A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO HISTÓRICO ESCOLAR E A NOÇÃO DE TEMPO:

O ENSINO DE HISTÓRIA PARTINDO DO CONCRETO PARA O ABSTRATO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22386084.2023.12.23.183-211

Keywords:

Ensino de História, Museu Histórico Temporário, Materialidade, Temporalidade

Abstract

Present study resulted of a teaching experience, developed with sixth grade students from a public school of São Mateus city in the north of Espírito Santo State, which analysed the construction of temporality notions by materiality. Using a Research - action method, we consider the construction process of historical temporary museum made by historical familiar sources and we investigated, through application of teaching interventions, how the construction of temporality notions was made using the materiality like a teaching resource. The conclusion could be obtained that application of concrete resources, historical documents transformed in teaching resources, like mediators in the construction of historical abstract concept, as the temporary notions, presented a great potential like a teaching strategy, since the students participate in the whole process of conceptual constrution didn’t receiving the done concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Alayde Alcantara Salim, Universidade Federal do Espírito Santo

Maria Alayde Alcantara Salim, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em História pela Universidade Federal do Espírito Santo (1991), especialização em História Social pela Universidade do Espírito Santo (1996), Mestrado em Educação (2002) e Doutorado em Educação (2009) pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Atualmente é professora nível associado I na Universidade Federal do Espírito Santo - Centro Universitário Norte do Espírito Santo. Professora do Mestrado Acadêmico em Ensino na Educação Básica UFES/CEUNES. Realiza pesquisa nas áreas de Ensino de História na Educação Básica, História da Educação no Espírito Santo e História Cultural.

Published

2023-06-28

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo