigación artística en música clásica. Quodlibet, Alcalá, v. 74, n. 2, p. 55-86, 2020. Disponível em: <https://erevistas.publicaciones.uah.es/ojs/index.php/quodlibet/article/view/775>. Acesso em: 21 fev. 2025.
CNPq, Diretório de Grupos de Pesquisa no Brasil. Grupo de Pesquisa Observatório e Laboratório de Pesquisa Artística: performance, criação e cultura contemporânea na América Latina. Disponível em: <http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/716473>. Acesso em: 19 fev. 2025.
COBUSSEN, Marcel. Introduction to Section II: Art – Research – Method. In: BULL, Michael; COBUSSEN, Marcel (Org.). The Bloomsbury Handbook of Sonic Methodologies. New York: Bloomsbury, 2020. 283-2 96.
COESSENS, Kathleen. A arte da pesquisa em artes: Traçando práxis e reflexão. Art Research Journal, Natal, v. 1/2, p. 1-20, 2014. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/5423>. Acesso em: 21 fev. 2025.
COESSENS, Kathleen; CRISPIN, Darla; DOUGLAS, Anne. The Artistic Turn: a Manifesto. Leuven: Orpheus Institut, 2009. 192 p.
CORREIA, Jorge; DALAGNA, Gilvano; BENETTI, Alfonso; MONTEIRO, Francisco. When is research Artistic Research? In: Cahiers of Artistic Research 1. Aveiro: UA Editora, 2018. 32 p.
CROFT, John. Composition is not Research. TEMPO, v. 69, n. 272, p. 6–11. 2015. Disponível em: <https://www.cambridge.org/core/journals/tempo/article/composition-is-not-research/F6E324D4458C7E71D82941696302719A>. Acesso em: 20 mar. 2025.
CROSS, Ian. Artes, humanidades e ciências: música e a mediação de tensões interdisciplinares. Art Research Journal, Natal, v. 1, n.1, p. 32-48, 2014. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/5271>. Acesso em: 21 fev. 2025.
FRAYLING, Christopher. Research in Art and Design. Royal College of Art Research Papers, London, v. 1, n.1, p. 1- 5, 1993/4. Disponível em: < https://researchonline.rca.ac.uk/384/>. Acesso em: 21 fev. 2025.
FORTIN, Sylvie; GOSSELIN, Pierre. Considerações metodológicas para a pesquisa em arte no meio acadêmico. Art Research Journal, Natal, v. 1, n. 1, p. 1-17, 2014. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/5256>. Acesso em: 21 fev. 2025.
LAIGLESIA, Juan Fernando de. El rizo metódico y el retruécano: arquivos vacíos, método necesario. Arte, Individuo y Sociedad, Madrid, v. 21, p. 171-187, 2009. Disponível em: <https://www.redalyc.org/pdf/5135/513551277011.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2025.
LÓPEZ-CANO, Rúben; SAN CRISTÓBAL, Úrsula. Investigación artística en música: Problemas, métodos, experiências y modelos. Barcelona: ESMUC, 2014. 260 p.
LÓPEZ-CANO, Rubén. La investigación artística en música en Latinoamérica. Quodlibet, Alcalá, n. 74, p. 139-167, 2020. Disponível em: <https://ebuah.uah.es/dspace/handle/10017/47105>. Acesso em: 21 fev. 2025.
PACE, Ian. Composição e performance podem ser, e frequentemente têm sido pesquisa. Trad. LOUVEIRA, Vitória Liz; TEIXEIRA, William. Revista Vórtex, v. 8, n. 1, 2020, p. 1-23. Disponível em: <https://periodicos.unespar.edu.br/vortex/article/view/3392/2252>. Acesso em: 20 mar. 2025.
RIOS FILHO, Paulo; LAMONACA, Ana Clara Nieves; RUCHIGA, Ana Laura; SILVA, Arthur Reckelberg Borges da; SILVA, João Vitor Azevedo da. Processos criativos e suas evidências: ferramentas de documentação e análise para pesquisa artística. Claves, João Pessoa, v. 2022, n. 1, p. 21-50. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/index.php/claves/article/view/64538>. Acesso em: 5 ago. 2024.
SANTOS, Gabriel Islaz Gonçalves dos. Bom barulho da baixada em modo digital: uma etnografia virtual sobre cultura lo-fi entre músicos da periferia do Rio de Janeiro (RJ). 2022. 148 p. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.
ULHÔA, Martha Tupinambá de. Pesquisa artística: editorial. Art Research Journal, Natal, v. 1/2, p. i-vi, 2014. Disponível em:
< https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/5616>. Acesso em: 20 fev. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marta Macedo Brietzke, Mario Videira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.