ART AS DISOBEDIENCE

VISUAL CULTURE THAT ESCAPES THE CONTROL AND SURVEILLANCE EXERCISED OVER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22386084.2025.15.28.224-248

Keywords:

Education, Curriculum., Art Teaching, Resistence

Abstract

This study seeks to investigate how resistance practices in the educational setting can redefine the role of teaching. It is interested in confronting power structures, focusing on actions that, through art, subvert narratives of control and surveillance exercised over education. To this end, a bibliographic and analytical methodology is adopted, using as documentary sources cultural and artistic productions – such as films, paintings, advertisements and artistic installations – that, in common, compete for meanings and disobey the disciplining attributed to contemporary education. Epistemologically, theoretical and methodological foundations of Cultural Studies and Visual Culture Studies are used based on investigations of academic texts on the subject. It is possible to see that proven practices not only denounce structural inequalities, but also offer ways to think about a transformative and disobedient education, based on artistic proposals.

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Author Biographies

Emanuelle Dalécio da Costa, Universidade Estadual de Maringá (PIBIC/CNPq/UEM)

Graduada em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Possui interesse pelas áreas de Arte, educação, imagens e processos de criação. Participa ativamente do grupo de pesquisa Arte, Educação e imagens (ARTEI/UEM). Participou do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC/CNPq/UEM). Integrou o Projeto de Extensão "Construindo a Cidadania com Adolescentes e Jovens do Ensino Médio das Escolas Estaduais de Maringá-PR", vinculado ao grupo de pesquisa Núcleo de Pesquisa em Participação Política (NUPPOL/UEM). Realiza pesquisas sobre: Ensino de Arte, Formação docente, políticas curriculares, Estudos Culturais e Estudos da Cultura Visual.

João Paulo Baliscei, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutor em Educação (2018) pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Maringá (UEM) com estudos na Facultad de Bellas Artes/ Universitat de Barcelona, Espanha. Mestre em Educação (2014) pela UEM. É professor no curso de Artes Visuais na UEM desde 2012, onde, atualmente, coordena o Projeto de Pesquisa "Imagens criadas com imagens: Arte, Educação e Cultura Visual" (2025-2030). É Coordenador do Grupo de Pesquisa em Arte, Educação e Imagens - ARTEI, desde 2019. É autor dos livros: "PROVOQUE: Cultura Visual, Masculinidades e ensino de Artes Visuais" (2020), "A vida de um Chuveirando" (2021) e "Não se nasce Azul ou Rosa, torna-se: Cultura Visual, Gênero e Infâncias" (2021); e organizador das coletâneas "Como pode uma Pedagogia viver fora da escola? Estudos sobre Pedagogias Culturais" (2020) e "É de menina ou menino? Imagens de Gêneros, Sexualidades e Educação" (2022).

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Published

2025-07-31

How to Cite

Dalécio da Costa, E., & Baliscei, J. P. (2025). ART AS DISOBEDIENCE: VISUAL CULTURE THAT ESCAPES THE CONTROL AND SURVEILLANCE EXERCISED OVER EDUCATION. Revista Educação E Linguagens, 15(28), 224–248. https://doi.org/10.33871/22386084.2025.15.28.224-248

Issue

Section

Dossiê “Vigiar e punir 50 anos depois: discursos de vigilância, controle e movimentos de contraconduta”