Reflections on guitar technique based on the experience of Nenéu Liberalquino

Authors

  • Deyvison Lucas da Silva Universidade Federal de Pernambuco https://orcid.org/0009-0008-5328-068X
  • Viviane dos Santos Louro Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.33871/vortex.2025.13.10653

Keywords:

Instrumental performance, Guitar technique, Inclusive music education

Abstract

The article proposes a brief discussion on guitar technique and performance, based on the performative technique developed by musician Nenéu Liberalquino, who has a non-conventional way of playing the guitar. The study is presented as an essay, drawing from a bibliographic review and document analysis on the highlighted musician. The results encourage reflection on traditional and non-traditional techniques, such as that developed by Nenéu Liberalquino, as a means to make guitar education more accessible to individuals who do not easily adapt to conventional techniques, aiming at high-level instrumental performance. Thus, the article questions the emphasis placed on traditional teaching and performance models while highlighting the importance of developing alternative technical possibilities and differentiated teaching methods for the guitar, making the instrument more accessible and inclusive of diverse bodies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deyvison Lucas da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Deyvison Lucas da Silva holds a degree in Music Education from the Federal University of Pernambuco (UFPE) and is a certified Music Technician with a specialization in Guitar from the State Technical School of Musical Creativity (ETECM). He currently works as a music teacher in basic education (elementary school).

Viviane dos Santos Louro, Universidade Federal de Pernambuco

Viviane dos Santos Louro holds a Ph.D. in Neuroscience from UNIFESP, a Master's degree in Music from UNESP, and a Bachelor's degree in Piano from FAAM. She is a faculty member in the Music program and coordinator of the Graduate Specialization in Music, Neuroscience, and Human Development at the Federal University of Pernambuco. She is the author of books, book chapters, and articles on inclusive music education and the neuroscience of music. Her research focuses on democratic processes in music education, aiming at accessibility and inclusion. She has received 25 national awards in piano competitions, sociocultural projects, and scientific articles.

References

ACERVO DIGITAL DO VIOLÃO BRASILEIRO. Nenéu Liberalquino - Insensatez (Tom Jobim / Vinícius de Moraes) - Violão Brasileiro. YouTube, 05 nov. 2018. Disponível em: https://youtu.be/sOKoDl63jr8. Acesso em: jun. 2023.

ALMEIDA, Cassi. Jonhatha Bastos mostra todo o seu talento na guitarra ao vivo_HD - Caldeirão do Hulk - 23/09/2017. YouTube, 09 set. 2021. Disponível em: https://youtu.be/PHhjj4E7eUo. Acesso em: mar. 2024.

A TEIA DE IDEIAS. Entrevista com Nenéu Liberalquino. YouTube, 28 jul. 2023. Disponível em: https://youtu.be/8rybv4rimc4. Acesso em: ago. 2023.

BASTOS, Johnatha. Habilidades e potências!.Barra Mansa, 22 nov. 2023. Instagram: @jbastosoficial. Disponível em: https://www.instagram.com/p/Cz9cLtrParV/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==. Aceso em: mar. 2024.

BRAGA, Cristiano; ARAÚJO, Fernando. Diferentes posturas ao segurar o violão: um olhar sobre a pedagogia do violão de concerto do século XIX até a atualidade. Opus (Assoc. Nac. Pesqui. Pós-Grad. Música), v. 29, p. 1-36, 2023.

CAMARGO, Guilherme de. A guitarra do século XIX em seus aspectos técnicos e estilísticos-históricos a partir da tradução comentada e análise do “Método para Guitarra” de Fernando Sor. 2005. 188 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Departamento de Música da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

FRANÇA, Cecília Cavalieri. Performance instrumental e educação musical. Per Musi. Belo Horizonte, v.1, 2000. p. 52-62

GALBRAITH, Paul. Paul Galbraith. 2018. Site oficial do Paul Galbraith onde podem ser encontradas informações sobre sua vida e obra. Disponível em: https://paul-galbraith.com/. Acesso em: mar. 2024.

GOELLNER, Silvana Vilodre. A educação dos corpos, dos gêneros e das sexualidades e o reconhecimento da diversidade. Cadernos de Formação RBCE, Campinas, vol. 1, n. 2, p. 71-83, mar. 2010.

GONZAGA, Jadson. Qual a sua desculpa - A história de Jonathan Bastos. O Acústico. 19 jun 2016. Disponível em: http://oacustico.com.br/blog/2016/06/19/qual-a-sua-desculpa-jonathan-bastos-musico/. Acesso em: mar. 2024.

LEONILDO, Levi et al. O corpo na performance musical: percepções, saberes e convicções. Motricidade, v. 13, n. 1, p. 77-84, 2017.

LIBERALQUINO, Nenéu. Nenéu Liberalquino. 2017. Site oficial do Nenéu Liberalquino onde podem ser encontradas informações sobre sua vida e obra. Disponível em: http://neneuliberalquino.com.br/. Acesso em: jun. 2023.

LOURO, Viviane. Capacitismo e Psicofobia no ensino musical. Diálogos Sonoros, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 1–22, 2023.

LOURO, Viviane. Jogos e atividades para a educação musical inclusiva. 1ª Ed. São Paulo: Editora Som, 2018.

MARTINS, et al (Org.). Manifesto e Diretrizes para uma educação musical inclusiva, anticapacitista e antipsicofóbica. Recife: Portal de Educação Emocional, 2024.

MELENDEZ, Tony. Tony Melendez. 2019. Site oficial do Tony Melendez onde podem ser encontradas informações sobre sua vida e obra. Disponível em: https://www.tonymelendez.com/. Acesso em: mar. 2024.

NASCIMENTO, Ivaneide Pereira do. Educação musical inclusiva: discutindo adaptações para o fazer musical de pessoas com deficiência física. 2021. 65 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Música) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2021.

NASSIF, Silvia. Educação musical no Brasil: aonde chegamos, para onde vamos. Epistemus. Revista de Estudios en Música, Cognición y Cultura, v. 10, n. 1, p. 1–26, 15 jul. 2022.

PEDERIVA, Patrícia. A Aprendizagem da Performance Musical e o Corpo. Música Hodie, Goiânia, v. 4, n. 1, 2004.

PHAELANTE, Renato. MPB Compositores Pernambucanos - Coletânea bio-músico-fonográfica - 100 anos de história. Recife: Cepe Editora, 2010.

PIEKARSKI, Teresa Cristina Trizzolini; FIGUEIREDO, Camila Fernandes. Entrevista com Maestro Nenéu Liberalquino. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. e0301, 2023. DOI: 10.5965/2525530408012023e0301. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/23738. Acesso em: 4 mar. 2025.

SCHAMBECK, Regina Finck. Inclusão de alunos com deficiência na sala de aula: tendências de pesquisa e impactos na formação do professor de música. Revista da ABEM, [S. l.], v. 24, n. 36, 2017.

SÉRGIO, Manuel. Motricidade Humana: um paradigma emergente. Blumenau: editora da FURB, 1995.

SILVA, Deyvison Lucas da. Discussões sobre o ensino do violão a partir da técnica de Nenéu Liberalquino. 2024. 54 f. TCC (Graduação) - Curso de Música - Licenciatura, Centro de Artes e Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2024.

STOROLLI, Waldomiro Meira. O corpo em ação: a experiência incorporada na prática musical. Revista da ABEM, 19(25),131-140, 2011.

TV PERNAMBUCO. #TVPEnoAR: Henrique Albino entrevista Maestro Nenéu Liberalquino. YouTube, 23 abr. 2019. Disponível em: https://youtu.be/E5eoLijjLMA. Acesso em: dez. 2023.

VARGAS, Chepe. Nenéu Liberalquino no Jô Soares I. Youtube, 15 nov. 2008. Disponível em: https://youtu.be/UY8fx9ZxxIA?si=VvylP33IQ8u2wBns. Acesso em: set. 2023.

Published

2025-12-05

How to Cite

Silva, D. L. da, & dos Santos Louro, V. (2025). Reflections on guitar technique based on the experience of Nenéu Liberalquino. Vortex Music Journal, 13, 1–26. https://doi.org/10.33871/vortex.2025.13.10653

Issue

Section

Research Papers