The Archimedes Proposition 1 in the training of indigenous Mathematics teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.31.9259

Abstract

In this work, we present a participatory research with the collaboration of six indigenous Mathematics academics from an Indigenous Intercultural Degree course. Our objective was to discuss with these participants the construction of the mathematical formula that we used to calculate the area of ​​the region limited by a circumference, that is, the area of a circle. From the perspective of Ethnomathematics, in line with aspects of the History of Mathematics, we start from Archimedes' proposition 1, which was described in his book “The Measure of the Circle”, which inspired us to order two geometric solids in wood (Cedar), which were made tailored by an indigenous artisan of the same ethnicity as the academics. The activity also involved the physical concept of specific mass. Data were collected concomitantly with the development of the activity, and through a questionnaire consisting of three questions at the end. The results show that the participants understood what we proposed to discuss, and that the activity showed promise in the process of training indigenous Mathematics teachers, as well as that it can be carried out beyond this training, for example, within the scope of Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geraldo Aparecido Polegatti, Instituto Federal de Mato Grosso

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professor do Instituto Federal do Mato Grosso (IFMT), Brasil.

Angela Marta Pereira das Dores Savioli, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Matemática pela Universidade de São Paulo (USP). Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (UEL), Brasil.

José Roberto Linhares de Mattos, Universidade Federal Fluminense

Pós-doutor pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Professor da Universidade Federal Fluminense (UFF). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Etnomatemática e Cultura (Gepec), e do grupo de pesquisa Educação em Fronteiras (EmF).

Sandra Maria Nascimento de Mattos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo / Universidade Católica Portuguesa. Vicelíder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Etnomatemática e Cultura (Gepec), e membro do grupo de pesquisa Educação em Fronteiras (EmF).

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 2016. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em: 21 dez. 2023.

BICHO, J. S.; AUAREKE, W. A.; MIOLA, A. F. S. Interculturalidade e a formação em Matemática de professores indígenas: investigando elementos essenciais em projetos curriculares. REVEMAT. Dossiê Temático, 2023, p. 1-23. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e91205 Acesso em 10 de jan. de 2024.

BRITO, A. J.; CARVALHO, D. L. Utilizando a história no ensino de Geometria. In: MIGUEL, A.; BRITO, A. J.; CARVALHO, D. L.; MENDES, I. A. (Orgs.). História da Matemática em atividades didáticas. São Paulo: Livraria da Física, 2009, p. 13-103.

D’AMBROSIO, B. S. Reflexões sobre a História da Matemática na formação de professores. RBHM, Especial, n. 1, 2007, p. 399-406. Disponível em: https://www.rbhm.org.br/index.php/RBHM/article/view/312 Acesso em 13 de jan. de 2024.

D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 2010.

D’AMBROSIO, U. Transdisciplinaridade. São Paulo: Palas Athena, 2012.

D’AMBROSIO, U. Educação para uma sociedade em transição. São Paulo: Livraria da Física, 2016.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

D’AMBROSIO, U. A interface entre História e Matemática: uma visão histórico-pedagógica. In: FOSSA, J. A. (Org.). Facetas do diamante: ensaios sobre Educação Matemática e História da Matemática. Natal: An Go Maith Publications, 2022, p. 275-307. Disponível em: https://www.sbhmat.org/conteudo/view?ID_CONTEUDO=374&impressao Acesso em 28 de dez. de 2023.

DOMITE, M. C. S. Perspectivas e desafios da formação do professor indígena: o formador externo à cultura no centro das atenções. In: FANTINATO, M. C. C. B. (Org.) Etnomatemática: novos desafios teóricos e pedagógicos. Niterói: Editora da UFF, 2009, p. 180-191.

DOMITE, M. C. S. Da compreensão sobre formação de professores e professoras numa perspectiva etnomatemática. In: KNIJNIK, G.; WANDERER, F.; OLIVEIRA, C. J. (Orgs.). Etnomatemática, currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2010, p. 419-446.

GRUDTNER, G. L.; BERTATO, F. M.; D’OTTAVIANO, I. M. L., A Medida do Círculo: Uma tradução do texto ΚΥΚΛΟΥ ΜΕΤΡΗΣΙΣ de Arquimedes. RBHM, v. 21, n. 42, 2021, p. 1-13. Disponível em: https://doi.org/10.47976/RBHM2021v21n421-13 Acesso em 13 de jan. de 2024.

GONÇALVES, P. G. F. Etnomatemática: fragmentos históricos, fundamentos e perspectivas. In: BANDEIRA, F. A.; GONÇALVES, Paulo Gonçalo Farias (Orgs.). Etnomatemáticas pelo Brasil: aspectos teóricos, ticas de matema e práticas escolares. Curitiba: CRV, 2016, p. 39-53.

MATTOS, J. R. L.; FERREIRA NETO, A. O Povo Paiter Suruí e a Etnomatemática. In: BANDEIRA, F. A.; GONÇALVES, P. G. F. (Orgs.). Etnomatemáticas pelo Brasil: aspectos teóricos, ticas de matema e práticas escolares. Curitiba: CRV, 2016, p. 79-99.

MATTOS, J.R.L.; FERREIRA NETO, A. Etnomatemática e educação escolar indígena Paiter Suruí. São Paulo: Editora da Física, 2019.

MENDES, I. A. A investigação histórica como agente da cognição matemática na sala de aula. In: MENDES, I. A.; FOSSA, J. A.; VALDÉS, J. E. N. (Orgs.). A história como um agente de cognição na Educação Matemática. Porto Alegre: Sulina, 2006, p. 79-136.

MENDES, I. A. Atividades históricas para o ensino de trigonometria. In: MIGUEL, A.; BRITO, A. J.; CARVALHO, D. L.; MENDES, I. A. (Orgs.). História da matemática em atividades didáticas. São Paulo: Livraria da Física, 2009, p. 105-178.

MENDES, I. A.; CHAQUIAM, M. História nas aulas de Matemática: fundamentos e sugestões didáticas para professores. Sociedade Brasileira de História da Matemática, 2016. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/files/historia_nas_aulas_de_matematica.pdf Acesso em 14 de jan. de 2024.

MIGUEL, A.; MIORIM, M. A. História na Educação Matemática: propostas e desafios. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

MOISE, E. E.; DOWNS, F. L. Geometria Moderna. São Paulo: Edgar Blücher, 1971.

OLIVEIRA, M. A. M. Knowledge Networks in the Training of Indigenous Mathematics Teacher. In: ROSA, Milton; OLIVEIRA, C. C. (Orgs.). Etnomatematics in Action: Mathematical Pratics in Brazilian Indigenous, Urban and Afro Communities. Springer, 2020, p. 91-109.

PONTE, J. P. Da formação ao desenvolvimento profissional. In: PONTE, J. P. (Org.) Investigações matemáticas e investigações na prática profissional. São Paulo: Livraria da Física, 2017, p. 21-54.

ROQUE, T. História da matemática: uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Zahar, 2015.

SACRISTÁN, J. G. Educar e conviver na cultura global: as exigências da cidadania. Porto Alegre: Artmed, 2002.

SANTOS, J. D. Etnomatemática e Povos Indígenas de Rondônia: processos de mecanismo de controle e contraconduta. Perspectivas da Educação Matemática, v. 11, n. 25, 2018, p. 74-92. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/3490 Acesso em 22 de jan. 2024.

SCANDIUZZI, P. P. O ensino de matemática na transamazônica e a velhice kayabi: duas experiências de trabalho etnomatemático. In: KNIJNIK, G.; WANDERER, F.; OLIVEIRA, C. J. (Orgs.). Etnomatemática, currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2010, p. 364-376.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, D. F. Etnomatemática: uma metodologia de ensino? Revista Paranaense de Educação Matemática. v. 12, n. 28, 2023, p. 386-404. Disponível em: https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.386-404 Acesso em 12 de jan. 2024.

TRIVIZOLI, L. M. Um panorama para a investigação em História da Matemática: surgimento, institucionalização, pesquisas e métodos. Revista Paranaense de Educação Matemática. v. 5, n. 8, 2016, p. 189-212. Disponível em: https://doi.org/10.33871/22385800.2016.5.8.189-212 Acesso em 3 de jan. de 2024.

Published

2024-08-30

How to Cite

Polegatti, G. A., Pereira das Dores Savioli, A. M., Linhares de Mattos, J. R., & Nascimento de Mattos, S. M. (2024). The Archimedes Proposition 1 in the training of indigenous Mathematics teachers. Revista Paranaense De Educação Matemática, 13(31), 1–25. https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.31.9259

Issue

Section

Artigos Científicos