Rachel Reis' decolonial performance on the album Meu Esquema and Salvador's Afro-Latin music scene

Visualizações: 131

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8724

Keywords:

Pop music, Afro-Latin music scene, Performance, Intersectionality, Decoloniality

Abstract

In this article we present the first results of an investigation that seeks to think about musical practices set in decolonial territorialities, from an intersectional perspective. Taking the visual album Meu Esquema by Rachel Reis as our research subject, we propose the articulation of the notion of musical scene based on a connection with concepts such as Performance, Afrocentricity, Decolonial Feminism and Ancestry, in order to understand urban cultural phenomena anchored in performances of gender, post-gender, race/ethnicity, sexualities, citizenship and class, which materialize in Latin American cities. To this end, we propose the concept of an Afro-Latin/diasporic music scene, which we feel is more appropriate for understanding cultural processes in places marked by colonial oppression and ethnic-racial violence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nadja Vladi Gumes, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Nadja Vladi Gumes é professora adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Professora do curso de Produção Musical do CECULT/UFRB e docente permanente do PPGCOM da UFRB e do Programa em Cultura e Sociedade da UFBA. Doutora em Comunicação e Cultura pela UFBA, é uma das líderes do grupo de pesquisa Música e Mediações Culturais (CNPq/UFRB) e coordena a pesquisa Práticas musicais e suas conexões comunicacionais atravessadas por perspectivas interseccionais. É sócia da IASPM-AL (Associação Internacional para o Estudo da Música Popular Seção Latino-americana) e participa do GP Comunicação, Música e Entretenimento da Intercom. Foi pesquisadora visitante na McGill University (2017/Canadá) e na Universidade Federal do Rio de Janeiro (2018).

Tatiana Rodrigues Lima, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Tatiana Rodrigues Lima é doutora em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia e professora da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, no Programa de Pós-Graduação em Comunicação - Mídia e Formatos Narrativos, Curso Superior Tecnológico em Produção Musical, Bacharelado Interdisciplinar em Cultura, Linguagens e Tecnologias Aplicadas e Licenciatura em Música Popular Brasileira. Lidera o grupo de pesquisa Música e Mediações Culturais (CNPq/UFRB). É jornalista graduada pela UFBA, mestra em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela UFBA e Pós-doutora pelo Instituto de Etnomusicologia - Centro de Estudos em Música e Dança da Universidade Nova de Lisboa.

References

ARGÔLO, Marcelo. Rachel Reis apresenta seu pop tropical de referências baianas em 'Meu Esquema', disponível em www.ibahia.com/colunistas/pop-bahia/rachel-reis-apresenta-seu-pop-tropical-de-referencias-baianas-em-meu-esquema (19/10/2022). Acesso em: 01 fev 2023.

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade (Feminismos Plurais). São Paulo: Jandaíra, 2019.

BELMONTE, Valéria. Aportes a comunicaciones otras: tránsitos investigativos decolonizantes In: BELMONTE, Valéria; LARA, E. C.; LIMA, V. M. A; SARDINHA, A. (Orgs.) Decolonialidade, Comunicação e Cultura. Macapá: UNIFAP, 2022.

BONA, Dénètem Touam. Cosmopoéticas do Refúgio. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2020.

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e política das ruas: notas para uma teoria alternativa de assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

CARDOSO FILHO, Jorge.; GUTMANN, Juliana. F. Performances em contextos midiáticos: MTV BR & Rock SSA. Salvador: EDUFBA, 2022.

CASEMAJOR, Natalie; STRAW, Will. The Visuality of Scenes: urban cultures and visual scenescapes. Imaginations 7:2. 4-37. DOI: 10.17742/ IMAGE.VOS.7-2.1. Montreal, 2017. DOI: https://doi.org/10.17742/IMAGE.VOS.7-2.1

COLLINS, Patricia Hill. Pensamento feminista negro. São Paulo: Boitempo, 2019.

COLLINS, Patricia Hill.; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2021.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 171-188, 2002 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2002000100011

FERNANDES, Cíntia Sanmartin, HERSCHMANN, Micael. A música de rua do Rio de Janeiro. São Paulo: Intercom, 2014.

FERNANDES, Cíntia Sanmartin, HERSCHMANN, Micael. Algumas anotações sobre o ativismo musical negro: o Black Bom nas ruas do Rio de Janeiro. In: FERNANDES, Cíntia Sanmartin; HERSCHMANN Micael; ROCHA, Rose de Melo; PEREIRA, Simone Luci. A (r)tivismos Urbanos: (sobre)vivendo em tempos de urgências. Porto Alegre: Sulina, 2022

GILROY, Paul. O Atlântico negro: modernidade e dupla consciência. São Paulo, Editora 34, 2001.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Org. Flávia Rios, Márcia Lima. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

GUERREIRO, Goli. A Trama dos Tambores. São Paulo: Editora 34, 2001.

GUMES, Nadja Vladi; GARSON, Marcelo; ARGÔLO, Marcelo. Por acaso eu não sou uma mulher? Interseccionalidade em Luedji Luna e na cena musical de Salvador. Campinas, Revista Pagu, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/18094449202300670004

HAESBAERT, Rogério. Território e descolonialidade: sobre o giro (multi) territorial/de(s)colonial na América Latina - 1a ed. - Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO; Niterói: Programa de Pós-Graduação em Geografia; Universidade Federal Fluminense, 2005.

HARISSON, Cara. The Visual Album as a Hybrid Art-Form: A Case Study of Tradicional, Personal and Allusive Narratives in Beyoncé. Dissertação de Mestrado em Cultura Visual Lund University, Lund, Suécia, 2014.

HERSCHMANN, Micael. Cenas, Circuitos e Territorialidades Sônico-Musicais. In: Janotti JR., J.;

HOOKS, Bell. Tudo sobre o amor: novas perspectivas. São Paulo: Editora Elefante, 2021.

JANOTTI JR., Jeder. Deambulações e Prescrições em Torno dos Regimes de Escuta Conexa. Anais do 44º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Intercom: 2021. v. 1. Disponível em: https://www.portalintercom.org.br/anais/nacional2020/resumos/dt6-me/jeder-silveira-janotti-junior.pdf. Acesso em: 11 out. 2022.

_____. Rock me like devil: a assinatura de cenas musicais e das identidades metálicas. Recife: Livrinho de Papel Finíssimo, 2014.

JANOTTI JR, Jeder. S., QUEIROZ, Tobias., PIRES, Victor. A. N. Um Corpo Rexistente: a gira poética de Giovani Cidreira. Revista Trilhos, v. 3, n. 1, outubro de 2022

KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

LUGONES, Maria. Rumo a um feminismo descolonial. In: HOLLANDA, H. B. de (Org.). Pensamento Feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2014. pp. 357-377

MARTINS, Leda. Maria. Performances do tempo espiralar, poéticas do corpo tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

MBEMBE, Achille. Crítica da Razão Negra. São Paulo: n-1, 2018

OLIVEIRA, Luciana Xavier de. A cena musical da Black Rio: estilos e mediações nos bailes soul dos anos 1970. Salvador: Edufba, 2018. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523218720

QUEIROZ, Tobias. Cena Musical Decolonial: uma proposição. Mediação, Belo Horizonte, v. 22, n.29, jul./dez. 2019. Disponível em: http://revista.fumec.br/index.php/mediacao/article/view/7332/pdf. Acesso em: 20 out. 2022.

REGEV, Moti. Pop-rock music: aesthetic cosmopolitanism in late modernity. Cambridge, Polity Press, 2013.

RIOS, Flávia. Améfrica Ladina: the conceptual legacy of Lélia Gonzalez (1935-1994). LASA Forum, v. 50, n. 3, p. 75-79. Disponível em: https://forum.lasaweb.org/past-issues/vol50-issue3.php. Acesso em: 30 mai. 2023.

ROCHA, Rose de Melo; SANTOS, Thiago H. R.. Pistas Reflexivas para uma cartografia dos artivismos de gênero no Brasil. In: FERNANDES, Cíntia Sanmartin; HERSCHMANN, Micael; ROCHA, Rose de Melo; PEREIRA, Simone Luci. A (r)tivismos Urbanos: (sobre)vivendo em tempos de urgências. Porto Alegre: Sulina, 2022

RUFINO, Luiz. Pedagogia das Encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2019v9n4ID1012

SÁ, Simone Pereira de; Will Straw: cenas musicais, sensibilidades, afetos e a cidade. In: GOMES, Itania. Maria Mota; JANOTTI JR., Jeder. Comunicação e Estudos Culturais. Salvador: Edufba., 2011pp.147-161.

SÁ, Simone Pereira de. Música pop-periférica brasileira: videoclipes, performances e tretas na cultura digital. 1. ed. Curitiba: Appris, 2021. v. 1.

Sá, Simone Pereira de (Org.). Cenas Musicais. Guararema, SP: Anadarco, 2013. pp.41-56.

SANTOS, Vívian Matias dos. Notas desobedientes: decolonialidade e a contribuição para a crítica feminista à ciência. Psicologia & Sociedade (30). Recife-PE, Programa de Pós-graduação em Psicologia, UFPE, 2018, pp.1-11. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/FZ3rGJJ7FX6mVyMHkD3PsnK/?lang=pt. Acesso em 01 mai 2022.

SOARES, Thiago. Percursos para estudos sobre música pop. In: SÁ, Simone Pereira de et al. (org). Cultura Pop. Salvador, EDUFBA; Brasília, Compós, 2015, pp.19-34.

SODRÉ, Muniz. Pensar Nagô. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

SOVIK, Liv. Aqui ninguém é branco. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2009.

STRAW, Will. Comunities and scenes in popular music. In: GELDER, Ken e THORNTON, Sarah (org). The Subcultures Readers. Londres: Routledge, 1997. p.494-505.

_____. Systems of Articulation, Logics of change: Scenes and Communities in Popular Music. Cultural Studies. Vol 5, n. 3, oct., pp.361-375, 1991. DOI: https://doi.org/10.1080/09502389100490311

_____. Scenes and Sensibilities. Disponível em: <http://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/83>. E-Compós, v. 6, n. 11. Brasília, 2006.

_____. Some things a scene might be. Postface. Cultural Studies. Vol. 29, n. 3, p.476-485, 2014. DOI: https://doi.org/10.1080/09502386.2014.937947

TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

TENÓRIO, Henrique. Senta a bunda: a bunda performática em videoclipes de funk como indicativo de disputas interseccionais e de gênero musical. Anais da Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação 44º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – VIRTUAL – 4 a 9/10/2021

VERGÈS, Françoise. Um feminismo decolonial. São Paulo: Ubu Editora, 2019.

Published

2024-04-30

How to Cite

Gumes, N. V., & Rodrigues Lima, T. (2024). Rachel Reis’ decolonial performance on the album Meu Esquema and Salvador’s Afro-Latin music scene. Vortex Music Journal, 12, 1–30. https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8724

Issue

Section

Research Papers