Play, perform, experiment, create:

György Kurtág's 'Jatékók' and playful music-making

Visualizações: 9

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8398

Keywords:

piano teaching, music composition, playfulness, musical education, body and music

Abstract

This paper addresses some technical, poetic and conceptual issues involved in Játékok [Games], composed by the Hungarian composer György Kurtág. Throughout the article, ideas from the composer himself will be discussed, both from a compositional and didactic-pedagogical point of view, in conjunction with ideas from other composers with whom a playful and creative Hungarian tradition of musical teaching is traced. Furthermore, we seek to better understand the power of playing in children's life and development, through concepts and conceptions of contemporary philosophy and psychology, and how such child power was compositionally explored by Kurtág in Games. The conceptual approaches are interspersed with analyses of some pieces from Games. The study aims to contribute to the understanding and application of instrumental teaching and learning processes that consider a possible alliance between the exploration of playful and pleasurable physical-body gestures with contemporary musical sounds and thoughts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Rodrigues Penha, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Gustavo Penha é professor da UFMS desde 2016. Graduado em composição musical pela FASM, mestre (2010) e doutor (2016) em Música pela UNICAMP, com bolsa FAPESP. Realizou pós-doutorado no Departamento de Música da ECA/USP, com bolsa do CNPq. Atuou na produção artística e executiva de dois CDs pelo Selo LAMI/USP.  Participou de festivais internacionais e apresentações nacionais e internacionais. Teorbista e guitarrista barroco, é integrante do Duo Amálgama. Recebeu o Prêmio Funarte de Composição Clássica em 2014. Foi Coordenador de Curso de Música – Licenciatura da UFMS (2018 a 2021) e é Diretor da FAALC (Faculdade de Artes, Letras e Comunicação).

Silvio Ferraz Mello Filho, Universidade de São Paulo

Silvio Ferraz é professor Titular no Departamento de Música da USP desde 2014. Foi Professor Associado na UNICAMP (2002-2013) e Diretor Pedagógico da EMESP e do Festival de Inverno de Campos do Jordão (2009-2010). Coordenou o Centro de Linguagem Musical (PUCSP) e o NIDIC-UNICAMP. Suas obras foram executadas em diversos festivais e eventos nacionais internacionais. Colaborou com grupos renomados como Arditti String Quartet e Nash Ensemble. Autor de livros sobre música contemporânea, é pesquisador da Fapesp e CNPQ, com ênfase em composição musical contemporânea, a questão do tempo na música e as relações entre a música e o pensamento filosófico de Gilles Deleuze.

References

BARTÓK, Béla. [1940] “La musique contemporaine dans l’enseignment du piano”. In: Écrits. Tr. Fr. Peter Szendy. Genebra: Contrechamps, 2006, p. 275-276.

CAGE, John. [1976] Pour les oiseaux: Entretiens avec Daniel Charles. Paris: L’Herne, 2014, p. 291.

DELALANDE, François. [1984] A música é um jogo de criança. Tr. Br: Alessandra Cintra. São Paulo: Peirópolis, 2019.

DELEUZE, Gilles. [1968] Diferença e repetição. Tr. Br. de Luiz B. L. Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

_________. [1969] Lógica do sentido. Tr. Br. Luiz Roberto Salinas Fortes, 3ª Edição. São Paulo: Perspectiva, 1994.

_________. [1967] “Conclusõe sobre a vontade de potência e o eterno retorno”. In: A ilha deserta e outros textos: Textos e entrevistas (1953-1974). Org. David Lapoujade. Tr. Br. Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Iluminuras, 2010.

_________. [1993] “Gaguejou”. In: Crítica e clínica. 2ª ed. Tr. Br. Peter Pál Pelbart. São Paulo: Ed. 34, 2011, pp. 138-146.

_________. [1983] “Prefácio à Edição Americana de Nietzsche e a Filosofia”. In: Dois regimes de loucos. Org. David Lapoujade. Tr. Br. Guilherme Ivo. São Paulo: Ed. 34, 2016, pp. 212-218.

DELEUZE; GUATTARI [1972]. O Anti Édipo: capitalistmo e esquizofrenia 1. Tr. Br. Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Editora 34, 2010.

_________. [1980] Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia 2. Tr. Br. Suely Rolnik, vol. 4 . Rio de Janeiro: Éd. 34, 1997.

GOUVEIA, Horácio de Oliveira Caldas. Os Jogos (Játékok) de György Kurtág para piano: corpo e gesto numa perspectiva lúdica. Tese de doutoramento. São Paulo: USP, 2010.

JANG, Jeongwook. An instructional guide to teaching Kurtág’s Játékok Volume I to beginning and intermediate piano students. Dissertation (Doctor of Musical Arts) – University of North Texas, 2015. Disponível em <https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc801950/m2/1/high_res_d/dissertation.pdf>

JUNTTU, Kristiina, “György Kurtág Játékok (Games) – interplay between body and piano”. In: International Conference on Music Education, Talín, 2009. Disponível online em <https://www.junttu.net/kristiina/Abstract_2_in_English.html>.

KOCSIS, Zoltán. Gyorgy Kurtag : Jatekok _ Perpetuum mobile. Interpretação. Gravadora e data desconhecidas (entre 199? e 20??). Vídeo. Disponível online em

< https://www.youtube.com/watch?v=Hh8vskF1k5c&ab_channel=HyunSeokGong >.

KODÁLY, Zoltán. [1945] 24 Little Canons on the Black Keys. Budapeste: Zenemüjiadó Vállalat; Nova Iorque: Boosey & Hawks, 1957.

_______________. [1921] “Bartók’s compositions for children”, In: The Selected Writings of Zoltán Kodály. Londres: Boosey & Hawks, 1974.

KURTÁG, György. ______. Játékok (zongorára) vol. 1. Budapest: Editio Musica Budapest, 1979a.

______. Játékok (zongorára) vol. 2. Budapest: Editio Musica Budapest, 1979b.

______. Játékok (zongorára) vol. 3. Budapest: Editio Musica Budapest, 1979c.

______. Játékok (zongorára) vol. 4. Budapest: Editio Musica Budapest, 1979d.

______. Játékok (zongorára) vol. 5. Budapest: Editio Musica Budapest, 1997.

______. Játékok(zongorára) vol. 6. Budapest: Editio Musica Budapest, [n.d.].

______. Játékok (zongorára) vol. 7. Budapest: Editio Musica Budapest, 2003.

_______________. [1989] “Játékok: une leçon de György Kurtág”. In: Entretiens, textes, dessins. Genebra: Contrechamps, 2009, p. 183-192.

_______________. Kurtág: Perpetuum mobile. <https://www.youtube.com/watch?v=pLbx5aSVEfM&ab_channel=musicvideoing >.

KURTÁG, György; KURTÁG, Márta. Duo Marta et György Kurtág: Bach / Kurtág. Vídeo. 2012. Disponível online em < https://www.youtube.com/watch?v=g319gW5_O0o&t=322s >.

LAYEC, Charlotte. Les enjeux des pièces pédagogiques contemporaines dans l'apprentissage de la clarinette au cycle I. Mémoire (Diplôme d'Etat de professeur de clarinette) – Pôle d'enseignement supérieur de la musique. Seine Saint Denis, 2015.

LEE, Youngwoo. Youngwoo Lee plays György Kurtág Játékok. Vídeo. 2015. Disponível online em < https://www.youtube.com/watch?v=cK36ucDf01E >.

LIGETI, G. [1995] “Gyõrgy Kurtág: “... Quase uma fantasia...” Analyse du premier mouvement” In: György Ligeti: Écrits sur la musique et les musiciens. Genebra: Contrechamps, 2014, p. 360-370.

_________. [1946] “Nouvelle musique en Hongrie” In: György Ligeti: Écrits sur la musique et les musiciens. Genebra: Contrechamps, 2014, p. 23-28.

_________. [2000] “Discours pour György Kurtág” In: György Ligeti: Écrits sur la musique et les musiciens. Genebra: Contrechamps, 2014, p. 357-362.

_________. “Études”, encarte de Works for Piano: Études, Musica Ricercata; György Ligeti Edition 3, interpretado Pierre ¬Laurent Aimard, tr. de David Feurzeig and Annelies McVoy. Sony Classical, SK 62308(CD), 1996, p. 7–12

_________. [1985] “Ma position comme compositeur aujourd’hui.” In: L’atelier du compositeur. Tr. Fr. Catherine Fourcassié, Pierre Michel, et al., 123–25. Geneva: Contrechamps, 2013a.

_________. [2001] “Certains aspects de ma musique.” L’atelier du compositeur. Tr. Fr. Catherine Fourcassié, 135–37. Geneva: Contrechamps, 2013b.

MARÉCHAUX, Pierre. “Bibliotheca lacônica et exsanguis: Kurtág abréviateur de la pensée pianistique traditionelle”. In: MARÉCHAUX, Pierre; TOSSER, Grégoire; et AL. La pensée musicale de György Kurtág. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2009, p. 245-262.

MONTESSORI, MARIA. [1949] A formação do homem. Campinas: Kírion, 2018.

ORLANDI, Luiz Benedicto Lacerda. “Entrevista com Luiz Orlandi. Ética em Deleuze.” Campinas: Instituto CPFL, 29/08/2008. (Disponível online em https://institutocpfl.org.br/cafe-filosofico-etica-em-deleuze-luiz-orlandi/ Acessado em 17/02/2023).

_________. “Um gosto pelos encontros”, In: Arrastões na imanência. Campinas: Phi, 2018a, 395-417.

_________. (2008) “Pensar e devir criança”, In: Arrastões na imanência. Campinas: Phi, 2018b, 95-104.

PACHECO, Eduardo Guedes. “Inventário de uma (des)educação musical”, In: Revista Reflexão e Ação, v.22, n.1. Santa Cruz do Sul: UNISC jan./jun.2014, p.148-167.

_________. “Pedagogia do silêncio”, In: Alegrar, nº16, Dez/2015.

PENHA, Gustavo. “A Ligetian way to make a piano (or a piano piece) stutter”. In: Aberrant Nuptials: Deleuze and Artistic Resarch 2. Org. Paulo de Assis e Paolo Giudici. Lovaina: Leuven University Press, 2019, p. 129-136.

_________. Entre escutas e solfejos: afetos e reescrita crítica na composição musical. Tese (Doutorado), Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

PESSOA, Fernando. [1913-1935] Livro do Desassossego: composto por Bernardo Soares, ajudante de guarda-livros na cidade de Lisboa. Org. Ricardo Zenith. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

SZÖNYI, Erzsébet. [1976] A educação musical na Hungria através do método Kodály, tr. br. Marli Batista Ávila. São Paulo: Sociedade Kodály do Brasil, 1996.

TERRIEN, Pascal; HUART, Emmanuelle. “György Kurtág's Játékok: a tool to learn the piano.” In: ÍMPAR: Online Journal for Artistic Research in Music, v. 2, n. 1, p. 34-48, 2018. Disponível em: http://revistas.ua.pt/index.php/impar.

TOSTÃO. “Entrevista com Tostão” In: SALLES, João Moreira e Fontes, Arthur. Futebol. Documentário. Rio de Janeiro: GNT Vídeo Filmes, 1998. (Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=OTcYcOa7P_s&t=180s&ab_channel=revistapiau%C3%AD)

VERDEN-ZOLLER, Gerda. [1993] “O brincar na relação materno-infantil: Fundamentos biológicos da consciência de si mesmo e da consciência social.”, In: MATURNA, Humberto. VERDEN-ZOLLER, Gerda. Amar e brincar: fundamentos esquecidos do humano. Tr. Br. Humberto Mariotti e Lia Diskin. São Paulo: Palas Athena, 2011.

YARDEN, Einav. Kurtag: Jatekok, selections. Vídeo. 2010. Disponível online em < https://www.youtube.com/watch?v=lbAUCr-GJno >. Acesso em 06/04/2023.

ZOURABICHVILI, Fraçois [2005].“La différence esthétique: jeu et reconnaissance”. In: La littéralité et autres essais sur l’art. Paris: PUF, 2011, pp 221-244.

Published

2024-06-27

How to Cite

Rodrigues Penha, G., & Ferraz Mello Filho, S. (2024). Play, perform, experiment, create: : György Kurtág’s ’Jatékók’ and playful music-making. Vortex Music Journal, 12, 1–35. https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8398

Issue

Section

Ebony & Ivory: history, contexts and practices related to piano