Debating the permanencies of nationalist musical modernism in the 20th century.

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2022.10.3.7008

Keywords:

Modernism, Nationalism, Institutional history, Cultural diplomacy, String Quartet of UFRJ

Abstract

The permanence of the debates carried out in Brazilian modernism throughout the 20th century is discussed based on an analysis of the discourses of aesthetic and political engagement proposed by Mário de Andrade, of the official institutional actions that privileged the productions of this aesthetic current in their cultural, educational, and diplomatic policies, as well as the actions of interpreters and composers in defense of musical nationalism. It concludes that, in order to understand this permanence, it is necessary to reflect on the role that institutions have historically played, and that the analysis of the action of other agents, such as interpreters, can reveal aspects not yet discussed in the study of modernism.

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Author Biographies

Wesley Higino

Wesley Higino possui Bacharelado em Música com Habilitação em Violino pela Faculdade de Música do Espírito Santo (FAMES) e é Mestre em Musicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Música do Centro de Letras e Artes da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) - linha de pesquisa: Linguagem e Estruturação Musical. Tem interesse na pesquisa da música nacionalista brasileira, em especial a modernista, história institucional, semiótica da música, e análise musical transdisciplinar. Pesquisador participante do Grupo de Pesquisa Musicológica do Espírito Santo (GPEMUS), da Faculdade de Música do Espírito Santo. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6884-861X. E-mail: wesley.nhp@gmail.com

Marcelo Rauta, Instituto Federal Fluminense

Marcelo Rauta é compositor ítalo-brasileiro, graduado e mestre pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Concluiu seu doutorado em música (Educação Musical) na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, sob orientação de Ermelinda A. Paz. Suas obras têm sido executadas em diversas salas de concerto brasileiras e internacionais, como Argentina, Chile, Estados Unidos e países da Europa. Possui obras premiadas nacionalmente e internacionalmente, além de CDs, partituras e livros publicados no Brasil e no exterior. Dentre seus trabalhos, destaca-se a Série “Obras para a Juventude”. Leciona Artes/Música, Canto Coral, Fundamentos da Musicalidade e Poéticas da Voz no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2341-5036. E-mail: marcelorauta@gmail.com

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Published

2022-12-16

How to Cite

Higino, W., & Rauta, M. (2022). Debating the permanencies of nationalist musical modernism in the 20th century. Vortex Music Journal, 10(3), 1–34. https://doi.org/10.33871/23179937.2022.10.3.7008

Issue

Section

Research Papers

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