AS CONTRIBUIÇÕES DE JOÃO WANDERLEY GERALDI EM MATO GROSSO DO SUL

DA FORMAÇÃO CONTINUADA À PÓS-GRADUAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22386084.2024.13.25.62-81

Keywords:

Mato Grosso do Sul, Teaching, Continuing Education, Postgraduate Courses

Abstract

This text brings into light João Wanderley Geraldi’s contributions in Mato Grosso do Sul (MS), focusing on three activities he developed in the state: his pedagogical consultancy for the Department of Education/MS; supervision of a  Master's research in Education at Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS), which analyzes the teaching of Portuguese impacts in MS schools before and after the aforementioned consultancy; and, finally, a second Master's research which, although it was defended at Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), was also developed in MS and supervised by Wanderley Geraldi. The results of this reflection proves that the work developed by this renowned professor/researcher in MS led to new ways of thinking related to language teaching, placing him at a level of respect and theoretical reference in Brazil.

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Author Biographies

Gláucia Muniz Proença Lara, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doutora em Semiótica e Linguística Geral pela FFLCH-USP, Professora Titular da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (FALE/ UFMG), atuando na Graduação em Letras e no Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (POSLIN).

Maria Leda Pinto, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Doutora em Letras (Filologia e Língua Portuguesa) pela Universidade de São Paulo (USP), Docente Sênior da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), atuando na Graduação e nos Programas de Pós-Graduação Mestrado em Letras em Rede (PROFLETRAS) e no Mestrado/ Doutorado Profissional em Educação (PROFEDUC). É pesquisadora do Centro de Pesquisa, Ensino e Extensão em Educação, Linguagem, Memória e Identidade (CELMI/UEMS), do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura e Diversidade (UEMS/CNPq) e Vice-líder do Núcleo de Estudos Bakhtinianos (NEBA/UEMS/CNPq).

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Published

2024-07-09

Issue

Section

Dossiê: Homenagem a João Wanderley Geraldi