Letramento Estatístico

um estudo sobre sua presença na BNCC e em planos de aula

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.31.9194

Abstract

This study analyzes the levels of statistical literacy proposed by the BNCC and the lesson plans available on a digital platform. The aim is to compare the progression of literacy throughout the school years, seeking to identify correlations between what is recommended by the BNCC and what is provided by the lesson plans. To this end, we suggest breakdowns of the proposed levels of statistical literacy and, in the light of Textual Discourse Analysis, we catalog and identify the level of statistical literacy for each school year, for the BNCC and for the lesson plans. With this study, we concluded that the lesson plans are, in general, aligned with the BNCC, but when we look individually at each development, we don't get the same result, containing divergences in what is expected from graphical and tabular comprehension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Carolina Aymoré Ferrandin, Universidade Federal do Paraná

UFPR

Emerson Rolkouski, Universidade Federal do Paraná

UFPR

References

BACCAR, M. H. M. M.; NOVAES, A. M.; RANGEL, L.; LANDIM, F. M. P. F.; LEAL, V. M.; REIS, V. P. da C.; OLIVEIRA, R. M. A. de. Uma reflexão sobre o letramento estatístico e as diretrizes curriculares no Brasil para os anos do Ensino Fundamental. Revista Baiana de Educação Matemática, [s. l.], v. 3, n. 1, p. 1-23, jan./dez. 2022. DOI: 10.47207/rbem.v3i01.15717.

BALL, S. J.; BOWE, R.; GOLD, A. Reforming education & changing schools: case studies in policy sociology. London: Routledge, 1992.

BEN-ZVI, D.; GARFIELD, J. The challenge of developing statistical literacy, reasoning, and thinking. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Portaria nº 790, de 27 de julho de 2016. Institui o Comitê Gestor da Base Nacional Curricular Comum e reforma do Ensino Médio. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 28 jul. 2016. Seção 1, n. 144, p. 16.

CURCIO, F. R. Developing graph comprehension. Virginia: National Council of Teachers of Mathematics, 1989. p. 5-6.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 10.ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980. [1967].

GAL, I. Adults' statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, The Netherlands, v. 70, n. 1, p. 1-51, 2002. Disponível em: https://iase-web.org/documents/intstatreview/02.Gal.pdf. Acesso em: 19 fev. 2024.

GAY, M. R. G. O desenvolvimento do raciocínio estatístico nos livros didáticos dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Trabalho de Conclusão de Curso (Monografia para Especialização) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.

GUIA prático da BNCC. Construir Notícias, [s. l.], 2017. Disponível em: https://www.construirnoticias.com.br/guia-pratico-da-bncc/. Acesso em: 11 jan. 2024.

LOPES, C. A. E. Literacia estatística e o INAF 2002. In: FONSECA, M. da C. F. R. (org.). Letramento no Brasil: habilidades matemáticas. São Paulo: Global, 2004. p. 187-197.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise Textual Discursiva. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2011.

p. (Educação em Ciência).

NOVA ESCOLA. Sobre os planos de aula. 2021. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/20344/sobre-os-planos-de-aula. Acesso em: 23 mar. 2024.

PONTES, M. M. de; VASCONCELOS, F. V.; LIMA, D. S. S. M.; VASCONCELOS, A. K. P. A temática ‘Probabilidade e Estatística’ nos anos iniciais do Ensino Fundamental a partir da promulgação da BNCC: percepções pedagógicas. Educitec – Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, v. 5, n. 12, p. 221-237, dez. 2019. DOI: 10.31417/educitec.v5i12.957.

ROCHA, N. F. E. Base Nacional Comum Curricular e Micropolítica: analisando os fios condutores. 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.

ROSA, L. O. da; FERREIRA, V. S. A rede do movimento pela base e sua influência na Base Nacional Comum Curricular brasileira. Teoria e Prática da Educação, v. 21, n. 2, p. 115-130, maio/ago. 2018.

SANTOS, W. D.; SANTOS JUNIOR, J. dos; VELASQUE, L. de S. O desenvolvimento do letramento estatístico pelos livros didáticos e a Base Nacional Comum Curricular. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 210-229, 2018. DOI: 10.26843/rencima.v9i2.1664.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. v. 3, 128 p. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5925603/mod_resource

/content/1/SOARES_Magda_Letramento_Um_tema_de_tres.pdf. Acesso em: 19 fev. 2024.

TFOUNI, L. V. Letramento e alfabetização. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2002. v. 47, 104 p.

WAINER, H. A study of display methods for NAEP results: I. Tables. Program statistics research. Technical report No. 95-1. Educational Testing Service, Princeton, 1995.

WATSON, J.; CALLINGHAM, R. Statistical literacy: a complex hierarchical construct. Statistics Education Research Journal, v. 2, n. 2, p. 3-46, nov. 2003. Disponível em: https://iase-web.org/documents/SERJ/SERJ2(2)_Watson_Callingham.pdf. Acesso em: 19 fev. 2024.

Published

2024-08-30

How to Cite

Aymoré Ferrandin, L. C., & Rolkouski, E. (2024). Letramento Estatístico: um estudo sobre sua presença na BNCC e em planos de aula. Revista Paranaense De Educação Matemática, 13(31), 1–24. https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.31.9194

Issue

Section

Artigos Científicos