From Seeds to Gardens: Transcription and Orchestration in Notations VII by Pierre Boulez

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8731

Keywords:

Transcription, Proliferation, Orchestration, Pierre Boulez, Notations

Abstract

This paper analyzes the transcription carried out by Pierre Boulez of the seventh movement of the Douze Notations for piano, resulting in the piece Notations VII for orchestra. Our goal is to comprehend the compositional techniques employed, addressing structural, temporal, harmonic, and timbral aspects. Divided into five parts, the text begins with an introduction to the Douze Notations and Boulez's transcriptions, grounded in his own writings. Subsequently, we provide an analysis of the piano miniature, followed by a contextualization of the term “proliferation” and an analysis of the orchestral version. The final reflection highlights the types of proliferation carried out by Boulez, which we label as temporal-structural proliferation, temporal-heterophonic proliferation, and harmonic-timbral proliferation.

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Author Biographies

Igor Leão Maia, Universidade Federal de Minas Gerais

Igor Maia é compositor e regente, atualmente professor adjunto da Escola de Música da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Ele é doutor em composição musical pelo King’s College London (Inglaterra). Participou de diversos festivais e concertos na Europa, Argentina, Brasil, Estados Unidos e Japão e também foi premiado em concursos nacionais e internacionais. Sua música é publicada pela Babel Scores (França) e Donemus (Holanda).

Felipe Mendes Vasconcelos, UFMG

Felipe Vasconcelos é graduado em Composição pela Escola de Música da UFMG. Possui mestrado em composição pela UFRGS e é doutor em Música pela UFMG. Compositor premiado no Brasil e no exterior. Atua como regente, arranjador e professor de música. Atualmente, é pós-doutor residente na UFMG.

Samuel Araújo Alves, UFMG

Samuel Araújo é bacharelando em composição pela Escola de Música da Universidade Federal de Minas Gerais. Formou-se em Eletrotécnica no Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG), onde também atuou como corista por vários anos. Participou do projeto de pesquisa "Exploração do Timbre na Orquestra: Análise e Composição", como bolsista de iniciação científica do CNPq, sob orientação do Prof. Igor Maia. Atualmente rege o coral amador "Aroch".

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Published

2024-03-28

How to Cite

Leão Maia, I., Mendes Vasconcelos, F., & Araújo Alves, S. (2024). From Seeds to Gardens: Transcription and Orchestration in Notations VII by Pierre Boulez. Vortex Music Journal, 12, 1–31. https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8731

Issue

Section

Research Papers

Metrics