Sérgio Abreu and Dona Monina: a duo beyond the Duo

Visualizações: 100

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.2.7935

Keywords:

Monina Távora, Histórias de Vida, Autobiografia, Duo Abreu, Duos de Violão.

Abstract

This paper is based on my thesis “Monina Távora: an artist’s pedagogy”, defended at PPGM/UNIRIO, in 2022. Although it was produced in the “Musical Teaching and Learning” research line, it had an inter/transdisciplinary character with the musicology and performance areas. Here, I highlighted parts that Sérgio Abreu helped to tell the Adolfina Raitzin de Távora’s — also called Monina Távora — history. She was the responsible teacher for Abreu and Assad Brothers Duos. The thesis was guided by an autobiographical document left by Monina under Sérgio Abreu’s care. Through the analysis of this source, from the perspective of the “evidential paradigm”, I was able to infer Monina Tavoras's ideas about life, music, and the guitar. In the present work, I proposed to indicate possible appropriations by Sérgio of Monina's ideas in relation to performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberta Mourim Cabral, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Roberta Mourim é pesquisadora, doutora em música pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), violonista, cantora, professora e jornalista. ORCID: https://orcid.org/0009-0004-2584-6499. E-mail: robertamourim@gmail.com

References

ABREU, Sérgio. Adolfina Raitzin de Távora, Dona Monina. [S. l.], 2011. Disponível em: <https://violao.org/topic/11924-adolfina-raitzin-de-tavora-dona-monina/>. Acesso em: 1 ago. 2022.

APRO, Flávio. Os fundamentos da Interpretação Musical: aplicabilidade nos 12 estudos para

violão de Francisco Mignone. 2004. São Paulo, 2004.

CESAR MORAIS, Luciano. Sérgio Abreu: sua herança histórica, poética e contribuição musical através de suas transcrições para violão. 2007. Dissertação. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Algés: DIFEL , 2002.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRABT, Alain. Dicionário de Símbolos: Mitos, sonhos, costumes,

gestos, formas, figuras, cores, números. 9ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1982.

DIAS, Ricardo. Sérgio Abreu: uma biografia. Edição do autor. Rio de Janeiro: [s. n.], 2015.

GINZBURG, Carlo. O queijo e os vermes: o cotidiano e as ideias de um moleiro perseguido pela Inquisição. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

GINZBURG, Carlo. Micro-história: duas ou três coisas que sei a respeito. In: O fio e os rastros: verdadeiro, falso, fictício. São Paulo: Companhia das Letras, 2007. p. p.249-279.

ROCHA, Inês de Almeida. Canções de Amigo: redes de sociabilidade na correspondência de Liddy Chiaffarelli Mignone para Mário de Andrade. 2010. 309 f. Tese. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

ROUGET, Gilbert. Music and Trance: A Theory of Relations between Music and Possession. Chicago: The University of Chicago Press, 1985.

SIRINELLI, Jean-François. Os Intelectuais. In: Por uma história política. 2ª ed. Rio de Janeiro:

FGV, 2003. p. 231-269.

TÁVORA, Monina. Puertabierta (Memórias y Conceptos). Buenos Aires: publicação do autor, [2006?].

TOMAS PINHEIRO, Helder. A Construção da Performance Musical em Duo De Violões. 2017. Dissertação. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.

XXXXXXX, Xxxxxxx. Xxxxx Xxxxx: x xxxxxxxxx xx xxx xxxxxx. 2022. Tese. XXXXXXXXX XXXXXXX XXXXXX XXXXXXXX, XXXXXXXXXX, 2022.

Published

2023-10-12

How to Cite

Mourim Cabral, R. (2023). Sérgio Abreu and Dona Monina: a duo beyond the Duo. Vortex Music Journal, 11(2), 1–18. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.2.7935

Issue

Section

Dossier “Homage to Sérgio Abreu: guitar, contexts, practices and characters”

Metrics