The Archimedes Proposition 1 in the training of indigenous Mathematics teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.31.9259

Abstract

In this work, we present a participatory research with the collaboration of six indigenous Mathematics academics from an Indigenous Intercultural Degree course. Our objective was to discuss with these participants the construction of the mathematical formula that we used to calculate the area of ​​the region limited by a circumference, that is, the area of a circle. From the perspective of Ethnomathematics, in line with aspects of the History of Mathematics, we start from Archimedes' proposition 1, which was described in his book “The Measure of the Circle”, which inspired us to order two geometric solids in wood (Cedar), which were made tailored by an indigenous artisan of the same ethnicity as the academics. The activity also involved the physical concept of specific mass. Data were collected concomitantly with the development of the activity, and through a questionnaire consisting of three questions at the end. The results show that the participants understood what we proposed to discuss, and that the activity showed promise in the process of training indigenous Mathematics teachers, as well as that it can be carried out beyond this training, for example, within the scope of Basic Education.

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Author Biographies

Geraldo Aparecido Polegatti, Instituto Federal de Mato Grosso

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professor do Instituto Federal do Mato Grosso (IFMT), Brasil.

Angela Marta Pereira das Dores Savioli, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Matemática pela Universidade de São Paulo (USP). Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (UEL), Brasil.

José Roberto Linhares de Mattos, Universidade Federal Fluminense

Pós-doutor pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Professor da Universidade Federal Fluminense (UFF). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Etnomatemática e Cultura (Gepec), e do grupo de pesquisa Educação em Fronteiras (EmF).

Sandra Maria Nascimento de Mattos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo / Universidade Católica Portuguesa. Vicelíder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Etnomatemática e Cultura (Gepec), e membro do grupo de pesquisa Educação em Fronteiras (EmF).

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Published

2024-08-30

How to Cite

Polegatti, G. A., Pereira das Dores Savioli, A. M., Linhares de Mattos, J. R., & Nascimento de Mattos, S. M. (2024). The Archimedes Proposition 1 in the training of indigenous Mathematics teachers. Revista Paranaense De Educação Matemática, 13(31), 1–25. https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.31.9259

Issue

Section

Artigos Científicos