The Aesthetics of the Cold and its guitar idioms: an analysis of Vitor Ramil’s songbook

Visualizações: 43

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.2.7955

Keywords:

Aesthetics of the cold, Vitor Ramil, songbook, sound identity, guitar

Abstract

This article presents an analysis of the mechanisms used by composer Vitor Ramil as expressed, in an extra musical form, through the essay A Estética do Frio (The Aesthetics of Cold), towards the construction of a sound identity that corroborates his aesthetic proposal. Based on the composer’s songbook, its repertoire and transcriptions, aesthetic and idiomatic choices made by the composer as a guitarist and his relationship with the sung text are analyzed. The research points to a relationship between the concepts expressed in Estética do Frio, specifically in the song Milonga de Sete Cidades, as creative filters for the composition of the guitar parts and its sound specificities, making them an inseparable part of the composition as a whole. Thus, we seek to elucidate the relationship between the construction of his repertoire and the technical tools used to obtain a characteristic sound within an aesthetic proposition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luan Augusto Langaro Teixeira, Universidade de Brasília

Luan Augusto Langaro Teixeira é graduado na Licenciatura em Música e no Bacharelado em Percussão, ambos pela Universidade de Passo Fundo (2020). Atualmente é mestrando no Programa de Pós-graduação em Música pela Universidade de Brasília, na linha de pesquisa Processos de Criação em Música, onde é bolsista da Fundação de Apoio à Pesquisa do Distrito Federal (FAP/DF). Orcid: https://orcid.org/0000-0001-9160-9716. E-mail: luan_teixeira11@hotmail.com

Beatriz Magalhães-Castro

Beatriz Magalhães Castro obteve o Premier Prix na Classe de Flauta do Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris, e graduação nas Classes de História da Música e Análise naquele conservatório (1985), Mestrado em Música (1987) e Doutorado em Música (1992) na The Juilliard School of Music. Realizou pós-doutoramento na Universidade Nova de Lisboa / Biblioteca Nacional de Portugal (2002-2008). Atualmente é professora da Universidade de Brasília. Foi Editor-chefe da Revista "Música em Contexto" (2007-2017) e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação Música em Contexto da UnB, o qual fundou e atuou como primeira Coordenadora. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6048-2505. E-mail: pmagalhaescastro@gmail.com

References

ALVARES, Felipe Batistella. Milonga, chamamé, chimarrita e vaneira: origens, inserção no Rio Grande do Sul e os princípios de execução ao contrabaixo. Monografia. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2007.

ALVES, leda Maria — A integração dos neologismos por empréstimo ao léxico português. Alfa, São Paulo, 28 (supl.): 19-126, 1984.

BARZUNA, Guillermo. Juglares y trovadores en la canción latinoamericana. Revista Herencia, San José, Universidad de Costa Rica, v. 5, n. 1, 1993.

BOBRI, Vladimir. The Segovia Technique. New York: Collier, 1980.

BOSSLE, Batista. Dicionário Gaúcho Brasileiro. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 2003.

CHAVES, Celso Loureiro. Canções, na verdade. In: Vitor Ramil - Songbook. Caxias do Sul: Belas Letras, p. 267-304. 2013.

ESTIVALET, Felipe Viana. Além da estética do frio: as dinâmicas culturais das canções de Vitor Ramil. Dissertação de Mestrado. UFPR. Curitiba, 2017. 169p.

FONSECA, Juarez. Casa, Milonga, Livro, Canção, Tempo, Satolep. In: Vitor Ramil - Songbook. Caxias do Sul: Belas Letras, p. 7-75. 2013

GAMBOGI, Fabrício. Partituras/Apresentação. In: Vitor Ramil - Songbook. Caxias do Sul: Belas Letras, p. 78-82. 2013

MIRANDA, Leandro Roberto M. O sotaque melancólico nas canções de Vitor Ramil e Jorge Drexler. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Letras, Programa de Pós-Graduação em Letras, Porto Alegre, 2014. 152 p.

OLIVEIRA, Silvio de. Gêneros campeiros no Rio Grande do Sul: Ensaio dirigido ao violão. Porto Alegre: Nativismo, 2006.

PANITZ, Lucas Manassi. Redes musicais e [re]composições territoriais no Prata: por uma geografia da música em contextos multilocalizados. Tese de doutorado. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2017.

PIRES, Aristóteles de Almeida. A sonoridade do violão na execução musical: um estudo sobre os seus aspectos formadores e a análise de duas gravações das Quatro Peças Breves de Frank Martin. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006. 117 p.

PUJOL. Emilio. O dilema del sonido en la guitarra. Buenos Aires: Ricordi Americana, 1960.

RAMIL, Vitor. Vitor Ramil – Songbook. Caxias do Sul: Belas-Letras, 2013. 312 p.

__________. Délibáb. Satolep. CD/DVD. 2010.

__________. A estética do frio: conferência de Genebra. Porto Alegre: Satolep, 2004.

__________. Milonga de Sete Cidades. Intérprete: Vitor Ramil. Pelotas, Satolep Music. 1997. Faixa 5 (2min52s)

RIBAS, João Vicente. A canção contemporânea latino-americana de Jorge Drexler e Vitor Ramil: performances articuladas no circuito da comunicação. Tese de Doutorado. Programa de Pós Graduação em Comunicação Social PUC/RS, 2019. Porto Alegre. 2019. 235p.

SÁBATO, Ernesto. Nosso universo maravilhoso (enciclopédia). Rio de Janeiro: El Ateneo do Brasil, s/d, 4 volumes.

SEEGER, Anthony. Etnografia da música. In Cadernos de campo, São Paulo, n. 17, p. 237- 260, 2008.

SILVA, Artur de Faria. “Nóis sêmo umas almôndega”: Os Almôndegas e a gênese da moderna canção urbana porto-alegrense. Dissertação (Mestrado em Letras). Instituto de Letras,UFRGS, Porto Alegre, 2012.

TAUBKIN, Benjamin.. Viver de música: diálogos com artistas brasileiros. Belo Horizonte: BEI, 2011, p 112-129.

TROMBETTA, Gérson. L; CARRARO, Ghadyego. Sonoridades fronteiriças no sul da américa: o caso da milonga. Revista História e Cultura, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 511-528, 2020. DOI: https://doi.org/10.18223/hiscult.v9i2.3053

RUBIRA, Luís. Vitor Ramil – Nascer leva tempo : identidade, autossuperação e criação de Estrela, estrela à Longes). Porto Alegre: Pubblicato editora, 2015. 344 p.

Published

2023-10-12

How to Cite

Langaro Teixeira, L. A., & Magalhães-Castro, B. . (2023). The Aesthetics of the Cold and its guitar idioms: an analysis of Vitor Ramil’s songbook. Vortex Music Journal, 11(2), 1–21. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.2.7955

Issue

Section

Research Papers