Writings in the Dust, for Guitar and Electronic Sounds: Reflections on Mixed Music with Tape and Its Relationship with Tradition
DOI:
https://doi.org/10.33871/vortex.2025.13.10837Keywords:
Mixed electroacoustic music, Composition, Musical traditionAbstract
This article analyzes the piece Writings in the Dust, for guitar and electronic sounds, aiming to reflect on compositional and performance aspects of mixed electroacoustic music in deferred time—that is, music that involves interaction between live acoustic instruments and a pre-recorded electroacoustic part (tape). Based on the analysis of this work, it discusses how procedures and strategies from traditional chamber music remain relevant in this context, revealing continuities between acoustic and electroacoustic compositional practices. It is argued that the fixity of the technological medium or the composer’s direct work with sound does not nullify the expressiveness of the piece, but rather characterizes a fusion between performance and composition. The compositional experience described here shows that mixed music in deferred time can be approached as a development, rather than a rupture, of musical tradition, presenting itself as a fertile ground for renewing creative thought through technical mediation.
Downloads
References
ANTUNES, Jorge. Sectio Aurea en musique électroacoustique. XIX CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 2009, Curitiba. Anais. ANPPOM, 2009. p. 478-480. Disponível em: <https://anppom.org.br/anais/anaiscongresso_anppom_2009/V_Composicao.pdf>
BEETHOVEN, Ludwig van (compositor). Sonata für Klavier und Violine Nr. 5 F-dur, op. 24: "Frühling". Leipzig: C. F. Peters, 2001. Partitura.
BENJAMIN, George (compositor). Octet. Octeto. Londres: Faber Music, 1985. Partitura.
BERG, Alban (compositor). Violinkonzert. Violino e orquestra. Viena: Universal Edition, 1936. Partitura. 98 p.
BOULEZ, Pierre. Pierre Boulez escritos seletos. Porto: Casa da música/Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, 2013 .
BOULEZ, Pierre. Apontamentos de aprendiz. São Paulo: Perspectiva, 2008.
BOULEZ, Pierre. Penser la musique ajourd’hui. Paris: éd. Gonthier, 1963.
DOCZI, György. O poder dos limites: harmonias e proporções na natureza, arte e arquitetura. 6 ed. Trad. Maria Tricca e Julia Bartolomei. São Paulo: Publicações Mercuryo Novo Tempo, 2012.
ERNEST, Gustav. Some Aspects of Beethoven's Instrumental Forms. Proceedings of the Musical Association, n. 29, v. 1, p. 73-98, 1902.
FERREIRA, José Luís. Música mista e sistemas de relações dinâmicas. 2014. 236 p. Tese - (Doutorado em Ciências e Tecnologias das Artes, especialidade em Informática Musical). Universidade Católica Portuguesa, 2014.
HOLMES, Bryan. Tecnomorfismo em música: surgimento do conceito e revisão bibliográfica. XXIV CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 2014, São Paulo. Anais. ANPPOM, 2014. Disponível em: <https://anppom.org.br/anais/anaiscongresso_anppom_2014/3024/public/3024-9874-1-PB.pdf>
HOWAT, Roy. Debussy, naturaleza y proporcíon. Quodlibet: Revista De Especializacíon Musical, n. 19, p. 118-132, 2001.
LENDVAI, Ernö. Bela Bartok: An Analysis of His Music. London: Kahn and Averill, 1971.
MADERNA, Bruno Experiências composicionais de música eletrônica (1959). In. MENEZES, Flo (org.). Música eletroacústica: história e estéticas. 2 ed. São Paulo: Unesp, 2009.
MAIA, Igor; VASCONCELOS, Felipe; ARAÚJO, Samuel. De Sementes a Jardins: Transcrição e Orquestração em “Notations VII” de Pierre Boulez. Revista Vórtex, Curitiba, v.12, p. 1-30, março, 2024. Disponível em: <https://periodicos.unespar.edu.br/vortex/article/view/8731 >
MARIE, John S. Theology as the basis for golden section analysis: a model of construction for johann sebastian bach’s st. john passion. 2012. Dissertação – Doctor of Musical Arts (Coral music), University of Southern California, Califonia, 2012.
MAXFIELD, Richard. Composers, performance and publications music, electronic and performed (1963). In. SCHWARTZ, Elliott; CHILD, Barney (orgs.). Contemporary composers on contemporary music. New York: Da Capo Press, 1998.
McNUTT, Elizabeth. Performing electroacoustic music: a wider view of interactivity. Organised Sound. v. 8, n. 3. 2003. p 297-304.
MENEZES, Flo. Música Maximalista: ensaios reunidos sobre a música radical e especulativa. São Paulo: Editora Unesp, 2006.
MENEZES, Flo. Matemática dos Afetos: Tratado de (Re)composição Musical. São Paulo: UDUSP, 2013.
MENEZES, Flo. Acústica musical em palavras e sons. 2 ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2014.
MICHEL, Pierre. György Ligeti: compositeur d'aujourd'hui. Paris: Minerve, 1985.
PASSAMAE, Maria Aparecida; VASCONCELOS, Felipe. Análise da Sonata para viola e piano de Radamés Gnattali: primeiro movimento. XXV CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 2015, Vitória. Anais. 2015. Disponível em: <https://anppom.org.br/anais/anaiscongresso_anppom_2015/3605/public/3605-11757-1-PB.pdf>.
PERLOVE, Nina. Transmission, Interpretation, Collaboration-A Performer's Perspective on the Language of Contemporary Music: An Interview with Sophie Cherrier. Perspectives of New Music, v. 36, n. 1,1998, pp. 43-58.
RAUTA, Marcelo. Análise Musical: princípios básicos da estruturação. Campos dos Goytacazes: Edição do Autor, 2023.
ROY, Stéphane. L’analyse des musiques électroacustiques: modèles et propositions. Paris: L’Harmattan, 2003.
SOUZA, Rodolfo C. de. Da interação entre sons instrumentais e eletrônicos. In. KELLER, Damián; BUDASZ, Rogério (orgs.). Criação musical e tecnologias: teoria e prática interdisciplinar. Goiânia: ANPPOM, 2010. Série pesquisa em música no Brasil, v. 2. p. 149-179.
STOCKHAUSEN, Karlheinz. Diálogo com Stockhausen. Entrevista à Mya Tannenbaun. Lisboa: Edições 70, 1991.
STRAVINSKY, Igor. Poética musical: Em seis lições. Rio de Janeiro: Zahar, 1996.
STRAVINSKY, Igor (compositor). Le sacre du printemps. Orquestra. Berlin: Russischer Musikverlag. 1921. Partitura. 137 p.
VARÈSE, Edgar. Novos instrumentos e nova música (1936). In. MENEZES, Flo (org.). Música eletroacústica: história e estéticas. 2 ed. São Paulo: Unesp, 2009.
VASCONCELOS, Felipe M. Dimensão dialógica na criação musical. Tese (Doutorado, Música). Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Felipe Vasconcelos, Renan Simões

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.