Modelagem Matemática nas Práticas Pedagógicas de Professores de Matemática em um contexto de Sistema Estruturado de Ensino

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.31.9236

Abstract

In this article, we present results of a research that aimed to investigate how Mathematical Modeling has been approached in the pedagogical practices of Teachers who teach Mathematics in the context of the Structured Education System of the Mato Grosso state network. We used a qualitative approach to describe and interpret the information that was created through an online questionnaire answered by 36 Mathematics teachers working in state schools in the years 2023 and 2024. We used Content Analysis from the perspective of Bardin (1977) and Rodrigues (2019), which provided us with the constitution of five Registration Units and an Analysis Category - Aspects that hinder the implementation of Mathematical Modeling in teachers' pedagogical practices, through which we carried out our interpretation. The results indicate that external assessments as the focus of a structured teaching system, teachers' knowledge about Mathematical Modeling, students' attitude, Mathematics workload in High School and prescribed curriculum - complying with the contents of the structured material constitute as being the five obstacles that make it difficult and even unfeasible to teach Mathematics through Mathematical Modeling in Basic Education schools due to the imposition of compliance with the curricular contents contained in the structured education system in the state of Mato Grosso.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcio Urel Rodrigues, Universidade do Estado do Mato Grosso

Professor lotado no Departamento de Matemática da Universidade do Estado de Mato Grosso – Campus Barra do Bugres/MT, doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática do Instituo de Geociências e Ciências Exatas (IGCE) da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita filho" (Unesp) – Rio Claro/SP.

ACELMO JESUS BRITO, Universidade do Estado do Mato Grosso

Doutorando em Educação para Ciência e Matemática pelo Instituto Federal de Goiás – IFG/Jataí/GO. Professor da Faculdade de Ciências Exatas e Tecnológicas da Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT/Barra do Bugres/MT. Vice-Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática nas Escolas – GEPEME/UNEMAT. E-mail: acelmo@unemat.br. Lattes: http://lattes.cnpq.br/7085829274426411. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6212-5093.

Edivagner Souza dos Santos, Universidade do Estado do Mato Grosso

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Professor da SEDUC/MT e Professor Substituto da Universidade do estado de Mato Grosso – UNEMAT/Barra do Bugres/MT. E-mail: vaguinhos.santos@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/6995456668841355 ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0621-3731

Lucinéia Souza Gomes, Secretaria de Estado de Educação do Mato Grosso

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT/Barra do Bugres/MT. Membra do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática nas Escolas – GEPEME/UNEMAT. Professora da Secretaria de Estado de Educação – SEDUC/MT. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2013529020759364. Celular (65) 999249689. ORCID - https://orcid.org/0000-0002-6625-0024. E-mail:  lucineia.souza@unemat.br.

References

ALMEIDA, L. M. W. DIAS, M. R. Modelagem Matemática em cursos de Formação de Professores. In: BARBOSA, J. C; CALDEIRA, A. D.; ARAÚJO, J. L. (Orgs.). Modelagem matemática na Educação Matemática Brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: SBEM, 2007. p. 253-268. (Biblioteca do Educador Matemático, v.3).

ALMEIDA, C. G; GOMES, L. P. S; MADRUGA; Z. E. F. Modelagem Matemática e Resolução de Problemas na Educação: um panorama de pesquisas recentes. Educação Matemática Debate, Unimontes – Universidade Estadual de Montes Claros, v. 4, 2020.

AFONSO, A. J. Novos Caminhos para a Sociologia: Tecnologias em Educação e Accountability Digital. Educ. Soc., Campinas, v. 42, e250099, 2021.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BAUER, A; ALAVARSE, O. M; OLIVEIRA, R. P. Avaliações em larga escala: uma sistematização do debate. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. especial, p. 1367-1382, dez., 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018.

BISOGNIN, Eleni. BISOGNIN, Vanilde. Percepções de Professores sobre o Uso da Modelagem Matemática em Sala de Aula. Bolema, Rio Claro (SP), v. 26, n. 43, p. 1049-1079, ago. 2012.

BARBOSA, J. C. Modelagem Matemática: O que é? Por que? Como? Veritati, (4), 73- 80. 2004.

CEOLIM, A. J., & CALDEIRA, A. D. (2017). Obstáculos e Dificuldades Apresentados por Professores de Matemática Recém-Formados ao Utilizarem Modelagem Matemática em suas Aulas na Educação Básica. Bolema, 31(58), 760-776. doi: 10.1590/1980-4415v31n58a12.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução de Luciana de Oliveira da Rocha. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

D’AMBROSIO, U. Por que se ensina matemática? Texto de curso a distância, promovido pela SBEM. 2004.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2001 (Coleção Tendências em Educação Matemática, v. 1).

D’AMBROSIO, B. S. Como ensinar matemática hoje? Temas e Debates, Brasília: SBEM, ano II. n. 2, p. 15-19, 1989.

DIJCK, J. V; POELL, T. Social media platforms and education. In: Burgess, Jean; Marwick, Alice; Poell, Thomas (Ed.). The SAGE Handbook of Social Media. S. l.: SAGE Publications Ltd, 2018.

FREIRE, P. (2020). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo – Rio de Janeiro: Paz e Terra.

LIBÂNEO. J. C. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012.

LORENZATO, S. Para aprender matemática. 3. ed. ver. Campinas, SP: Autores Associados, 2010 (Coleção Formação de Professores).

MATO GROSSO. Edital de Audiência Pública nº 001/2021/SEDUC-MT. Secretaria de Estado de Educação, Cuiabá-MT, 2021. Disponível em: https://www3.seduc.mt.gov.br/documents/8125245/0/Edital+Audiencia+P%C3%BAblica+n%C2%BA+001-2021.pdf/3712debf-2e1d-8ea8-1fba-6e81a093c39b Acesso em: 10 de maio de 2024.

MATO GROSSO. Portaria Nº 112/2023/GS/SEDUC/MT. Diário Oficial do Estado de Mato Grosso Nº 28.430. Cuiabá-MT, 2023. Disponível em: file:///C:/Users/Projeto/Downloads/diario_oficial_2023-02-02_completo.pdf

MATO GROSSO. Portaria 413/2002/GS/SEDUC/MT. Diário Oficial do Estado de Mato Grosso Nº 28.236. Cuiabá – MT, 2022.

OLIVEIRA, A. M. P. As Análises dos Futuros Professores sobre as suas primeiras Experiências com Modelagem Matemática. In: BARBOSA, J. C; CALDEIRA, A. D.; ARAÚJO, J. L. (Orgs.). Modelagem matemática na Educação Matemática Brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: SBEM, 2007. p. 233-252.

RODRIGUES, M. U. (Org.). Análise de conteúdo em pesquisas qualitativas na área da educação matemática. Curitiba: CRV, 2019.

SANTOS, E. S. Efeitos das avaliações externas na prática profissional de professores que ensinam matemática. 256 f. Doutorado (Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2022.

Published

2024-08-30

How to Cite

Rodrigues, M. U., JESUS BRITO, A., Souza dos Santos, E., & Souza Gomes, L. (2024). Modelagem Matemática nas Práticas Pedagógicas de Professores de Matemática em um contexto de Sistema Estruturado de Ensino. Revista Paranaense De Educação Matemática, 13(31), 1–26. https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.31.9236

Issue

Section

Artigos Científicos