Sérgio Abreu: the foundations of a guitar school

Visualizações: 45

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.2.7948

Keywords:

performance, musical interpretation, guitar schools, sergio abreu

Abstract

This article investigates the possibilities in which the work of Sérgio Abreu as interpreter can give the main structure the foundations of a guitar school. It is based on data collected in my master dissertation, published in 2007, but only here structured in terms of 3 aspects threated as foundations: sonority, rhythm and process of interpretation. This article contains a short analyse of interpretation’s history, the oscilations of different performance’s poetics and discuss in which sense the step forward to systematization the poetics of a great interpreter is important to democratization of musical knowledge. This step is strongly attached to University’s capacity of researching and produce critical foundations in art as knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciano Morais, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Luciano Morais é doutor em práticas interpretativas pela USP, sob a orientação do Dr. Edelton Gloeden. Seu mestrado foi sobre as transcrições e contribuição poética de Sérgio Abreu e seu doutorado partiu deste tema para uma proposta de epistemologia da interpretação musical.  Professor de violão com experiência de ensino para todas as idades, leciona também filosofia da música, metodologia, história e música de câmara. Atuou como solista em várias cidades brasileiras, no México, Bolívia, Portugal, Suissa e EUA. Gravou o CD Ibirá – Quarteto de Violões e foi membro fundador do Trio Elipsoidal. Atua como professor substituto na UNESP desde 2013, tendo atualmente contrato com esta escola até o final de 2023. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5931-7040. E-mail: lucianocesar78@yahoo.com.br

References

APRO, Flávio. Os fundamentos da interpretação musical: aplicabilidade nos 12 Estudos para Violão de Francisco Mignone. Dissertação de mestrado. Instituto de Artes da Unesp, São Paulo, 2004.

ARTZ, Alice & ABREU, Sérgio: Rhythmic Mastery. Mel Bay, Gilsinn, London, 1992.

BUTTON, Stuart. The Foundations of a musical career. Vermont: Ashton Publishing Company, 1997.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método I – Traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução de Flávio Paulo Meurer. Petrópolis: Vozes, 2008.

MAGNANI, Sérgio. Expressão e Comunicação na Linguagem da Música. Belo Horizonte, Editora UFMG, 1996

MORAIS, Luciano. Julian Bream em revisão:tradução da entrevista concedida a Jim Ferguson, publicada na revista Guitar Player em junho de 1990. Porto Alegre, Revista Opus, v. 27, n. 1, janeiro a abril de 2021. DOI: https://doi.org/10.20504/opus2021a2701

MORAIS, Luciano. Sérgio Abreu: sua poética e sua herança histórica através de suas transcrições para violão. São Paulo, USP teses, 2009.

PALMER, Tony. Julian Bream: A Life on the Road. London: MacDonald & Co, 1982.

PUJOL, Emílio: El dilema del sonido en la guitarra. Buenos Aires, Ricordi, 1960.

Published

2023-10-12

How to Cite

Morais, L. (2023). Sérgio Abreu: the foundations of a guitar school. Vortex Music Journal, 11(2), 1–25. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.2.7948

Issue

Section

Dossier “Homage to Sérgio Abreu: guitar, contexts, practices and characters”

Metrics