Play, perform, experiment, create:

György Kurtág's 'Jatékók' and playful music-making

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8398

Keywords:

piano teaching, music composition, playfulness, musical education, body and music

Abstract

This paper addresses some technical, poetic and conceptual issues involved in Játékok [Games], composed by the Hungarian composer György Kurtág. Throughout the article, ideas from the composer himself will be discussed, both from a compositional and didactic-pedagogical point of view, in conjunction with ideas from other composers with whom a playful and creative Hungarian tradition of musical teaching is traced. Furthermore, we seek to better understand the power of playing in children's life and development, through concepts and conceptions of contemporary philosophy and psychology, and how such child power was compositionally explored by Kurtág in Games. The conceptual approaches are interspersed with analyses of some pieces from Games. The study aims to contribute to the understanding and application of instrumental teaching and learning processes that consider a possible alliance between the exploration of playful and pleasurable physical-body gestures with contemporary musical sounds and thoughts.

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Author Biographies

Gustavo Rodrigues Penha, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Gustavo Penha é professor da UFMS desde 2016. Graduado em composição musical pela FASM, mestre (2010) e doutor (2016) em Música pela UNICAMP, com bolsa FAPESP. Realizou pós-doutorado no Departamento de Música da ECA/USP, com bolsa do CNPq. Atuou na produção artística e executiva de dois CDs pelo Selo LAMI/USP.  Participou de festivais internacionais e apresentações nacionais e internacionais. Teorbista e guitarrista barroco, é integrante do Duo Amálgama. Recebeu o Prêmio Funarte de Composição Clássica em 2014. Foi Coordenador de Curso de Música – Licenciatura da UFMS (2018 a 2021) e é Diretor da FAALC (Faculdade de Artes, Letras e Comunicação).

Silvio Ferraz Mello Filho, Universidade de São Paulo

Silvio Ferraz é professor Titular no Departamento de Música da USP desde 2014. Foi Professor Associado na UNICAMP (2002-2013) e Diretor Pedagógico da EMESP e do Festival de Inverno de Campos do Jordão (2009-2010). Coordenou o Centro de Linguagem Musical (PUCSP) e o NIDIC-UNICAMP. Suas obras foram executadas em diversos festivais e eventos nacionais internacionais. Colaborou com grupos renomados como Arditti String Quartet e Nash Ensemble. Autor de livros sobre música contemporânea, é pesquisador da Fapesp e CNPQ, com ênfase em composição musical contemporânea, a questão do tempo na música e as relações entre a música e o pensamento filosófico de Gilles Deleuze.

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Published

2024-06-27

How to Cite

Rodrigues Penha, G., & Ferraz Mello Filho, S. (2024). Play, perform, experiment, create: : György Kurtág’s ’Jatékók’ and playful music-making. Vortex Music Journal, 12, 1–37. https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8398

Issue

Section

Ebony & Ivory: history, contexts and practices related to piano

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