Sensible listening technologies: a feminist and decolonial methodology for music
DOI:
https://doi.org/10.33871/vortex.2025.13.9958Keywords:
Listening, Feminisms, Decoloniality, Sound Creation, Creative diaryAbstract
This article presents listening as part of a feminist and decolonial methodology, which also discusses sound production and creation, and presents dialogues and creative diaries as process tools. From bell hooks and Suely Rolnik, among others, the idea of listening emerges as something sensible and relational, encouraging the invention of worlds and the vital drive.
Downloads
References
ABTAN, Freida. Where is she? Finding the women in Electronic Music Culture. Contemporary Music Review. Volume 35,53-60, 2016.
ANZALDÚA, Glória. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Revista Estudos Feministas. Florianópolis, v. 8, n.1, 2000. pp. 229-236. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/ view/9880/9106> Acesso em: 17 nov. 2024.
BUTLER, Judith. Corpos que ainda importam, Tradução: Viviane v. In: Colling, Leandro (org.) Dissidências sexuais e de gênero. Salvador: EDUFBA, 2016.
GREEN, Lucy. Música, género y educación. Madrid: Ediciones Morata, 2001.
hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
IONE. Listening in Dreams. Lincoln: iUniverse, 2005.
JARAMILLO, Nathalia. El feminismo decolonial: una breve introducción. Feminismo Decolonial Revista com la A: n. 24, 2013
LUGONES, Maria. Rumo a um feminismo descolonial”. Revista Estudos Feministas: Florianópolis, 2014. 22(3): 320, setembro-dezembro.
LORDE, Audre. Mulheres negras: As ferramentas do mestre nunca irão desmantelara casa do mestre. Trad.de Renata. Geledés[online], São Paulo, 10jul. 2013. Disponível em: https://www.geledes.org.br/mulheres-negras-as-ferramentas-do-mestre-nunca-irao-desmantelar-a-casa-do-mestre/. Acesso em: 17/11/2024
OLIVEROS, Pauline. Deep listening: a composer’s sound practice. New. York: iUniverse, Inc., 2005.
PRASS, Luciana e CARDOSO, Bruno. Presenças afirmativas: uma etnografia com estudantes cotistas do curso de música da UFRGS. In: XXVI Congresso Nacional da ABEM, 2023, Ouro Preto. Anais. Ouro Preto: Editora da ABEM, 2023. v. 5. 1-16. Disponível em: <https://abem.mus.br/anais_congresso/V5/papers/1685/public/1685-6952-1-PB.pdf> Acesso em 17 nov. 2024.
QUEIROZ, Luis Ricardo Silva. Currículos criativos e inovadores em música: proposições decoloniais. In: BEINEKE, Viviane. Educação Musical: diálogos insurgentes. São Paulo: Hucitec, 2023. 191-240.
ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. N-1 edições, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Isabel Porto Nogueira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.