Praxis of guitar performance: three recordings of Tedesco’s “Omaggio a Boccherini”
Visualizações: 47DOI:
https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.1.7440Keywords:
Musical performance, Discursive praxis, Musical Analysis, Solo guitar, Musical semioticsAbstract
In this paper we propose to trace vectors for the movements that certain performative uses make through time in solo guitar performances. To do so, we make a comparative analysis of three recordings spread out through time – Segovia’s (1936), John Wiliams’s (1965) and Meng Su’s (2016) – of the fourth movement of the “Omaggio a Boccherini” sonata op. 77 by Mario Castelnuovo-Tedesco. We use some basic concepts of Claude Zilberberg's (2011) tensive proposal in order to operationalize the analytical developments of our analyzes. Finally, we will discuss the approximations and distances that the performative elements acquire in the historical course, as well as the effects of meaning that such uses assume both in the discursive strategies used, as well as in the dialogues established with the performative tradition of their contemporaries, with the praxis in which they are inserted.
Downloads
References
ASSIS, Ana Cláudia. Fazer música, fazer história: indagando o papel do intérprete contemporâneo. Música – Programa de Pós-Graduação em Música da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, v. 18, n. 1, 2018. DOI: https://doi.org/10.11606/rm.v18i1.145787
CASTELNUOVO-TEDESCO, Mario. Sonata “Omaggio a Boccherini”, op.77. Editado por Andrés Segovia. Mainz: Schott, 1935.
CASTELNUOVO-TEDESCO, Mario. Sonata “Omaggio a Boccherini”, op.77. Editado por Angelo Gilardino. Ancona: Bèrben, 2007.
COOK, Nicholas. Entre o processo e o produto: música e/enquanto performance. Per Musi, Belo Horizonte, n.14, 2006, p.05-22
FIORIN, José Luiz. Em busca do sentido: estudos discursivos. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2012.
FONTANILLE, Jacques; ZILBERBERG, Claude. Tensão e Significação. São Paulo: Humanitas, 2001.
LEMOS, Caio Victor de Oliveira. A construção de sentido na performance de violão solo no ato e no tempo. 2022. 189 f. Tese (Doutorado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo, 2022.
LOPES, André Castilho. A problemática da escrita musical para guitarra, na obra de Mario Castelnuovo-Tedesco: análise editorial da Sonata op. 77 (Omaggio a Boccherini) e proposta de edição e digitação da Suite op.133. Dissertação (Mestrado em Música: Interpretação). Departamento de música, Escola de Artes, Universidade de Évora, Évora, Portugal, 2014
MEZA PERAZA, Pavel Francisco. Andrés Segovia’s influence in the realization of Mario Castelnuovo-Tedesco’s Sonata Omaggio a Boccherini, Op. 77: a comparative analysis of Tedesco's manuscript versus Segovia’s edition. 2020. 100f. Tese (Doutorado em Musical Arts) - Universidade do Arizona, Tucson, 2020.
MOLINA, Sidney. O violão na era do disco: interpretação e desleitura na arte de Julian Bream. 2006. 351f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
RINK, John. Análise e (ou?) performance. Cognição e Artes Musicais. Vol. 2, N.1, 2007. p. 25-43.
SONATA op. 77 “Omaggio a bocherini”. Intérprete: Emanuele Buono. Compositor: Mario Castelnuovo-Tedesco. In: Guitar Recital: Emanuele Buono. Naxos, 2014. CD.
SONATA op. 77 “Omaggio a bocherini”. Intérprete: João Carlos Victor. Compositor: Mario Castelnuovo-Tedesco. In: Guitar Recital: João Carlos Victor. Naxos, 2016. CD.
ZANON, Fábio. A arte do violão. Programa exibido na rádio Cultura FM. São Paulo, 2004. Roteiro do programa.
ZILBERBERG, Claude. Elementos de semiótica tensiva. Tradução Ivã Carlos Lopes, Luiz Tatit, Waldir Beividas. São Paulo: Ateliê, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Caio Victor de Oliveira Lemos, Carolina Lindenberg Lemos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.