MATHEMATICS IN CHILDHOOD EDUCATION
AN ANALYSIS OF THE MUNICIPAL SCHOOL CURRICULUM OF MANAUS
DOI:
https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.31.8580Abstract
The present study, with a qualitative and descriptive approach, aimed to analyze how mathematical notions are presented in the Manaus Municipal School Curriculum (CEMM) for children in Early Childhood Education (daycare and preschool), through a documentary analysis. The results point to the following mathematical notions present in the document: numbers, quantities and numerical sequence/numerical regularity; counting, recording and numerical notation; solving everyday mathematical problems; geometric shapes; colors; spatial notions/relations; sense of direction; size, weight and thickness; notions about units of measurements and quantities; and basic concepts of time. However, our analyzes direct us towards a critical-reflective exercise on the need to be explicit in all fields of Experience, as mathematical notions in Early Childhood Education cannot be fragmented and disciplined, having as their horizon the public policies in the area, the theoretical discussions and especially children as subjects of rights and who produce their own culture.
Downloads
References
ABRAMOWICZ, A.; CRUZ, A. C. J.; MORUZZI, A. B. Alguns apontamentos: a quem interessa a Base Nacional Comum Curricular para a Educação Infantil? Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 46-65, 2016. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2385. Acesso em: 15 jul. 2023.
AGOSTINHO, K. A. Formas de participação das crianças na Educação Infantil. 2010. 334 f. Tese (Estudos da Criança) - Universidade do Minho, Portugal, 2010.
ALVES, N. PNE, Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e os cotidianos das escolas: relações possíveis? In: AGUIAR, M. A. da.; DOURADO, L. F. (Orgs.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018. p. 44 - 48.
ANDRADE, A. N. Desenho infantil: uma experiência com, por e para os curumins e cunhantãs. Curitiba: Appris, 2020.
ARROYO, M. G. Currículo: território em disputa. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Lei 12.796 de 04 de abril de 2013. Dispõe sobre a alteração da Lei 9.394, de Diretrizes e Bases da Educação Básica. Brasília, DF, 2013 Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12796.htm#art1. Acesso em: 10 jun. 2022.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 26 jun. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEF, 1998.
CAMPOS, R.; BARBOSA, M. C. S. BNCC e educação infantil: Quais as possibilidades? Revista Retratos da Escola. Brasília, v. 9, n. 17, p. 353-366, jul./dez. 2015. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/585. Acesso em: 15 jul. 2023.
CELLARD, A. A Análise Documental. In: POUPART, J. et al. (Orgs.) A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 295 - 316.
D’AMBROSIO, U. Educação matemática: da teoria à prática. 23 ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
KRAMER, S. Autoria e autorização: questões éticas na pesquisa com crianças. Cadernos de Pesquisa, Rio de Janeiro, n. 116, p. 41-59, 2002. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/556. Acesso em: 15 jul. 2023.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LORENZATO, S. Educação Infantil e percepção matemática. 3 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
MANAUS. Secretaria Municipal de Educação de Manaus. Currículo Escolar Municipal de Manaus. 2021. Disponível em: https://semed.manaus.am.gov.br/prefeitura-lanca-novo-curriculo-escolar-municipal-de-manaus/. Acesso em: 15 jun. 2022.
MANAUS. Secretaria Municipal de Educação de Manaus. Proposta pedagógico curricular de Educação Infantil. Manaus, 2016.
MUBARAC-SOBRINHO, R. S.; BETTIOL, C. A. Entre o “dito” e o “não-dito”: uma análise crítica da BNCC e do RCA para a educação infantil na rede de educação do Amazonas. Debates em Educação, Maceió, v. 14, n. Esp, p. 26–43, 2022. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12659. Acesso em: 15 jul. 2023.
NEGRÃO, F. C.; ANDRADE, A. N. de.; VILAÇA, A. L. de; VILAÇA, M. A. Matemática na Educação Infantil: práticas pedagógicas com interações e brincadeiras. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7., 2021. Campina Grande. Anais [...] Campina Grande: Realize Editora, 2021.
PRADO, H. M. O. O Currículo e a educação em ciências na Educação Infantil: Trajetórias construídas e em construção das propostas curriculares na Secretaria Municipal de Educação de Manaus. 2018. 112f. Dissertação (Educação em Ciências na Amazônia) - Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, 2018.
SÁ-SILVA, J. R.; DE ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História e Ciências Sociais, São Leopoldo, RS, Ano 1, n. 1, p. 1-14, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351. Acesso em: 22 nov. 2023.
SANTOS, S. V. S. Currículo da Educação Infantil: Consideração a partir das experiências das crianças. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 34, p. 1-32, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/xchDQ9dsNn6DzRzBsgr3wmP/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.
SARMENTO, J. F. A educação em Ciências no contexto da Educação Infantil: um olhar para as práticas pedagógicas de um CMEI. 2018. 118f. Dissertação (Educação em Ciências na Amazônia) - Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.