Intertextuality and Performance in “Três Sátiras para Piano” by José Alberto Kaplan

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8485

Keywords:

Musical Intertextuality, Musical Interpretation, Kaplan, Piano, Satires

Abstract

This study proposes to analyze the Three Satires for Piano by José Alberto Kaplan in the light of intertextuality. The discussion is guided by authors such as Klein (2005), Kaplan (2006), Fonseca (2005), Gomes (1985), and Hatten (1985). The research objectives are to comprehend the multiple references of stylistic and aesthetic contrasts used by the composer and explore the connections between such elements. Additionally, it aims to contribute to the improvement of related interpretation aspects through the analysis of intertextual references. Using an analytical-comparative approach, heterogeneous musical aspects that give peculiarity to his works are examined. By establishing these interrelations, this work contributes to the elaboration of the performance and the understanding of the piece.

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Author Biographies

Tassio Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Tassio Luan Anselmo de Lima é Pianista, Mestre em música pela UFRN, Bolsista CAPES (2023) e Bacharel em piano pela UFCG. Há mais de 10 anos atua como pianista e tecladista, com experiência em arranjos e produção musical.

Joana Holanda, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Joana Cunha de Holanda é Graduada em Música pela Unicamp (1997), mestre em Artes pela University of Iowa (2000) e doutora em Música pela UFRGS (2006), com estágio na City University, em Londres. É professora Programa de Pós-Graduação em Música na linha de pesquisa “Processos e dimensões da produção artística”, com ênfase na produção artística dos séculos XX e XXI.

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Published

2024-08-07

How to Cite

Lima, T., & Holanda, J. (2024). Intertextuality and Performance in “Três Sátiras para Piano” by José Alberto Kaplan. Vortex Music Journal, 12, 1–40. https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8485

Issue

Section

Ebony & Ivory: history, contexts and practices related to piano

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