GEOMETRY IN THE FIRST SCHOOL YEARS FROM THE LOOK OF CLASS DIARY RECORDS: 2010 TO 2019

2010 a 2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.31.8695

Abstract

This text aims to characterize the geometric knowledge taught in the early years based on records in class diaries with Mathematics classes in teaching units that are part of the public network in the country of Caravelas, in the interior of Bahia. It adopts as a chronological framework the period from 2010 to 2019, in times of National Curricular Parameters and the National Common Curricular Base. The qualitative study is an excerpt from ongoing doctoral research, which investigates the teaching of Geometry in the first years of school in this location. To this end, it is based on theoretical references that use school documents as sources of investigation within the scope of mathematics education and on the assumptions of discursive textual analysis as an analytical tool. The results show that the Geometry thematic unit has gradually entered the pedagogical practices of the initial years, with approaches to flat and spatial figures, spatial location, angles, symmetry, straight lines, polygons… In this context, the textbook, which has been adapting to current curricular guidelines, appears as an instrument to support teaching work, contributing to this insertion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Antônio Guedes Caetano, Universidade Luterana do Brasil

.

Carmen Teresa Kaiber, Universidade Luterana do Brasil

ULBRA

References

ALMEIDA, Shirley Patrícia Nogueira de Castro e; GOMES, Maria Laura Magalhães. Escritos e testemunhos na cultura acadêmica de um curso de Matemática. Zetetiké, Campinas, SP, v. 27, p. e019005, 2019. DOI: 10.20396/zet.v27i0.8654227. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654227. Acesso em: 31 maio. 2022.

BARROS, Renata Camargo dos Passos; PAVANELLO, Regina Maria. Relações Entre Figuras Geométricas Planas e Espaciais no Ensino Fundamental: o que Diz a BNCC? JIEEM v.15, n.1, p. 11-19, 2022. Disponível em: https://jieem.pgsskroton.com.br/article/view/9684 . Acesso em: 11 fevereiro 2023.

BLOCH, March. Apologia da história ou o ofício de historiador. Prefácio Jacques Le Goff; apresentação à edição Brasileira, Lilia Moritz Schawarcz; tradução, André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação: uma Introdução à Teoria e aos Métodos. Tradução: Maria João Alvarez; Sara Bahia dos Santos; Telmo Mourinho Baptista. Portugal: Porto, 1994.

BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino de primeira à quarta série (Matemática). Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília-DF: MEC, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192 . Acesso em: 23 set. 2021.

CAVALCANTE, Larissa Gabrielle Mendes; SILVA, Carlos Aldemir Farias da; MENDES, Iran Abreu. Percepção visual e pensamento geométrico nos Anos Iniciais: uma abordagem interdisciplinar com a Arte. REMATEC, v. 15, p. 16-31, 30 abr. 2020. Disponível em: https://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/231 . Acesso em: 15 junho. 2022.

COSTA, Leila Pessôa da; VERRENGIA, Sandra Regina D'Antonio; PAVANELLO, Regina Maria. O ensino e a aprendizagem de referenciais espaciais: esquerda e direita. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana – vol. 12 - número 3 – 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/250191 . Acesso em: 30 abr. 2022.

CUSTÓDIO, Iris Aparecida; NACARATO, Adair Mendes. Mobilizando conceitos geométricos nos Anos Iniciaisdo ensino fundamental. Revista Educação Matemática em Foco - Campina Grande: EDUEPB – v. 6, n. 1, - Jan/Jun. – 2017.

DANTE, Luiz Roberto; VIANA, Fernando. Ápis Mais Matemática. 5º ano. 1. Ed. São Paulo: Ática, 2021.

DINIZ, Ivanise Gomes Arcanjo; FERREIRA, Joubert Lima. A constituição das matemáticas sob o olhar dos registros de diário de classe: década de 1970. Revista de História da Educação Matemática, v. 6, n. 3, 21 dez. 2020. Disponível em: https://www.histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/334. Acesso em: 30 maio. 2022.

FAINGUELERNT, Estela Kaufman. O ensino da geometria no 1º grau. Educação Matemática em Revista, Número 4 - Jan./Jun. 1995. Disponível em: http://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/article/view/1316 Acesso em: 11 abr. 2022.

GOMES, Malú Rosa Brito; SANT’ANA, Claudinei de Camargo. A matemática escolar do curso ginasial no colégio Taylor-Egídio (1950- 1959). Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.18, n.2, pp. 627-647, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/24352 . Acesso em: 30 maio. 2022.

HEIDT, Makele Verônica; SILVA , Circe Mary Silva da. Matemática Moderna no Instituto Estadual de Educação Assis Brasil: vestígios encontrados em diários de classe. Anais do ENAPHEM - Encontro Nacional de Pesquisa em História da Educação Matemática, n. 4, 24 abr. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/ENAPHEM/article/view/6415 . Acesso em: 04 junho. 2022.

LORENZATO, Sérgio Apparecido. Por que não ensinar Geometria? In: A Educação Matemática em Revista. Blumenau: SBEM, ano III, n. 4. 1995, p. 3-13.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/wvLhSxkz3JRgv3mcXHBWSXB/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 23 junho. 2022.

NACARATO, Adair Mendes, PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. A Geometria nas séries iniciais: uma análise sob a perspectiva da prática pedagógica e da formação de professores. São Carlos: EdUFSCar, 2003.

PEREZ, Geraldo. A realidade sobre o ensino de geometria no 1º e 2º graus no estado de São Paulo. Educação Matemática em Revista, Número 4 - Jan./Jun. 1995. Disponível em: http://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/article/view/1317 . Acesso em: 11 abr. 2022.

SILVA, Daniel Fernandes da Silva. O que pensam os professores de Matemática sobre o livro didático: do processo de escolha à utilização como recurso didático. Revista Baiana de Educação Matemática, v. 03, n. 01, p. 01-16, e202205, jan./dez., 2022. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/baeducmatematica/article/view/14757. Acesso em: 11 fevereiro 2023.

TEIXEIRA, Alcinda Souza Muniz; MUSSATO, Solange. Contribuições do software geogebra nas aulas com sólidos geométricos de faces planas nos Anos Iniciaisdo ensino fundamental. Revista REAMEC, Cuiabá (MT), v. 8, n. 3, p. 449-466, setembro-dezembro, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/10835/7625 . Acesso em: 30 abr. 2022.

TOLEDO, Maria Carolina. Buriti Mais Matemática 1°ano. 1 ed. São Paulo: Moderna, 2017.

VALENTE, Wagner Rodrigues. História da Educação Matemática: interrogações metodológicas. In: REVEMAT - Revista Eletrônica de Educação Matemática. V.2.2, p.28-49, UFSC: 2007. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/12990 . Acesso em: 26 maio. 2022.

VALENTE, Wagner Rodrigues. Oito Temas sobre História da Educação Matemática. REMATEC, Natal (RN) Ano 8, n.12/ Jan.-Jun. 2013. Disponível em: https://www.rematec.net.br/index.php/rematec/issue/view/32/16 . Acesso em: 11 fevereiro 2023.

VALENTE, Wagner Rodrigues. História da Educação Matemática – de curiosidade a conhecimento (apresentação). Em Teia - Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana –, v. 8, n. 3, p. 1-4, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/230797/pdf . Acesso em: 30 mai. 2021.

Published

2024-08-30

How to Cite

Guedes Caetano, M. A., & Kaiber, C. T. (2024). GEOMETRY IN THE FIRST SCHOOL YEARS FROM THE LOOK OF CLASS DIARY RECORDS: 2010 TO 2019: 2010 a 2019. Revista Paranaense De Educação Matemática, 13(31), 1–22. https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.31.8695

Issue

Section

Artigos Científicos