THE PRACTICE OF LINGUISTIC/SEMIOTIC ANALYSIS IN PORTUGUESE LANGUAGE CLASSES IN THE CONTEXT OF BASIC EDUCATION
– REFLECTIONS ON BECOMING
DOI:
https://doi.org/10.33871/22386084.2024.13.25.211-232Keywords:
Educação Básica; Ensino da Língua Portuguesa; Prática de análise linguística/semiótica; Desdobramentos teórico-metodológicos e didático-pedagógicosAbstract
Different discussions about the practice of linguistic/semiotic analysis (PAL/S) have risen strongly in the last 20 years in Brazil, either as a reaction-response to the centripetal return of grammar teaching, or as a counterword to current educational political documents aimed at to Basic Education. In any case, research in Applied Linguistics on PAL/S has been growing in the Brazilian context. In this panorama, our objective in this article is to propose questions about PAL/S and from them to glimpse reflections on this language practice in the context of the Portuguese Language (LP) class at the Basic Education school. To this end, we rely on previous Applied Linguistics research on the topic, in addition to, at times, revisiting current political-educational documents. From this, our article is characterized methodologically as a reflection in the space between theoretical-methodological and didactic-pedagogical aspects about PAL/S in LP classes in the school sphere. In the end, we emphasize that, among other issues to be mobilized, our article ratifies the ideological-valuative clash between tradition and change in PL teaching in the country.
Downloads
References
ACOSTA PEREIRA, R. A prática de análise linguística/semiótica de base dialógica: reflexões para leitores iniciantes. 01. ed. São Carlos - SP: Pedro & João, 2022. v. 1. 102p.
ACOSTA PEREIRA, R; COSTA-HUBES, T. C. Prática de análise linguística nas aulas de Língua Portuguesa. São Carlos-SP: Pedro & João Editores, 2021.
ACOSTA PEREIRA, R; RODRIGUES, R. H. Os gêneros do discurso como elementos integradores para/nas aulas de leitura, escuta, produção textual e análise linguística: subsídios teórico-metodológicos. In: ACOSTA PEREIRA, R.; COSTA-HUBES, T. C. Prática de análise linguística nas aulas de Língua Portuguesa. São Carlos - SP: Pedro & João Editores, 2021.p. 157-182.
BAKHTIN, M. Teoria do romance I. A Estilística. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo, Editora 34, 2015 [1934-1935].
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003 [1952-1953], p. 261-306.
BAKHTIN, M. Metodologia das ciências humanas. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003 [1930-1940], p. 393-410.
BARRETO, T. V; PINTON, F. M. A prática de análise linguística e a produção de atividades didáticas: o que (ainda) precisamos construir em contexto de formação inicial de professores de língua portuguesa. Revista Letras (UFSM/ON-LINE), v. 1, p. 24-42, 2023.
BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria da Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN). Brasília: MEC; SEB, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC; SEB, 2018.
BRITTO, L. P. L. A sombra do caos. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1997.
COSTA-HUBES, T. C; ACOSTA PEREIRA, R. Prática de análise linguística/semiótica nas aulas de língua portuguesa: o que ainda precisamos discutir? Revista Letras (UFSM/ON-LINE), v. 32, p. 06-23, 2022.
COSTA-HUBES, T. C; KRAEMER, M. A. D. Estudo dos verbos na BNCC: reenunciações dos signos sociais e ideológicos. In: COSTA-HUBES, T. C; KRAEMER, M. A. D. Uma leitura crítica da Base Nacional Comum Curricular: compreensões subjacentes. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2019.p. 329-368
COSTA-HÜBES, Terezinha da Conceição. Prática de Análise Linguística no Ensino Fundamental e sua relação com os gêneros discursivos. PERcursos Linguísticos, v. 7, n. 14, p. 270-294, 2017.
FRANCHI, C. Criatividade e gramática. Trabalhos em Linguística Aplicada. V. 9, p. 5-45, 1987.
GERALDI, J. W. O texto na sala de aula: leitura e produção. Cascavel: Assoeste, 1984.
GERALDI, J. W. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
GERALDI, J. W. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. Campinas: Mercado de Letras, 1996.
HALTÉ, J.- F. O espaço didático e a transposição. Fórum Linguístico, Florianópolis, p. 117-139, jul./dez. 2008 [1998].
HUFF, L. de A. O discurso das orientações didático-pedagógicas em livros didáticos de Língua Portuguesa: em torno da prática de análise linguística. 2015. Dissertação (Mestrado em Lingüística). Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, 2017.
MENDONÇA, M. Práticas de análise linguística, modalização e Referenciação: ampliando e conectando objetos de ensino. In: ACOSTA PEREIRA, R.; COSTA-HUBES, T. C. Prática de análise linguística nas aulas de Língua Portuguesa. São Carlos - SP: Pedro & João Editores, 2021.p. 219-246.
POLATO, A. D. M. Análise Linguística: do estado da arte ao estatuto dialógico. Tese (Doutorado em Letras). Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2017.
POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas, Mercado de Letras, 1996.
RAUPP, E. S. A prática de análise linguística nas aulas de língua portuguesa: cartografia e análise dialógica dos discursos de pesquisas - dissertações e teses - produzidas no Brasil (1998-2021). Tese (Doutorado em Linguística) – Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, 2023.
RAUPP, E. S; ACOSTA PEREIRA, R. A prática de análise linguística nos cursos de licenciatura em letras: um olhar para a formação inicial. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 22, p. 843-870, 2022.
RODRIGUES, B. Entre a gramática tradicional e a prática de análise linguística nas atividades em livros didáticos de língua portuguesa no ensino médio: um estudo dialógico. 2019. Dissertação (Mestrado em Lingüística). Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, 2019.
RODRIGUES, R. H; A prática de análise linguística: emergência, reenunciações, abrangência e produtividade do conceito. In: ACOSTA PEREIRA, R.; COSTA-HUBES, T. C. Prática de análise linguística nas aulas de Língua Portuguesa. São Carlos - SP: Pedro & João Editores, 2021.p. 73-106.
SANTOS-CLERISI, G. D. dos. Reverberações dos Estudos Dialógicos da Linguagem no discurso da BNCC: em torno do objeto discursivo prática de análise linguística/semiótica. Tese (Doutorado em Linguística) – Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, 2020.
VOLOCHÍNOV, V. N. A construção da enunciação. In: GERALDI, J. W. (Org.). A construção da Enunciação e Outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013 [1930], p. 157-188.
VOLOCHÍNOV, V. Marxismo e Filosofia da Linguagem. Tradução Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017 [1929-1930].