Inflection points in process of math institutionalization in society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.31.8869

Abstract

In this article, we point out what we consider to be the four fundamental historical milestones responsible for the current importance of mathematics for society. To identify these points, we carried out bibliographical research of a theoretical nature, which was made possible by a literature review, in which we followed some specific steps, such as selecting the material, reading and analyzing the texts, recording the material found and, finally, a final analysis of the information to prepare the article. The milestones found were the construction of Deductive Geometry, the development of Symbolic Algebra and Analytical Geometry, the structuring of Calculus and the alliance between Symbolic Logic and Technology. In the end, we highlight the paradox that is being consolidated in this historical process, that, even though the presence of mathematical knowledge in institutions, in everyday life and in the production of goods is increasing, the invisibility of this type of knowledge in these areas is also increasing. same spaces, that is, in institutions, in everyday life and in the production chain.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Paulo Attie, Universidade Federal de Sergipe

UFS

Manoel Oriosvaldo de Moura, Universidade de São Paulo

Professor Titular da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo(2005). Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade de São Paulo (1976), mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (1983), doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1992) e Professor associado da Universidade de São Paulo (2000). Área de atuação: Educação Matemática com foco em metodologia do ensino de matemática, formação de professores e Teoria da Atividade. Lider do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Atividade Pedagógica - GEPAPe.

References

ATTIE, J. P. Relações de poder no processo de ensino e aprendizagem. 2013. 164f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. São Paulo, 2013.

BASTOS, T. R. A Concretização do abstrato: história da institucionalização das ciências matemáticas no Brasil. Belo Horizonte: Argumentum, 2006.

BELL, E. T. Historia de las Matemáticas. México: Fondo de Cultura Económica, 2003.

BOYER, C. B. História da Matemática. São Paulo: Edgar Blucher, 1974.

CARAÇA, B. J. Conceitos Fundamentais da Matemática. Lisboa: Sá da Costa, 1958.

CROSBY, A. W. A Mensuração da realidade: a quantificação da sociedade ocidental. São Paulo: Editora da UNESP, 1997.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. São Paulo: Ática, 1990.

D’AMBROSIO, U. Uma história concisa da matemática no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2008.

DANTZIG, T. Número: a linguagem da ciência. Rio de Janeiro: Zahar, 1970.

DIEUDONNÉ, J. A formação da matemática contemporânea. Lisboa: Dom Quixote, 1990.

EUCLIDES. Os Elementos. São Paulo: Editora da UNESP, 2009.

EVES, H. Introdução à História da Matemática. Campinas: Editora da Unicamp, 2005.

GIUSTI, P. História ilustrada do xadrez. São Paulo: Annablume, 1999.

KAYSER, M. A mecânica do desejo no desencadeamento da ação no Leviatã de Thomas Hobbes. 2006. 120f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Universidade do Vale do Rio do Sinos. Centro de Ciências Humanas. São Leopoldo, 2006.

LOPES, M. C. O. Calendário Atual: História, Algoritmos e Observações. Millenium, 43:107-125. 2012.

MAQUIAVEL, N. A arte da guerra. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

MENDONÇA, M. Personagem da semana. Revista Época, 728:23-25. Rio de Janeiro, 30 abr, 2012.

NAGEL, E.; NEWMAN, J. R. Prova de Gödel. São Paulo: Perspectiva, 1973.

PENHA, R. M.; SILVA, M. J. P. Do Sensível ao Inteligível: novos rumos comunicacionais em saúde por meio do estudo da Teoria Quântica. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 43(1): 208-214. 2009.

RABELAIS, F. Gangântua e Pantagruel. Belo Horizonte: Itatiaia, 2003.

RONAN, C. A. História ilustrada da ciência vol. III. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1987.

SHAKESPEARE, W. Otelo, o mouro de Veneza. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1999.

TEIXEIRA, F. G. Origem da cultura das matemáticas em Portugal. Lisboa: Academia de Ciências de Lisboa, 1934.

VALENTE, W. R. Uma história da matemática escolar no Brasil: (1730 – 1930). 1999. 211f. Tese (Doutorado em Educação). – Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. São Paulo, 1999.

WHITEHEAD, N. A. A ciência e o mundo moderno. São Paulo: Paulus, 2006.

Published

2024-08-30

How to Cite

Attie, J. P., & Moura, M. O. de. (2024). Inflection points in process of math institutionalization in society. Revista Paranaense De Educação Matemática, 13(31), 1–19. https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.31.8869

Issue

Section

Artigos Científicos