ART AS DISOBEDIENCE
VISUAL CULTURE THAT ESCAPES THE CONTROL AND SURVEILLANCE EXERCISED OVER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.33871/22386084.2025.15.28.224-248Keywords:
Education, Curriculum., Art Teaching, ResistenceAbstract
This study seeks to investigate how resistance practices in the educational setting can redefine the role of teaching. It is interested in confronting power structures, focusing on actions that, through art, subvert narratives of control and surveillance exercised over education. To this end, a bibliographic and analytical methodology is adopted, using as documentary sources cultural and artistic productions – such as films, paintings, advertisements and artistic installations – that, in common, compete for meanings and disobey the disciplining attributed to contemporary education. Epistemologically, theoretical and methodological foundations of Cultural Studies and Visual Culture Studies are used based on investigations of academic texts on the subject. It is possible to see that proven practices not only denounce structural inequalities, but also offer ways to think about a transformative and disobedient education, based on artistic proposals.
Downloads
References
ACASO, María. Esto no son las Torres Gemelas: cómo aprender a leer la televisión y otras imágenes. Madrid: Catarata, 2016.
BALISCEI, João Paulo; ALMEIDA, Luana Ingrid de. “Se tudo der certo, eu viro professor/a!”: Reflexões sobre arte-educação e sobre ser arte-educador/a na contemporaneidade. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 259–276, 2025. Disponível em: <https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/26511>. Acesso em: 12 de jun. de 2025.
BALISCEI, João Paulo; STEIN, Vinícius; ROCHA, Thalia Mendes. Arte Contemporânea na Educação Infantil: a criação do recurso didático Em-baralhAR-TE na formação de professores/as em Artes Visuais. Revista Pró-Discente, Vitória, v. 29, n.1, p.11-31, 2023. Disponível em: <https://periodicos.ufes.br/prodiscente/article/view/42984>. Acesso em: 17 de jun. de 2025.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da Arte: anos 1980 e novos tempos. 8ª edição. São Paulo: Perspectiva, 2010.
BARBOSA, Ana Mae. Tópicos Utópicos. Belo Horizonte: c/Arte, 1998.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Cultura Visual e Infância. In: Reunião Anual da ANPED (31:2008: Caxambu). Constituição brasileira, direitos humanos e educação. Caxambu: ANPED, 2008. p. 102-132.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2002.
BORRE, Luciana. As imagens que invadem a sala de aula: reflexões sobre cultura visual. São Paulo: Ideias & Letras, 2010.
HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual: proposta para uma nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.
OSINSKI, Dulce. Arte, história e ensino: uma trajetória. São Paulo: Cortez, 2002.
RATIER, Rodrigo. Escola e afetos: um elogio da raiva e da revolta. In: CÁSSIO, Fernando (org.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019. p. 160-167.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Alienígenas na sala de aula. Petrópolis: Vozes, 2012, p.155-172.
SILVA, Tomaz Tadeu. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 7-61.
SILVA, Tomaz Tadeu. Currículo e identidade social: territórios contestados. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Alienígenas na sala de aula. Petrópolis: Vozes, 2012, p.185-202.
SILVA, Tomaz. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
