The Musical Interpreter and the Art Technique: Reflections on a Proposition by Mário de Andrade
DOI:
https://doi.org/10.33871/vortex.2025.13.9425Keywords:
Musical Interpretation, Education of the Artist, Mário de AndradeAbstract
We take a proposition regarding what Mario de Andrade calls the technique of art to reflect upon the musical interpreter. The technique of art is divided in three parts: the artisanship or craft, hereby compared to instrumental mastery, virtuosity, compared to the knowledge of schools and styles of performance, and individual technique. According to Andrade, there are certain problems in the artist’s work that can only be addressed by the acquisition of an artistic conscience, which would be the consequence of the study of aesthetics (philosophy of art). This study, however, assumes specific contours in the education of an artist, aiming at nourishing intuition and developing a moral conscience in dealing with art and its media. In wrapping up, it is argued that albeit individual technique and artistic conscience cannot be taught, they can be learned by means of their very construction by the artist himself, in the interest...
Downloads
References
ALMEIDA, Alexandre Zamith. Por uma visão de música como performance. Opus, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 63–76, 2011.
ANDRADE, Mário De. O artista e o artesão. In: O baile das quatro artes. Brasília: Instituto Nacional do Livro, 1975. p. 11–33.
ASSIS, Paulo De. Logic of Experimentation: Reshaping Music Performance in and through Artistic Research. Ghent : Leuven University Press, 2018.
BARROS, José Eliseo. Mário de Andrade: Uma estética do transitório. Curriculum, v. 13, n. 3, p. 53–60, 1974.
BIRMAN, Joel. Tradição, memória e arquivo da brasilidade: sobre o inconsciente em Mário de Andrade. Manguinhos, v. 16, n. 1, p. 195–216, 2009.
BORGDORFF, H. A. The conflict of the faculties : perspectives on artistic research and academia. 2012. Doctoral Thesis - Leiden University Press (LUP), The Hague, 2012. Disponível em: https://hdl.handle.net/1887/18704. Acesso em: 18 abr. 2021.
BOWEN, José Antonio. Performance Practice Versus Performance Analysis: Why Should Performers Study Performance. Performance Practice Review, v. 9, n. 1, p. 17–34, 1996. DOI: 10.5642/perfpr.199609.01.03.
BRANDÃO, Luigi. Elogio de Marsías: ensaios sobre interpretação musical. 2024. Tese de Doutorado - Programa de Pós-graduação em Música — Escola de Música, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2024.
BRANDÃO, Luigi; BARBEITAS, Flavio. Ressonâncias do pensamento de Plotino na concepção residual do intérprete musical. In: ANAIS DO XXXII CONGRESSO DA ANPPOM 2022, Natal. XXXII CONGRESSO DA ANPPOM.
BRANDÃO, Luigi; BARBEITAS, Flavio. Notas especulativas sobre sofrimento psíquico e performance musical. Revista Vórtex, v. 11, n. 1, p. 1–29, 2023. DOI: 10.33871/23179937.2023.11.1.7117.
BREUNING, Tiago Hermano. Ética e estética em Mário de Andrade. Anuário de Literatura, v. 13, n. 1, p. 122–134, 2008.
BRUNELLO, Mario; ZAGREBELSKY, Gustavo. Interpretare: dialogo tra un musicista e un giurista. Bologna: Il Mulino, 2016.
CHIANTORE, Luca. Chopin: ¿más de lo mismo? Luca Chiantore, 2021. Disponível em: https://www.chiantore.com/chopin-mas-de-lo-mismo/. Acesso em: 10 ago. 2022.
DAVIES, David. Philosophy of the performing arts. Malaysia: Wiley-Blackwell, 2011.
FREUD, Sigmund. O futuro de uma ilusão (1927). In: Cultura, sociedade, religião: O mal-estar na cultura e outros escritos. Obras Incompletas de Sigmund Freud. Belo Horizonte: Autêntica, 2020. p. 233–297.
GOMBRICH, Ernst Hans. A história da arte. 16. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2022.
HORÁCIO. Arte poética = Ars poetica. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
HUME, David. Do padrão do gosto. In: O belo autônomo: textos clássicos da estética. Filô/Estética. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica; Crisálida, 2017. p. 89–114.
LEECH-WILKINSON, Daniel. Compositions, Scores, Performances, Meanings. Music Theory Online, v. 18, n. 1, p. 1–17, 2012.
LEECH-WILKINSON, Daniel. Classical music as enforced Utopia. Arts and Humanities in Higher Education, v. 15, n. 3–4, p. 325–336, 2016. DOI: 10.1177/1474022216647706.
LÓPEZ-CANO, Rubén; CRISTÓBAL, Ursula San. Investigación artística en música: quatro escenas y un modelo para la investigación formativa. Quodlibet, v. 74, n. 2, p. 87–116, 2020. DOI: 10.37536/quodlibet.2020.74.777.
MANO, Carla. O papel crítico de Mário de Andrade. Letras, n. 7, p. 110–115, 1993.
MEDEIROS, Raquel. Mário de Andrade e a busca pela arte brasileira: a pesquisa estética, a inteligência artística brasileira e a consciência criadora nacional. 19&20, v. IV, n. 1, 2011. Disponível em: http://www.dezenovevinte.net/artistas/marioandrade.htm. Acesso em: 15 mar. 2025.
PERES, José Roberto Pereira. A experiência docente de Mário de Andrade no Instituto de Artes da Universidade Do Distrito Federal ― RJ (1938-1939). REAMD, v. 5, n. 1, p. 246–270, 2021.
PINHEIRO, Valter Cesar. Mario de Andrade: Outlaw ou Au-dessus de la mélée? Literatura e Sociedade, v. 20, n. 21, p. 30–42, 2015.
REIS, Carla Silva. O piano na universidade brasileira: trajetórias em contraponto. Curitiba: Appris, 2020.
REYNOLDS, Joshua. Seven Discourses on Art. 2005. Disponível em: https://www.gutenberg.org/files/2176/2176-h/2176-h.htm. Acesso em: 13 mar. 2023.
SANDRINI, Paulo Henrique C. Mário de Andrade: a busca de um novo sentido a partir de o artista e o artesão. Eutomia, v. II, n. 1, p. 459–71, 2009.
SILVEIRA, Éder. Mário de Andrade: modernismo e vanguarda em seus escritos finais (1938-1945). Contingentia, v. 5, n. 2, p. 265–271, 2010.
SLOBODA, John A. Individual differences in music performance. Trends in Cognitive Sciences, v. 4, n. 10, p. 397–403, 2000. DOI: 10.1016/S1364-6613(00)01531-X.
STENZL, Jürg; ZEDLACHER, Irene. In Search of a History of Musical Interpretation. The Musical Quarterly, v. 79, n. 4, p. 683–699, 1995.
VOLIOTI, Georgia. Playing with tradition: weighing up similarity and the buoyancy of the game. Musicae Scientiae, v. XIV, n. 2, p. 85–114, 2010.
ZORZAL, Ricieri Carlini. Prática musical e planejamento da performance: contribuições teórico-conceituais para o desenvolvimento da autonomia do estudante de instrumento musical. OPUS, v. 21, n. 3, p. 83–110, 2015. DOI: 10.20504/opus2015c2103.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luigi Brandão, Flavio Barbeitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.