AS CONTRIBUIÇÕES DE JOÃO WANDERLEY GERALDI EM MATO GROSSO DO SUL
DA FORMAÇÃO CONTINUADA À PÓS-GRADUAÇÃO
DOI:
https://doi.org/10.33871/22386084.2024.13.25.62-81Keywords:
Mato Grosso do Sul, Teaching, Continuing Education, Postgraduate CoursesAbstract
This text brings into light João Wanderley Geraldi’s contributions in Mato Grosso do Sul (MS), focusing on three activities he developed in the state: his pedagogical consultancy for the Department of Education/MS; supervision of a Master's research in Education at Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS), which analyzes the teaching of Portuguese impacts in MS schools before and after the aforementioned consultancy; and, finally, a second Master's research which, although it was defended at Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), was also developed in MS and supervised by Wanderley Geraldi. The results of this reflection proves that the work developed by this renowned professor/researcher in MS led to new ways of thinking related to language teaching, placing him at a level of respect and theoretical reference in Brazil.
Downloads
References
BERTOLETTI, Estela Natalina M. História da disciplina escolar Língua Portuguesa em Mato Grosso do Sul (1977 - 2008). Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2017.
GERALDI, João Wanderley (Org.). O texto na sala de aula: leitura e produção. Cascavel, PR: Assoeste, 1984.
LARA, Glaucia M. P. Autocorreção e auto-avaliação na produção de textos escolares: relato de uma experiência. 1993. 342f. Dissertação (Mestrado em Letras - Língua Portuguesa) - Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte, 1993.
LARA, Glaucia M. P. Autocorreção e auto-avaliação na produção de textos escolares: relato crítico de uma experiência. Campo Grande, MS: UFMS, 1999.
MATO GROSSO DO SUL. II Plano Estadual de Educação (1985-1987). Campo Grande: Secretaria de Educação de Mato Grosso do Sul, 1984.
MONTEIRO, Aureotilde. Estudo da evolução da questão curricular em Mato Grosso do Sul a partir de uma experiência vivenciada. 1992. 120f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Ciências Humanas e Sociais - CCHS, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande, 1992.
PINTO, Maria Leda. Mudar a prática de ensino: histórias de busca para o ensino de Língua Portuguesa em Mato Grosso do Sul (1986 - 1993). 1994. 170f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Ciências Humanas e Sociais - CCHS da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande, 1994.
SILUS, Alan. Do Lírio Selvagem ao Piraretã: memória e dialogismo na paisagem sonora de Tetê Espíndola. 2020. 238f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Unidade Universitária de Campo Grande – UEMS/ UUCG, 2020.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez e Autores Associados, 1988.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL. Programa de Pós-Graduação em Educação: Histórico. 2024. On-line. Disponível em: <https://ppgedu.ufms.br/historia/>. Acesso: fev-2024.