"Alfonsina y el mar" in MPB: Brazilian reinterpretations of Argentine song
DOI:
https://doi.org/10.33871/vortex.2025.13.10354Keywords:
Latin-american music, Brazilian popular music, Arrangement, Argentinian folk-music, ZambaAbstract
This study aimed to investigate the processes of signification potentially evoked by the Argentine song Alfonsina y el mar in three moments: 1969, in the album Mujeres argentinas by Mercedes Sosa; 1982, in the album Corpo e Alma by Simone; and 2010, in the DVD Cantos e contos by Zizi Possi. A bibliographic review was conducted, addressing the rise of a type of popular music with folkloric roots in Argentina, providing a foundation for the analysis of the song by Ariel Ramírez and Félix Luna. Subsequently, the Brazilian arrangements were analyzed, comparing musical and performance aspects with the political and cultural contexts of the country. It was concluded that Simone's version can be interpreted as a form of connection between MPB scene and Latin American protest song movements, unlike the arrangement performed by Zizi Possi, which emerged from a historical moment when MPB itself was no longer explicitly engaged.
Downloads
References
ALONSO, Gustavo. Os caipiras chiques: a relação da música rural e a MPB nos anos 80. Tempo da Ciência, [S. l.], v. 20, n. 39, p. 113–140, 2000. Disponível em: <https://e-revista.unioeste.br/index.php/tempodaciencia/article/view/9812>. Acesso em: 04 jun. 2025.
ARETZ, Isabel. El folklore musical argentino. Buenos Aires: Melos, 2008, 271 p.
CRISTIÁ, Cintia. (De)constructing Argentine Women: Gender, Nation, and Identity in ‘Alfonsina y el mar'. Twentieth-Century Music, [online], v. 19, n. 1, p. 29–63, 2022. Disponível em: <https://www.cambridge.org/core/journals/twentieth-century-music/article/deconstructing-argentine-women-gender-nation-and-identity-in-alfonsina-y-el-mar/800C1C53623E57CF46121138DDA43FD5>. Acesso em: 25 jun. 2024.
DICIONÁRIO CRAVO ALBIN da Música Popular Brasileira. [online] 2021. Disponível em: <https://dicionariompb.com.br/>. Acesso em: 28 jul. 2024.
DIAS, Márcia Tosta. A grande indústria fonográfica em xeque. Margem esquerda, [S. l.], n.8, 2006. Disponível em: <https://www.academia.edu/1869940/A_grande_ind%C3%BAstria_fonogr%C3%A1fica_em_xeque>. Acesso em: 04 jun. 2025.
FALÚ, Juan. Cajita de música argentina. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación, 2011. E-Book. 96 p. Disponível em: <https://www.educ.ar/recursos/113729/cajita-de-musica-libro-digital>. Acesso em: 25. jun. 2024.
FERREIRA, Mauro. Reedições reiteram involução de Simone nos 80. Notas Musicais. Rio de Janeiro. 15 mar. 2010. Blog. Disponível em: <https://blogdomauroferreira.blogspot.com/2010/03/trio-de-reedicoes-revive-involucao-de.html>. Acesso em: 25 jun. 2024.
GARCÍA, María Inés. Música y radio en Mendoza, Argentina: la práctica musical de Tito Francia. Revista de Música Latinoamericana, [online], v. 24, n. 2, p. 252–269, 2003. Disponível em: <https://www.jstor.org/stable/3598741>. Acesso em: 25 jun. 2024.
GARCIA, Tânia da Costa. Mundo Radial e o cancioneiro folclórico nos tempos de Perón. Nuevo Mundo Mundos Nuevos [online], 2015. Disponível em: <https://journals.openedition.org/nuevomundo/68075>. Acesso em: 25 jun. 2024.
Gravadoras sobrevivem modestamente com a nata da MPB. Folha Online. São Paulo, 09 abr. 2003. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/folha/reuters/ult112u31089.shtml>. Acesso em: 27 jul. 2024.
LUNA, Félix (letrista), RAMÍREZ, Ariel (compositor) e SOSA, Mercedes (intérprete). Mujeres argentinas. Argentina: Philips, 1969 (LP)
NAPOLITANO, Marcos. Seguindo a canção: engajamento político e indústria cultural na MPB (1959-1969). São Paulo: Annablume/Fapesp, 2001, 293 p.
POSSI, Zizi (intérprete). Cantos e contos 1 (ao vivo). Brasil: Biscoito Fino, 2010. Série de vídeos (original em DVD). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=fw760XOZtls&list=PLyln5RY3cXE8LgQdtiaWrfRTLGHgkro4Y&index=1>. Acesso em: 04 jun. 2025
POSSI, Zizi (intérprete). Cantos e contos 2 (ao vivo). Brasil: Biscoito Fino, 2010. Série de vídeos (original em DVD). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=-tqYqGVnARM&list=PLyln5RY3cXE8LvHBN-Sra6Dqao2BSS6yz&index=1>. Acesso em: 04 jun. 2025.
POSSI, Zizi. Site oficial. [S.l.] [S.d.]. Disponível em: <https://zizipossi.com.br/>. Acesso em: 27 jul. 2024.
SANDRONI, Carlos. Adeus à MPB. In: CAVALCANTE, Berenice; STARLING, Heloisa; EISENBERG, José (org.). Decantando a República: inventário histórico e político da canção popular moderna brasileira. v. 1. São Paulo: Nova Fronteira; Fundação Perseu Abramo, 2004. p.25-35.
SIMONE (intérprete). Corpo e alma. Brasil: CBS, 1982. LP.
SIMONE. Simone home (site oficial). [S.l.], 2025. Disponível em: <https://simone.art.br/>. Acesso em: 04 jun. 2025.
TEÓFILO, Mariana Santos. Canções populares e seus trânsitos: fluxos e tendências na América Latina. 2017. 166 p. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2017. Disponível em: <https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/00002e/00002e1a.pdf>. Acesso em: 25 jun. 2024.
VILLAÇA, Mariana Martins. Música cubana com sotaque brasileiro: entrecruzamentos culturais nos anos sessenta. História: Questões & Debates, Curitiba, n. 35, p. 249–274, 2001. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/historia/article/view/2682>. Acesso em: 25 jun. 2024.
ZAN, José Roberto. Música popular brasileira, indústria cultural e identidade. Eccos Revista Científica [online], v. 3, p. 105–122, 2001. Disponível em: <http://www.redalyc.org/pdf/715/71530108.pdf>.
Zizi Possi traz a Brasília repertório dos DVDs dos 30 anos de carreira. Correio Braziliense [online]. Brasília: 20 abr. 2011. Disponível em: <https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/diversao-e-arte/2011/04/20/interna_diversao_arte,248704/zizi-possi-traz-a-brasilia-repertorio-dos-dvds-dos-30-anos-de-carreira.shtml>. Acesso em: 27 jul. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daniel Lovisi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.