Gender Negotiation of the composer Kaija Saariaho in Finland: The Woman Composer as Nomadic Subject.

Visualizações: 105

Autores/as

  • Pirkko Moisala Helsinki University
  • Camila Durães Zerbinatti Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2015.3.2.886

Resumen

This essay is my interpretation of the gender negotiation of the Finnish composer Kaija Saariaho in Finland. I demonstrate, by examining the public's reception of Kaija Saariaho and her own experiences, how the gender negotiation of gender identity and the presentation of a woman composer take place, as ongoing processes, between the realms of conventional otherness (the socially constructed category of women composers) and real-life experiences of the individual. The analysis is done through the theoretical lenses offered by DE LAURETIS (1988) CITRON (1993), FOUCAULT (1984) and the epistemology of nomadic transitions by BRAIDOTTI (1991, 1994). I claimed that Saariaho has negotiated her gender not “within” the male-dominated system but “with” it, defining a new gender subject position: the position of the nomadic subject.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Pirkko Moisala, Helsinki University

Pirkko Moisala é professora titular do Departamento de Filosofia, História, Cultura e Estudos de Arte da Universidade de Helsinki, Finlândia. Dirige o projeto de pesquisa "Pesquisa Deleuziana em Música", baseado na filosofia de Deleuze e Guattari e investiga novos referenciais teórico-metodológicos para a pesquisa em música. Teve projetos de pesquisa financiados pela Academia da Finlândia e pela Sociedade de Literatura Sueca na Finlândia. É autora, coautora e editora de importantes livros da área de gênero e música como Music and Gender, Gender and Qualitative Methods, Kaija Saariaho e Musiikin toinen sukupuoli (O Outro Sexo da Música).

Camila Durães Zerbinatti, Universidade do Estado de Santa Catarina

Camila Durães Zerbinatti é violoncelista e pesquisadora, mestra em Musicologia-Etnomusicologia pela UDESC com a dissertação Sept Papillons, de Kaija Saariaho: análise musical e aspectos da performance, pós-graduada em Práticas Interpretativas dos Séculos XX e XXI com ênfase em violoncelo e música de câmara pela UFRN e graduada em Educação Musical pela USP. Desenvolve pesquisas nas áreas de performance do violoncelo e análise de música contemporânea; gênero, feminismos e música.

Publicado

2015-12-31

Cómo citar

Moisala, P., & Zerbinatti, C. D. (2015). Gender Negotiation of the composer Kaija Saariaho in Finland: The Woman Composer as Nomadic Subject. Revista Vórtex, 3(2), 1–24. https://doi.org/10.33871/23179937.2015.3.2.886

Número

Sección

Artigos | "Música e Gênero"

Métrica