Intertextuality and Performance in “Três Sátiras para Piano” by José Alberto Kaplan

Visualizações: 39

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8485

Keywords:

Musical Intertextuality, Musical Interpretation, Kaplan, Piano, Satires

Abstract

This study proposes to analyze the Three Satires for Piano by José Alberto Kaplan in the light of intertextuality. The discussion is guided by authors such as Klein (2005), Kaplan (2006), Fonseca (2005), Gomes (1985), and Hatten (1985). The research objectives are to comprehend the multiple references of stylistic and aesthetic contrasts used by the composer and explore the connections between such elements. Additionally, it aims to contribute to the improvement of related interpretation aspects through the analysis of intertextual references. Using an analytical-comparative approach, heterogeneous musical aspects that give peculiarity to his works are examined. By establishing these interrelations, this work contributes to the elaboration of the performance and the understanding of the piece.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tassio Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Tassio Luan Anselmo de Lima é Pianista, Mestre em música pela UFRN, Bolsista CAPES (2023) e Bacharel em piano pela UFCG. Há mais de 10 anos atua como pianista e tecladista, com experiência em arranjos e produção musical.

Joana Holanda, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Joana Cunha de Holanda é Graduada em Música pela Unicamp (1997), mestre em Artes pela University of Iowa (2000) e doutora em Música pela UFRGS (2006), com estágio na City University, em Londres. É professora Programa de Pós-Graduação em Música na linha de pesquisa “Processos e dimensões da produção artística”, com ênfase na produção artística dos séculos XX e XXI.

References

APEL, Willi. Havard Dictionary of Music. 2Ed., Revisado e Ampliado. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press, p. 751-752, 1974.

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. Tradução: Maria Ermantina Galvão Gomes Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BARRENECHEA, Lúcia Silva. Homenagens Pianísticas de Camargo Guarnieri: Um Estudo de Intertextualidade. In: CONGRESSO DA ANPPOM, XIX, 2009, Curitiba. Homenagens Pianísticas de Camargo Guarnieri: Um Estudo de Intertextualidade. 2009: DeArtes, UFPR, 2009. p. 627-629.

BARTHES, Roland. S/Z. 8. ed. Nova York: Blackwell Publishing Ltd, 2002.

CAVALCANTI, Maria Jose Bernardes. Di. Brazilian nationalistic elements in the Brasilianas of Osvaldo Lacerda. 2006. Tese (Doutorado, Artes Musicais). Louisiana State University, EUA, 2006.

DENAT, Aurélie. Political satire and music: Humorous (and political) songs in Donald Trump's America. Miranda: Revue pluridisciplinaire du monde anglophone / Multidisciplinary peer-reviewed journal on the English-speaking world, University Toulouse Jean Jaurès, v. 18, 2019. https://doi.org/10.4000/miranda.18557. Disponível em: <https://journals.openedition.org/miranda/18557>. Acesso em: 25 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.4000/miranda.18557

D'ONOFRIO, Salvatore. Os Motivos da Sátira Romana. 1968. Tese (Doutorado, Filosofia, Ciências e Letras). Universidade de São Paulo, Marília, 1968.

FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2006.

FONSECA, Gláucio Xavier da. Intertextualidade e Aspectos Técnico-Interpretativos na Sonata Para Trompete e Piano, de José Alerto Kaplan. 2005.Tese (Doutorado, Práticas Interpretativas - Trompete). Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2005.

GERLING, Cristina Capparelli. A Sonata para piano de José Alberto Kaplan (1991) e a tradição da escrita Pianística. Claves, Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal da Paraíba, v.1. Mai., 2006. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/index.php/claves/article/view/2682>. Acesso em: 18 fev. 2023.

GOMES, João Carlos Teixeira. Gregório de Matos, o Boca de Brasa: Um Estudo de Plágio e Criação Intertextual. Petrópolis: Vozes, 1985.

HATTEN, Robert. The Place of Intertextuality in Music Studies. American Journal of Semiotics, n. 3, ed. 4, p. 69–82, 1985. https://doi.org/10.5840/ajs1985345. Disponível em: <https://www.pdcnet.org/ajs/content/ajs_1985_0003_0004_0069_0082?file_type=pdf>. Acesso em: 20 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.5840/ajs1985345

JENNY, Laurent. A Estratégia da Forma. Poetique: Revista de Teoria e Análise Literária. Tradução: Clara Crabbér Rocha. Coimbra, n. 27, p. 5-49, 1979.

KAPLAN, José Alberto. Caso me Esqueça(m): Memórias Musicais. João Pessoa: Quebra-Quilo, 1999. 301 p. (Coleção Páginas Paraibanas).

KAPLAN, José Alberto. Ars Invendi. Claves, Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal da Paraíba, v.1, Maio, 2006. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/index.php/claves/article/view/2678>. Acesso em: 23 mar. 2023.

KLEIN, Michael L. Intertextuality in Western Art Music. Bloomington: Indiana University Press, 2005.

LACERDA, Marcos Branda. Breve Resenha das Contribuições de Schenker e Schoenberg para a Análise Musical. Departamento de Artes da Universidade Federal do Pará. Outubro, 1997. Disponível em: <http://www.rem.ufpr.br/_REM/REMv2.1/vol2.1/BreveResenha/BreveResenha.html > Acesso em: 23 fev. 2023.

LANZA, Alcides. Uma Amistad que Continúa... (a José Alberto Kaplan, com Cariño). Claves, Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal da Paraíba, v.1. Maio, 2006. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/index.php/claves/article/view/2676>. Acesso em: 21 fev. 2023.

LÓPEZ-CANO, Rubén; OPAZO, Úrsula San Cristóbal. Investigación Artística em Música: Problemas, métodos, experiências y modelos. Barcelona, 2014.

LUCAS, Mônica Isabel. Humor e agudeza em Joseph Haydn: quarteto de cordas Op. 33. 1. ed. São Paulo: Annablume; Fapesp, 2008.

MACHADO, Marcelo Novaes. As Doze Valsas de Esquina de Francisco Mignone: um estudo técnico-interpretativo a partir de suas características decorrentes da música popular. 2004. Dissertação (Mestrado, Performance Musical e Musicologia). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2004.

MIGNONE, Francisco (1897-1986). 12 Valsas de Esquina. São Paulo: Editora Tipografia Musical, 2020. (Partitura), 75p. Piano.

MIGNONE, Francisco. Depoimento. Rio de Janeiro: Fundação Museu da Imagem e do Som, 1991.

MOURA, Eli-Eri Luiz de. Apresentação I. Apud KAPLAN, José Alberto. Caso me Esqueça(m): Memórias Musicais. João Pessoa: Quebra-Quilo, 1999, p. 11-14.

NOGUEIRA, Ilza. A Sonata para Trompete e Piano de J. A. Kaplan: reciclagem estilística e modelagem intertextual. Claves, v.1, Maio, 2006. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/index.php/claves/article/view/2681/2314 > Acesso em: 21 fev. 2023.

OLIVEIRA FILHO, Manoel Teophilo Gaspar. Abordagem Kaplan: sistematização de uma metodologia de ensino de piano. 2020.Tese (Doutorado, Composição e Interpretação Musical). João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba, 2020.

OLIVEIRA, Liduino José Pitombeira de; LIMA, Flávio Fernandes de. Fundamentos teóricos e estéticos do uso da intertextualidade como ferramenta composicional. In: ANAIS DO XXI CONGRESSO DA ANPPOM, 2021, Uberlândia. ISSN 1983-5973, p. 99-105.

PROKOFIEV, Sergei. Lieutenant Kijé Suite, Op. 60. Berlin: Edition Peters, 2013. (Partitura), 72p. Orquestra/Piano.

______________. Love of Three Oranges, Op. 33. Mainz: Schott Music, 2017. (Partitura), 176p. Piano.

______________. Music for Children, Op. 65. Melville: Belwin Mills Publishing Corp., 1985. (Partitura), 27p. Piano.

______________. The Gambler, Op. 24. Kassel: Bärenreiter, 2016. (Partitura), 358p. Ópera/Orquestra e Vocais/Piano.

REID, Stefan. Preparing for performance. In: RINK, John. Musical Performance: a guide to understanding. UK: Cambridge University Press, 2002, p. 104-112. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511811739.008

RIBEIRO, Águida Perpétua. Linguagem Transmidiática em Saramandaia: estética e recepção. 2016. Dissertação (Mestrado, Letras – Literatura e Crítica Literária). Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2016.

SHOSTAKOVICH, Dmitri. The Age of Gold, Op. 22: Suite from the Ballet. Leipzig: Deutscher Verlag für Musik, 1971. (Partitura), p. 8. Piano.

SMITH, Anna. Julia Kristeva: Readings of Exile and Estrangement. Palgrave MacMillan, 1996. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230372078

SOLOMON, Larry. Catalogue of the Works of Dmitri Shostakovich. New York: The Scarecrow Press, 2003.

SOUZA, Eugênio. A intertextualidade como Fio Condutor nos Processos de Criação e Interpretação da Sonatina para Violão de José Alberto Kaplan. Claves, Volume 1, Maio. 2006.

STRAUS, Joseph N. Remaking the Past: Musical Modernism and the Influence of the Tonal Tradition. USA: Harvard University Press, 1990. DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674436336

TODOROV, Tzvetan. Mikhail Bakhtin: The Dialogical Principle. Manchester University Press, 1986.

THOMPSON, Hunter K. Humor in Western European Instrumental Music: How Humor Works, Its Usage Over Time, and Accessible Teaching Strategies. 2023. 136 f. Tese (Doutorado) - University of South Carolina, Columbia, 2023. Disponível em: <https://scholarcommons.sc.edu/senior_theses/index.2.html> Acesso em: 29 dez. 2023.

Published

2024-08-07

How to Cite

Lima, T., & Holanda, J. (2024). Intertextuality and Performance in “Três Sátiras para Piano” by José Alberto Kaplan. Vortex Music Journal, 12, 1–41. https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8485

Issue

Section

Ebony & Ivory: history, contexts and practices related to piano

Metrics