The “grandfather of the modern guitar”: Quincas Laranjeiras and his role as a cultural mediator

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.1.7100

Keywords:

Guitar in Rio de Janeiro, Cultural mediator, Quincas Laranjeiras, “Modern guitar”, Popular culture, Joaquim Francisco dos Santos

Abstract

Based on sources raised in the bibliography dedicated to the subject or collected in periodicals and old publications, the article aims to demonstrate that Quincas Laranjeiras (1873-1935) acted as a cultural mediator in Rio de Janeiro, helping his instrument, the guitar, to circulate in different sociocultural dynamics. Anchored in the comparison of available literature and in the assumption that actions are irreducible to discourses (CHARTIER, 1995), the results achieved suggest that such mediation took place in a double sense: 1) bringing the guitar from the first formative rudiments to the “modern” stage , from the wider dissemination of its technical foundations and guitar teaching through sheet music; 2) making the instrument move between spaces and networks of sociability in which, before, its access seemed restricted or even inaccessible.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Humberto Amorim, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Violonista, professor e pesquisador, leciona violão na Universidade Federal do Rio de Janeiro desde 2007. Doutor em Musicologia pela UNIRIO, mestre em violão pela Universidade de Alicante (Espanha), com uma formação acadêmica que compreende sete diplomas (1 doutorado, 2 mestrados e 4 graduações). Publicou dezenas de artigos em revistas científ icas e é autor de dois livros publicados pela Academia Brasileira de Música.

Paulo Martelli, Movimento Violão

Concertista de carreira internacional e com diversos prêmios em concursos, Paulo Martelli é doutor em música pela UNESP, com mestrados e formações na Manhattan School of Music e na Julliard School (Nova York) e pós-doc na UFRN. Seus trabalhos incluem publicações de livros, CD’s e apresentações em alguns dos palcos mais importantes do mundo (incluindo o Carneggie Hall). É o idealizador e diretor da série Movimento Violão.

References

A LANTERNA: JORNAL DA NOITE, Rio de Janeiro, Ano I, N. 18, 16 nov. 1916, p. 5.

A NAÇÃO, Rio de Janeiro, Ed. 136, 6 dez. 1872, p. 2.

A NAÇÃO, Rio de Janeiro, Ed. 17, 23 jan. 1873, p. 2.

A PÁTRIA, Rio de Janeiro, Ed. 256, 10 dez. 1873. p. 2.

A SEMANA ILLUSTRADA, Rio de Janeiro, Ed. 140, 16 ago. 1863, p. 4.

BRASIL REVISTA, Rio de Janeiro, Ano 2, N. 6, 1927, p. 7.

CHARTIER, Roger. “Cultura Popular”: revisitando um conceito historiográfico. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 8, n. 16, 1995, p. 179-192.

CORREIO DA MANHÃ, Rio de Janeiro, Ed. 9785, 12 dez. 1926a, p. 11.

CORREIO MERCANTIL, Rio de Janeiro, Ed. 32, 1 fev. 1860a, p. 1.

CORREIO MERCANTIL, Rio de Janeiro, Ed. 246, 4 set. 1860b, p. 3.

CORREIO MERCANTIL, Rio de Janeiro, Ed. 234, 27 ago. 1865, p. 2.

DIÁRIO CARIOCA, Rio de Janeiro, Ed. 2577, Domingo, 6 dez. 1936, p. 20-21.

DIÁRIO DE PERNAMBUCO, Recife, Ed. 296, 28 dez. 1874, p. 4.

DIÁRIO DO RIO DE JANEIRO, Rio de Janeiro, 03 set. 1821, p. 7.

DIÁRIO DO RIO DE JANEIRO, Rio de Janeiro, 17 jan. 1828, p. 3.

D. QUIXOTE, Rio de Janeiro, Ano VII, N. 342, 29 nov. 1923, p. 22.

EFEGÊ, Jota. Maxixe – a dança excomungada. Rio de Janeiro: Editora Conquista, 1974.

FIGUEIREDO, Ernani de. A voz de uma autoridade sobre o Violão. O VIOLÃO, Rio de Janeiro, Ano I, N. 3, fev. 1929, p. 7-10.

GAZETA DE NOTÍCIAS, Rio de Janeiro, Ed. 9, 10 ago. 1875, p. 3.

JORNAL DO COMMERCIO, Rio de Janeiro, Ed. 147, 02 jun. 1840, p. 4.

JORNAL DO COMMERCIO, Rio de Janeiro, Ed.157, 7 jun. 1867a, p. 1.

JORNAL DO COMMERCIO, Rio de Janeiro, Ed.158, 8 jun. 1867b, p. 2.

JORNAL DO COMMERCIO, Rio de Janeiro, Ed. 287, 13 out. 1872, p. 4.

JORNAL DO COMMERCIO, Pelo Mundo da Música, Rio de Janeiro, Ed. 23, 27 out. 1937, p. 2.

JORNAL DO RECIFE, Recife (PE), Ed. 84, 15 abr. 1874, p. 4.

MAUL, Carlos. Catullo: sua vida, sua obra, seu romance. 2ª ed. Rio de Janeiro: Livraria São José, 1971.

PINTO, A. G. O Choro: reminiscências dos chorões antigos. Rio de Janeiro: Typ. Glória, 1936.

PRAT, Domingo. Dicionario de Guitarristas. Buenos Aires: Casa Romero y Fernandez, 1934.

O BARCO DOS TRAFICANTES, Rio de Janeiro, Ed. 19, 20 set. 1861, p. 4.

O IMPARCIAL, Rio de Janeiro, Ed. 677, 8 nov. 1914, p. 3.

O VIOLÃO, Rio de Janeiro, Ano I, N. 1, dez. 1928, p. 10.

O VIOLÃO, Rio de Janeiro, Ano I, N. 2, jan. 1929, p. 27.

O VIOLÃO, Rio de Janeiro, Ano I, N. 6, maio-jun. 1929, p. 13.

O VIOLÃO, Rio de Janeiro, Ano I, N. 8, ago-set. 1929, p. 7; p. 20.

OLINDA, Ruy de. Sucessos e triunfos do violão no meio artístico carioca. O que há... Grande magazine popular, Rio de Janeiro, Ano I, N. 2, 15 ago. 1929, p. 14 e 60.

Published

2023-04-08

How to Cite

Amorim, H., & Martelli, P. . (2023). The “grandfather of the modern guitar”: Quincas Laranjeiras and his role as a cultural mediator. Vortex Music Journal, 11(1), 1–29. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.1.7100

Issue

Section

Research Papers