Comparative study of four Julian Bream versions of Benjamin Britten's Nocturnal

Visualizações: 332

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2022.10.2.7057

Keywords:

Performance practice, Classical guitar, Julian Bream, Benjamin Britten, Comparative study

Abstract

The article analyzes four versions by Julian Bream (from 1967, 1978, 1993 and 2003) of “Nocturnal after John Dowland, op. 70”, by Benjamin Britten, comparing interpretive decisions that diverge from the score edited by the guitarist himself (BRITTEN, 1965). With this comparison, the objective is to understand details of both the interpretation of “Nocturnal” and the style and performance practices of Bream, recognizing that his musical perspectives and decisions are renewed over time. The paper also aims to provide subsidies for the musical score to be perceived as a work still incomplete, which is fully realized only when there is action of the interpreter/performer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruno Madeira

Premiado em mais de vinte concursos nacionais e internacionais, o violonista Bruno Madeira vem se destacando como solista, professor e pesquisador. Doutor em Música pela Universidade Estadual de Campinas, Bruno se apresentou como solista e camerista (em duos com flauta, piano, canto e violino) em diversos festivais, salas e séries de concerto do Brasil, Argentina, Alemanha, Equador, República Tcheca e Eslováquia. Em 2022 lançou seu primeiro álbum, “Colunas” (ProAC/SP), com música latino-americana para violão solo. Foi professor da Universidade do Estado de Santa Catarina e da Universidade Federal de São Carlos e é regularmente convidado para realizar concertos, palestras e masterclasses em universidades, conservatórios e festivais. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3869-9828. E-mail: madeirabruno@gmail.com

References

ARAGÃO, Paulo. Pixinguinha e a gênese do arranjo musical brasileiro (1929 a 1935). Dissertação (Mestrado). Universidade do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2001.

BATISTA, Ricardo. A problemática interpretativa do Nocturnal de Benjamin Britten. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade de Évora, Évora, 2012.

BREAM, Julian. 20th Century Guitar. Wardour Chapel: Sony Music Entertainment, 1967. Disponível em <https://open.spotify.com/album/65atZMOQStwkhdlaRAQqsn>. Acesso em: 16 mar. 2022.

BREAM, Julian. Guitar recital. Wardour Castle: BBC 2, 1978. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=1rzzKztnenQ>. Acesso em 18 mar. 2022.

BREAM, Julian. My Life in Music. Music on earth, 2003. 1 DVD.

BREAM, Julian. Nocturnal. Forde Abbey: EMI Classics, 1993. 1 CD.

BRITTEN, Benjamin. Nocturnal after John Dowland for Guitar, Op. 70. London: Faber and Faber, 1965. 1 partitura.

BROWN, Clive. “Articulation marks”. Grove Music Online. 2001. Disponível em <https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000040671>. Acesso em 19 mar. 2022.

CHEW, Geoffrey; BROWN, Clive. “Staccato”. Grove Music Online. 2001. Disponível em <https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000026498>. Acesso em 19 mar. 2022.

FRACKENPOHL, David. Analysis of Nocturnal op. 70 by Benjamin Britten. Thesis (Master of Music). North Texas State University, Denton, 1986.

GOSS, Stephen. Come, heavy Sleep: motive & metaphor in Britten’s Nocturnal, opus 70. Guitar Forum. Outono, 2001. Disponível em <https://steve-paperclip.s3-eu-west-1.amazonaws.com/documents/uploadedfiles/000/000/287/original/Goss.pdf>. Acesso em: 29 mar. 2022.

GOSS, Stephen. On Britten’s Nocturnal. 2020. Disponível em <https://app.tonebase.co/guitar/lessons/player/benjamin-britten-nocturnal-lecture-by-stephen-goss>. Acesso em 20 mar. 2022.

MADEIRA, Bruno. Horizontalizando Relações entre Obra, Performances, Compositor e Performer. Revista Vórtex, v. 8, n. 3. Disponível em <https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/vortex/article/view/3962>. Acesso em 17 mar. 2022.

MADEIRA, Bruno. O gesto corporal como potencializador de significado na performance violonística. Tese (Doutorado em Música). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.

MOLINA, Sidney. O violão na Era do Disco: Interpretação e desleitura na arte de Julian Bream. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

ONMUSIC. “Staccato”. 2016. Disponível em: <https://dictionary.onmusic.org/terms/4770-staccato_462>. Acesso em 19 mar. 2022.

OROSCO, Maurício. Concerto para violão e orquestra de Francisco Mignone: Edição crítica a partir da versão de Sérgio Abreu. Tese (Doutorado em Música). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

PALMER, Tony. Julian Bream – A life on the road. Londres: Macdonald & Co, 1982.

SANTOS, Cristiano Sousa. Análise das diretrizes disciplinares do violão. Tese (Doutorado em Música). Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.

ZANON, Fabio. Julian Bream (1933-2020). Revista Vórtex, [S.l.], v. 8, n. 3, dez. 2020. Disponível em: <http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/vortex/article/view/3948>. Acesso em: 25 mar. 2022.

Published

2022-09-29

How to Cite

Madeira, B. (2022). Comparative study of four Julian Bream versions of Benjamin Britten’s Nocturnal. Vortex Music Journal, 10(2), 1–38. https://doi.org/10.33871/23179937.2022.10.2.7057

Issue

Section

Research Papers