A INFLUÊNCIA DA PRÁTICA MUSICAL NO DESEMPENHO DO PROCESSAMENTO AUDITIVO CENTRAL EM ADULTOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/2317417X.2022.16.1.8093

Keywords:

Hearing; Music; Hearing perception; Neuronal plasticity

Abstract

Objective: To compare the results of tests Gap In Noise - GIN, Masking Level Difference - MLD and Pitch Pattern Sequence - PPS, between amateur musicians (experimental group-GE) and participants without any musical experience (control group-GC). Method: The sample consisted of 30 male and female participants, from 18 to 30 years old (mean age = 21.33 ± 3.08 years), distributed in two groups: 15 amateur musicians (mean age = 20.46 ± 1.72 years) and 15 volunteers from the control group (mean age = 22.0 ± 3.92 years). All participants underwent peripheral hearing assessment and the GIN, MLD and PPS tests. Descriptive analysis and Kruskal-Wallis test were performed to verify significance between groups. Results: Average GC scores were observed: 4.8 ms and GE: 3.4 ms (p = 0.03) in the GIN; CG: 94% and GE: 99.67% (p=0,05) in the PPS murmur stage; CG: 63.31% and GE: 93.99% (p=0,00) in the PPS nomination stage; CG: 10.53 and GE: 12.13 (p=0,16) in the MLD. It was observed that all altered tests were related to the control group. Conclusion: Amateur musicians performed better in the GIN tests, PPS in the humming and naming stages in relation to the group of participants with no experience with music.

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Author Biographies

Vanessa Bohn, Faculdade IELUSC

Fonoaudióloga, Especialista em audiologia, Mestre em Distúrbios da Comunicação. Docente do Curso de Graduação em Fonoaudiologia da Faculdade IELUSC - JOINVILLE -SC.

Louise Mendes de Moraes, IELUSC

Fonoaudióloga, Especialista em Audiologia.

Pierangela Nota Simões, Universidade Estadual do Paraná

Fonoaudióloga, Mestre em Educação e Doutora em Distúrbios da Comunicação. Docente do Centro de Música e Musicoterapia da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR).

Roseli Terezinha Tomé Pires, Universidade Federal de Santa Maria

Fonoaudióloga formada pela Universidade Federal de Santa Maria- UFSM, Especialista em Linguagem e Especialista em Audiologia.

Débora Lüders, Universidade Tuiuti do Paraná

Fonoaudióloga, Mestre em Fonoaudiologia e Doutora em Dustúrbios da Comunicação. Docente do Curso de Graduação em Fonoaudiologia e do Programa de Mestrado e Doutorado da Universidade Tuiuti do Paraná - UTP.

Maria Renata José, Universidade Tuiuti do Paraná

Fonoaudióloga, Mestre em Ciências e Doutora em Ciências. Docente do Curso de Graduação em Fonoaudiologia e do Programa de Mestrado e Doutorado da Universidade Tuiuti do Paraná - UTP.

Adriana Moreira de Lacerda, Universidade Tuiuti do Paraná/Université de Montréal

Fonoaudióloga, Mestre em Distúrbios da Comunicação e Doutora em Ciências Biomédicas- Audiologia. 

Published

2023-11-17