The “grandfather of the modern guitar”: Quincas Laranjeiras and his role as a cultural mediator

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.1.7100

Keywords:

Guitar in Rio de Janeiro, Cultural mediator, Quincas Laranjeiras, “Modern guitar”, Popular culture, Joaquim Francisco dos Santos

Abstract

Based on sources raised in the bibliography dedicated to the subject or collected in periodicals and old publications, the article aims to demonstrate that Quincas Laranjeiras (1873-1935) acted as a cultural mediator in Rio de Janeiro, helping his instrument, the guitar, to circulate in different sociocultural dynamics. Anchored in the comparison of available literature and in the assumption that actions are irreducible to discourses (CHARTIER, 1995), the results achieved suggest that such mediation took place in a double sense: 1) bringing the guitar from the first formative rudiments to the “modern” stage , from the wider dissemination of its technical foundations and guitar teaching through sheet music; 2) making the instrument move between spaces and networks of sociability in which, before, its access seemed restricted or even inaccessible.

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Author Biographies

Humberto Amorim, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Violonista, professor e pesquisador, leciona violão na Universidade Federal do Rio de Janeiro desde 2007. Doutor em Musicologia pela UNIRIO, mestre em violão pela Universidade de Alicante (Espanha), com uma formação acadêmica que compreende sete diplomas (1 doutorado, 2 mestrados e 4 graduações). Publicou dezenas de artigos em revistas científ icas e é autor de dois livros publicados pela Academia Brasileira de Música.

Paulo Martelli, Movimento Violão

Concertista de carreira internacional e com diversos prêmios em concursos, Paulo Martelli é doutor em música pela UNESP, com mestrados e formações na Manhattan School of Music e na Julliard School (Nova York) e pós-doc na UFRN. Seus trabalhos incluem publicações de livros, CD’s e apresentações em alguns dos palcos mais importantes do mundo (incluindo o Carneggie Hall). É o idealizador e diretor da série Movimento Violão.

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Published

2023-04-08

How to Cite

Amorim, H., & Martelli, P. . (2023). The “grandfather of the modern guitar”: Quincas Laranjeiras and his role as a cultural mediator. Vortex Music Journal, 11(1), 1–29. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.1.7100

Issue

Section

Research Papers

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