The paradigms of authenticity in the interpretation of Variações by Llobet on Op. 15 by Sor
Visualizações: 87DOI:
https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8286Keywords:
Interpretação MusicalAbstract
This article discusses historical and personal authenticity in the interpretative approach of Llobet's Variations on a theme of Sor - Op. 15a (1908), from the perspectives of Kivy (1995) and Young (2013). The objective is to understand the structural and aesthetic transformations of this work resulting from the passage of time between Sor's composition and Llobet's composition, capable of modifying its meaning and impacting its interpretation. For this purpose, a comparative analysis was carried out between Llobet's Variations and Sor's Op. 15a (c.a. 1822-1825), considering the semiotic classification (iconic, indexical and symbolic) of musical notation proposed by Treitler (1982) and Mammi (1999). Such classification allowed musical notation and its significant elements to be contrasted with the technical, aesthetic and musical thinking of the composers, providing recognition of such changes (structural and aesthetic) in the aforementioned work and providing a basis for its interpretation.
Downloads
References
ABDO, Sandra. Execução e interpretação musical - uma abordagem filosófica. Per musi, Belo Horizonte, n. 1, 2000. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/down load/38347/29870/120135. Acesso em: 16 mar. 2024.
AFFONSO, Guilherme de Camargo Barros. A Guitarra do século XIX em seus aspectos técnicos e estilísticos-históricos a partir da tradução comentada e análise do “Método para Guitarra” de Fernando Sor. 2005. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade do Estado de São Paulo, São Paulo, 2005. Disponível em: https://www.guilhermedecamargo.com.br/wp-content/uploads/20 17/05/Mestrado-Guilherme-de-Camargo.pdf. Acesso em: 16 mar. 2024.
APRO, Flávio. Folias de Espanha - o eterno retorno. São Paulo: USP, 2009. Tese (Doutorado em Música - Universidade do Estado de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27157/tde-27102010-1 42724/publico/914211.pdf . Acesso em: 16 mar. 2024.
BENNETT, Roy. Uma breve história da música. Rio de Janeiro: Zahar, 1986.
BURKHOLDER, J. Peter; GROUT, Donald Jay; PALISCA, Claude V. A History of Western Music. New York: W. W. Norton, 2019.
CASTAGNA, Paulo. André da Silva Gomes (1752-1844): memória, esquecimento e restauração. Revista Digital de Música Sacra Brasileira, São Paulo, n. 2, p.7-159, fev./abr, 2018. Disponível em: https://docs.wixstatic.com/ugd/e60192_871ee7f5f58848429be90c85a2f46f07.pdf. Acesso em: 16 mar. 2024.
COOK, Nicholas. Beyond the score: music as performance. New York: Oxford University Press, 2014. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199357406.001.0001
DÍAZ, Pumpeyo Pérez. Dionísio Aguado y la Guitarra Clássico-Romântica. Madrid: Alpuerto, 2003.
FIGUEIREDO, Carlos A. Tipos de Edição. Debates - Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música, S. l., n. 7, 2014. Disponível em: https://seer.unirio.br/revistadebates/article/view/403 4/3595. Acesso em: 16 mar. 2024.
FIORENTINO, Giuseppe. Música española del Renacimiento. Entre tradición oral y transmisión escrita: el esquema de Folía en procesos de composición e improvisación. 2009. Granada: Universidade de Granada. Tese (Doutorado Historia e Ciencias de la Musica). Disponível em: https://digibug.ugr.es/handle/10481/2138. Acesso em 16 mar. 2024.
GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. São Paulo: Editora Cultrix, 1979.
HARNONCOURT, Nikolaus. O Diálogo Musical - Monteverdi, Bach e Mozart. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1993.
HERRMANN, Frederico. Homenaje de Manuel de Falla - Influência e intertextualidade no desenvolvimento do repertório guitarrístico moderno. 2020. Tese (Doutorado em Música) - Universidade de Aveiro, Aveiro, 2020. Disponível em: https://ria.ua.pt/bitstream/10773/2939 1/1/Documento_Frederico_Tavares_Herrmann.pdf. Acesso em: 16 mar. 2024.
HAYNES, Bruce. The End of Early Music - a period performer's history of music. New York: Oxford University Press, 2007. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195189872.001.0001
KIVY, Peter. Authenticities - Philosophical reflections on musical performance. London: Cornell University, 1995. DOI: https://doi.org/10.7591/9781501731631
KAM, Kenneth. Nineteenth-Century Performance Practice: Miguel Llobet’s interpretation of J. S. Bach. Soundboard, v. 47, n. 4, 2021. Disponível em: https://www.guitarfoundation.org/pag e/DigDownload20Pres. Acesso em 16 mar. 2024.
KERMAN, Joseph. Musicologia. São Paulo: Martin Fontes, 1987.
LABOISSIÈRE, Marília. Interpretação Musical: a dimensão recriadora da "comunicação" poética. São Paulo: Annablume, 2007.
LLOBET, Miguel. Variaciones sobre un tema de sor (Op. 15). Madrid: Unión Musical Española, 1964.
LOPÉZ-CANO, Rubén. Música Dispersa: apropriación, influencias, robôs y remix em la era da escucha digital. Barcelona: Musikeon Books, 2018.
MAMMÌ, L. A Notação Gregoriana: Gênese e Significado. Revista Música. São Paulo: Revista Música, v. 10, 1999. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revistamusica/article/view/61749. Acesso em: 12 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/rm.v10i0.61749
MOLINA, Sidney. O Violão na Era do Disco - interpretação e desleitura na arte de Julian Bream. 2006. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/4729/1/O%20 Violao%20na%20Era%20do%20Disco.pdf. Acesso em: 16 mar. 2024.
NARDOLILLO, Jo. All Things Strings - An illustrated dictionary. London: Rowman e Littlefield, 2014.
NATTIEZ, Jean-Jacques. Musical Analyses and Musical Exegesis. Rochester: University of Rochester Press, 2021. DOI: https://doi.org/10.1515/9781800103634
NEGREIROS, Vasco Manuel Paiva de Almeida. Representação gráfica como manifestação de estilo. Revista Performance online, da Universidade de Aveiro, p. 01-20, 2006.
NOGUEIRA, Gisela. Viola com anima: uma construção simbólica. 2008. Tese (Doutorado em Interfaces Sociais da Comunicação) - Universidade do Estado de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27154/tde-15052009-140811/p ublico/5034077.pdf. Acesso em: 16 mar. 2024.
PURCELL, Ronald. Miguel Llobet Guitar Works - 11 Original Compositions. 2 Etudes, Mazurka, 4 Preludes, Romanza, Respuesta, Scherzo-Vals, Variaciones sobre un Tema de Sor. Vol. 1. London: Chanterelle Verlag, 1989.
QUEIROZ, Luís Ricardo. A música como fenômeno sociocultural: perspectivas para uma educação musical abrangente. João Pessoa: Editora da Universidade Federal da Paraíba, 2005.
RINK, John. Sobre a performance: o ponto de vista da musicologia. Revista Música, São Paulo, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 32-60, 2012. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revistamusica/article /view/55105. Acesso em: 16 mar. 2024.
______. Music in Profile: Twelve Performance Studies. New York: Oxford University Press, 2024.
ROMÃO, Paulo César Veríssimo. A Guitarra Clássico-Romântica: Histórica dos Métodos de um instrumento. 2011. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade do Estadual Paulista, São Paulo, 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/75c8da66-0ef3-423a-b9d9-336d4e5800fa. Acesso em: 16 mar. 2024.
SOUTO, Luciano. Inter-relações entre performance e musicologia histórica. 2015. Tese (Doutorado em Música). Universidade Estadual Paulista. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bits tream/handle/11449/123954/000830810.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 16 mar. 2024.
SOR, Fernando. Las folías de España - Tema y variaciones para guitarra / F. Sors. Revisado por Daniel Fortea. Madrid: Biblioteca Fortea, 1900.
______. Les folies d'Espagne, Op.15a. Paris: Meissonnier, c.a. 1822-1825.
______. Les folies d'Espagne, Op.15a. Bonn: N. Simrock, 1924.
______. Méthode pour la Guitare. Bonn: Simrock. 1830. Fac-símile. Disponível em: https://vmirror.imslp.org/files/imglnks/usimg/8/83/IMSLP246100-PMLP58779-Sor_Methode.p df. Acesso: 12/09/2023.
TREITLERH, Leo. The Early History of Music Writing in the West. Journal of American Musicological Society XXXV, v. 2, 1982. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/831146. Acesso em: 16 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1525/jams.1982.35.2.03a00010
URLIK, Sheldon. A Collection of Fine Spanich Guitars - from Torres to the Present. Yates: Sunny Knoll Publishing Company, 1997.
WADE, Graham. A concise history of the classic guitar. Saint Louis: Mel Bay, 2001
YOUNG, James O. Authenticity in performance. Routledge Companion to Aesthetics, 3ª ed. Londres: Routledge, 2013.
______. A History of Western Philosophy of Music. New York: Cambridge University Press, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luciano Souto, Adrielle Clara Silva Melo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.