CONTRAPALAVRAS E MEMÓRIAS DE FUTURO
PERCURSO DE AUTORIA RESPONDENTE AO DIALOGISMO BAKHTINIANO
DOI:
https://doi.org/10.33871/22386084.2024.13.25.407-433Keywords:
Language; Subject; Text; Counter-wordAbstract
Our aim is to outline understandings of the theoretical and the methodological propositions articulated by João Wanderley Geraldi in the course of his studies on the teaching and on the objects of teaching of Portuguese in an axiological answer to Bakhtin’s dialogism. By problematizing the notions of subject, reading and writing, from a political and theoretical stand point, Geraldi offers Brazilian education pivotal contributions to the teaching of Portuguese based on the notion of language as a place for human interaction. Those are the issues we aim to revisit given our understanding that Geraldi’s reflections are still current and continue to generate new routes for teaching, new insights and new forms to interact with students, who bring to school living words that oftentimes are not experienced in/by the school.
Downloads
References
ALBINO, Ângela Cristina Alves; SILVA, Andreia Ferreira da. BNCC e BNC da formação de professores: repensando a formação por competências. Revista Retratos da Escola. Brasília, vol. 13, n. 25, p. 137-153, jan./mai. 2019. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde
VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini. Há teoria e método em Michel Foucault? Implicações educacionais. In: CLARETO, Sônia Maria; FERRARIA, Anderson. (Org.), Foucault, Deleuze & Educação. Juiz de Fora, MG: UFJF, 2010, p. 33-48.
BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. Trad. de Valdemir Miotello & Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
BAKHTIN, Mikhail. O problema do texto. In: _____. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2000, p. 327-358.
BAKHTIN, Mikhail. Apontamentos de 1970-1971. In: _____. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2000, p. 390-398.
BAKHTIN, Mikhail. O discurso na poesia e o discurso no romance. In: _____. Questões de literatura e estética. São Paulo: Martins Fontes, 1998, p. 85-106.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a base. Brasília. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.
FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & diálogo: as ideias do Círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2010.
FOUCAULT, M. A Arqueologia do Saber. 7 Ed. Trad. de Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FOUCAULT, Michel. A tecnologia política dos indivíduos. In: ______. Ética, sexualidade, política (Ditos & Escritos V). Rio de Janeiro, Forense Universitária, 2004. p. 301-318.
GERALDI, João Wanderley. Metilfenidato: O que isso tem a ver com o profissional de Letras? Itabaiana: GEPIADDE, Ano 08, Vol. 15, jan./jun. de 2014, p. 11- 40.
GERALDI, João Wanderley. Bakhtin tudo ou nada diz aos educadores: os educadores podem dizer muito com Bakhtin. In: FREITAS, Maria Tereza de Assunção (Org.). Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013, p. 11-28.
GERALDI, João Wanderley. Deslocamentos no ensino: de objetos à prática; de práticas a objetos. Revista Línguas & Letras, número especial, XIX CELLIP, 2011. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/5510. Acesso em: 10 fev. 2024.
GERALDI, João Wanderley. Ler e escrever: uma mera exigência escolar?. Revista do Sell, 1 (1), 2011. Disponível em: https://doi.org/10.18554/rs.v1i1.20. Acesso em: 14 fev. 2024.
GERALDI, João Wanderley. A linguagem e a constituição da subjetividade. In: _____. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010, p. 29-32.
GERALDI, João Wanderley. Sobre a questão do Sujeito. In: PAULA, Luciane de; STAFUZZA, Grenissa (Org.) Círculo de Bakhtin: teoria inclassificável, vol. 1. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010, p. 279-292.
GERALDI, João Wanderley. Mediações pedagógicas no processo de produção de textos. In: FETZNER, Andrea Rosan. (Org.) Ciclos em Revista, vol. 3 (pp. 46-65). Rio de Janeiro: Wak Editora, 2008. Disponível em: https://wakeditora.com.br/produto/ciclos-em-revista-vol-3-a-aprendizagem-em-dialogo-com-as-diferencas
GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997a.
GERALDI, João Wanderley. O texto da sala de aula. São Paulo: Ática, 1997b.
GERALDI, João Wanderley. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. Campinas, SP: Mercado de Letras/ALB, 1996.
GERALDI, João Wanderley. Sujeito, língua e contexto. In: NOGUEIRA, A.; GERALDI, J. W. (Org.) Paulo Freire: trabalho, comentário, reflexão. Petrópolis, RJ: Vozes, 1990, p. 32-33.
LARROSA, Jorge. O ensino e a escrita acadêmica. Educação & Realidade, 28 (2), jul./dez., 2003, p. 101-115. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/25643. Acesso em: 10 jun. 2023.
LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. O ensaio e a escrita acadêmica. Reflexão e Ação, v.19, n. 2, p.04-27, jul./dez. 2011. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2444. Acesso em: 01 dez. 2023.
RIBEIRO, Nilsa Brito. Efeitos de memória no arquivo da política educacional brasileira: A Base Nacional Curricular Comum. In: LEITE, João de Deus; SANTOS, Janete Silva dos; CARNEIRO, Felipe Gonçalves (Org.). Análise de discursos em perspectivas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2022, p. 179-204, 2022.
RIBEIRO, Nilsa Brito; SOUZA, Ana Carolina Silva. Práticas e representações do trabalho com a escrita em uma escola do campo 2015. Signótica, Goiânia, v. 27 n. 2, jul./dez., 2015, p. 537-564. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/30807. Acesso em: 10 jan. 2024.
RIBEIRO, Nilsa Brito. Formação de professores: leitura e construção de identidade. Linguagem & Ensino, Pelotas, v.15, n.1, jan./jun. 2012, p. 139-158. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/rle/article/view/15413. Acesso em: 15 fev. 2024.
RIBEIRO, Nilsa Brito. Instituição da disciplina português e constituição da identidade do professor de Português: implicações teóricas e políticas. Revista Moara, n.36, jul.-dez., 2011, p. 144-157. Disponível em: http://novoperiodicos.ufpa.br/periodicos/index.php/moara/article/view/1108. Acesso em: 10 jun. 2023.