THE PRACTICE OF LINGUISTIC/SEMIOTIC ANALYSIS IN PORTUGUESE LANGUAGE CLASSES IN THE CONTEXT OF BASIC EDUCATION

– REFLECTIONS ON BECOMING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22386084.2024.13.25.211-232

Keywords:

Educação Básica; Ensino da Língua Portuguesa; Prática de análise linguística/semiótica; Desdobramentos teórico-metodológicos e didático-pedagógicos

Abstract

Different discussions about the practice of linguistic/semiotic analysis (PAL/S) have risen strongly in the last 20 years in Brazil, either as a reaction-response to the centripetal return of grammar teaching, or as a counterword to current educational political documents aimed at to Basic Education. In any case, research in Applied Linguistics on PAL/S has been growing in the Brazilian context. In this panorama, our objective in this article is to propose questions about PAL/S and from them to glimpse reflections on this language practice in the context of the Portuguese Language (LP) class at the Basic Education school. To this end, we rely on previous Applied Linguistics research on the topic, in addition to, at times, revisiting current political-educational documents. From this, our article is characterized methodologically as a reflection in the space between theoretical-methodological and didactic-pedagogical aspects about PAL/S in LP classes in the school sphere. In the end, we emphasize that, among other issues to be mobilized, our article ratifies the ideological-valuative clash between tradition and change in PL teaching in the country.

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Author Biographies

Terezinha da Conceição Costa-Hübes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE/Cascavel - PR.

Professora da graduação e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), campus de Cascavel-PR. Professora do curso de graduação em Letras - Língua Portuguesa e Língua Brasileira de Sinais - Libras e Literaturas Brasileira e Surda pelo Núcleo de Educação a Distância da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Mestre Letras e Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), com Pós-Doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Desenvolve pesquisas sobre Formação (inicial e continuada) de professores e ensino da Língua Portuguesa, sustentadas pela Concepção Dialógica da Linguagem.

Rodrigo Acosta Pereira, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Professor Adjunto da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), onde atua no PIBID - Língua Portuguesa, na graduação e nos Programas de Pós-graduação em Linguística (PPGLg) e Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS). Doutor em Linguística, na área de concentração Linguística Aplicada, na UFSC (CNPq). Pós-doutor em Linguística Aplicada na PUCSP. Membro do NELA - Núcleo de Estudos em Linguística Aplicada e do Grupo de Estudos no Campo Discursivo na UFSC e no Grupo de Pesquisa Práticas discursivas na contemporaneidade na UFRN. Membro do GT - Gêneros Textuais/Discursivos da ANPOLL.

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Published

2024-07-09

Issue

Section

Dossiê: Homenagem a João Wanderley Geraldi