The Body of Time: a reading of Gérard Grisey's Prologue

una lectura de la obra Prologue de Gérard Grisey

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.3.8224

Keywords:

Musical Analysis, Composition, performance, Spectral music, Gérard Grisey

Abstract

In this article, we propose a reading for the first piece of the suite Les Espaces Acoustiques, Prologue, written in 1976 by Gerard Grisey, for solo viola. In considering that this set of pieces constitutes a musical systematization of the compositional techniques that would be applied and developed by Gérard Grisey in the rest of his works, this analysis is referenced by academic writings about Grisey's composition and, above all, by writings by the composer himself in his efforts to conceptually present the epistemological construction that subsidizes such procedures. In this way, the biomorphism that serves him as an analogical field, as in his threefold notion of musical time (skeleton, flesh and skin of time) and in his proposal of a formal process (inspiration and expiration), is understood by us as a field of compositional operations and, consequently, as analytical criteria, allowing us to propose interpretative approaches and applications in new compositional processes after the notion of energy flow.

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Author Biographies

Silvio Ferraz, Universidade de São Paulo

Silvio Ferraz é doutor em semiótica pela PUC/SP e livre-docente pela UNICAMP. Fez cursos de aperfeiçoamento com Brian Ferneyhough, na Fundação Royaumont, e com Gerard Grisey e Jonathan Harvey no IRCAM. É autor de Música e Repetição: aspectos da questão da diferença na música contemporânea, Livro das Sonoridades e organizador de Notas-Atos-Gestos. Atualmente é professor de composição da USP e pesquisador do CNPq.

William Teixeira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

William Teixeira é bacharel em violoncelo pela UNESP, mestre em música pela UNICAMP e conclui seu doutorado em música pela USP. Atualmente é Professor na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul -UFMS. Além de sua atuação como violoncelista, onde tem estreado dezenas de peças de várias gerações de compositores brasileiros, pesquisa as possíveis relações entre a retórica e a música contemporânea.

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Published

2023-12-24

How to Cite

Ferraz, S., & Teixeira, W. (2023). The Body of Time: a reading of Gérard Grisey’s Prologue: una lectura de la obra Prologue de Gérard Grisey. Vortex Music Journal, 11(3), 1–27. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.3.8224

Issue

Section

Dossier”25 years without Gérard Grisey”

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