Effects of LaxVox exercise on vocal tract resonance of lyric sopranos
DOI:
https://doi.org/10.33871/vortex.2025.13.9912Keywords:
women in classical music, Music, Music Performance, Music research, perceptionAbstract
This research presents the effects of using the resonance tube exercise called LaxVox on the vocal resonance of lyrical sopranos. An interventional study was carried out, analyzing the proprioceptive, auditory-perceptual and acoustic domains of three singers before and after the interventions with the tube. The results after the interventions indicated greater phonatory comfort, pharyngeal widening, a voice considered cleaner and greater ease in emitting higher notes. In the acoustic domain, data correlated with the personality of changes in the spectral envelope were recorded, such as the identity, at the acoustic level, of vocal audibility characteristics. The research data corroborate the potential of using LaxVox to build skills expected in operatic singing, such as projection and vocal brilliance.
Downloads
References
ALVES, Cintia de los Santos. A arte da técnica vocal: caderno 2. Porto Alegre: ediPUCRS, 2020. E-book. 164 p. Disponível em: <https://plataforma.bvirtual.com.br. Acesso em: 18 out. 2024>. Acesso em: 20 out. 2024.
BURTET, Letícia Pereira. Manual de técnica vocal. Curitiba: Intersaberes, 2022. E-book. 304 p. Disponível em: <https://plataforma.bvirtual.com.br>. Acesso em: 20 out. 2024.
CARNEIRO, Paula Rossi; TELES, Lídia Cristina da Silva. Influência de alterações posturais, acompanhadas por fotogrametria computadorizada, na produção da voz. Fisioterapia em Movimento, v. 25, p. 13-20, 2012. Disponível em: < https://doi.org/10.1590/S0103- 51502012.000100002>Acesso em: 15 out. 2024.
CIELO, Frigo LF, Christmann MK. Pressão sonora e tempo máximo de fonação após a técnica de finger kazoo. Rev CEFAC, Epub, v. 15, p. 994–1000, jul. de 2013. Disponível em: < https://doi.org/10.1590/S1516-18462013000400029 >. Acesso em: 20 out. 2024.
CORDEIRO, Gislaine Ferro; PINHO, Sílvia MR; CAMARGO, Zuleica Antonia. Formante do cantor–um enfoque fisiológico. In: PINHO, Sílvia MR (Org.). Temas em voz profissional. São Paulo: Revinter, 2007. p. 23-30.
D'AVILA, Helena; CIELO, Carla Aparecida; SIQUEIRA, Márcia do Amaral. Som fricativo sonoro/ℑ: modificações vocais. Revista CEFAC, Epub, v. 12, p. 915-924, 2010. Disponível em: < https://doi.org/10.1590/S1516-18462010005.000104>. Acesso em: 15 out. 2024.
FADEL, Congeta Bruniere Xavier et al. Efeitos imediatos do exercício de trato vocal semiocluído com Tubo LaxVox® em cantores. CoDAS, v. 28. p. 618-624, 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/2317-1782/20162015168>. Acesso em: 15 out. 2024.
FONTANELLA, Bruno José Barcellos; RICAS, Janete; TURATO, Egberto Ribeiro. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Cadernos de saúde pública, v. 24, p. 17-27, 2008. Disponível em <https://doi.org/10.1590/S0102-311X2008000100003 >. Acesso em: 15 out. 2024.
GIBIAN, G. L. Synthesis of sung vowels. Quarterly Progress Report, v. 104, p. 243-247, 1972.
GRIFFIN, Barbara, WOO Peak, COLTON, Raymond, CASPER Janina, BREWER, David.
Physiological characteristics of the supported singing voice. A preliminary study. Journal of Voice, v. 9, p. 45-56, 1995. Disponível em <https://doi.org/10.1016/S0892-1997(05)80222-X>. Acesso em: 1 out. 2024.
GUSMÃO, Cristina de Souza; CAMPOS, Paulo Henrique; MAIA, Maria Emília Oliveira. O formante do cantor e os ajustes laríngeos utilizados para realizá-lo: uma revisão descritiva. Per Musi, Epub, p. 43-50, 2010. Disponível em < https://doi.org/10.1590/S1517-75992010000100006 >. Acesso em: 1 out. 2024.
KELLER, Peter E.; KÖNIG, Rasmus; NOVEMBRE, Giacomo. Simultaneous cooperation and competition in the evolution of musical behavior: sex-related modulations of the singer's formant in human chorusing. Frontiers in Psychology, v. 8, p. 1559, 2017. Disponível em < https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01559>. Acesso em: 3 out. 2024.
LOIOLA, Camila Miranda; FERREIRA, Leslie Piccolotto. Coral amador: efeitos de uma proposta de intervenção fonoaudiológica. Revista CEFAC, v. 12, p. 831-841, 2010. Disponível em < https://doi.org/10.1590/S1516-18462010005.000113 >. Acesso em: 15 out. 2024.
MAINKA, Alexander et al. Lower vocal tract morphologic adjustments are relevant for voice timbre in singing. PLoS One, v. 10, n. 7, p. e0132241, 2015. Disponível em < http://dx.doi.org/10.5061/dryad.r22h4>. Acesso em: 15 out. 2024.
MENDES, Amanda. Efeitos Vocais do exercício de fonação em tubos em cantores: uma revisão sistemática. 81 p. Dissertação, Ciências aplicadas à saúde. Universidade Federal de Sergipe, Lagarto; 2017.
MENEZES, Marcia, DUPRAT, Andre; COSTA, Henrique. Vocal and Laryngeal Effects of Voiced Tongue Vibration Technique According to Performance Time. Journal of voice. v.19, n. 1, p. 61-70, 2011. Disponível em: < doi:10.1016/j.jvoice.2010.03.009>. Acesso em: 7 out. 2024.
MENEZES, Marcia H M et al. The relationship between tongue trill performance duration and vocal changes in dysphonic women. Journal of voice. v. 25, n. 4, p. 167-175, 2011. Disponível em: < doi:10.1016/j.jvoice.2010.03.009>. Acesso em: 3 out. 2024.
MASTER, Suely et al. O espectro médio de longo termo na pesquisa e na clínica fonoaudiológica.
Pró-Fono Revista de Atualização Científica, v. 18, n. 1, p. 111–120, jan. 2006.
MATTER, Suelen. Formante do Cantor: revisão integrativa e desenvolvimento por meio de exercícios de trato vocal semiocluído. 2024. 285 p. Tese (Doutorado, Comunicação Humana e Saúde). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2024a.
MATTER, Suelen, ANDRADA E SILVA, Marta. Formante do Cantor: revisão integrativa. Per musi. v.25, e242524, 2024. Disponível em https://doi.org/10.35699/2317-6377.2024.54105. Acesso em 2 out. 2024b.
PERELLÓ, Jorge; MONTSERRAT Caballé; GUITART, Enrique. Canto-Dicción: foniatria estética. Barcelona: Editorial Científico – Médica, 1975. 206 p.
PILLOT Claire; SALVATORE, Quattrocchi. Mesures acoustiques, jugements perceptifs et corrélats physiologiques du singing-formant chez les chanteurs et les chanteuses lyriques. Rev Laryngol Otol Rhinol (Bord). v. 117, p. 335-339, 1996.
PUCCINI, Giacomo. Aria O mio babbino caro da ópera Gianni Schichi. Piano e voz. United States: Sheet Music To Play Editions, 2021. Partitura, p. 1-4. 1 partitura.
ROSENBERG, Marci. Using Semi-Occluded Vocal Tract Exercises in Voice Therapy: The Clinician's Primer. Perspectives on Voice and Voice Disorders.v. 24. p. 71-79, 2014.
SCHUTTE, Harm; MILLER, Deborah. The effect of F0/F1 coincidence in soprano high notes on pressure at the glottis. Journal of Phonetics. v. 14, n. 3-4. p. 385–392, 1986. Disponível em <https://doi.org/10.1016/S0095-4470(19)30713-2>. Acesso em: 1 set. 2024.
SOUSA, Nadja Barbosa de. Escolas de canto italiana, alemã e francesa: características perceptivo-auditivas e acústicas na voz do soprano. 2015. 104 p. Tese (Doutorado, Fonoaudiologia). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2015.
SOUSA, Nadja; ANDRADA E SILVA, Marta. Diferentes abordagens de ensino para projeção vocal no canto lírico. Per Musi. v 00, n. 33. p. 130-146, 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/permusi20163307>. Acesso em: 3 set. 2024.
SOUZA, Glaucia Verena Sampaio de; DUARTE, João Marcos Trindade; VIEGAS, Flávia; SIMÕES-ZENARI, Marcia; NEMR, Kátia. An acoustic examination of pitch variation in soprano singing. Journal of Voice, v. 34, n. 4, p. 648.e41–648.e49, 2020. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0892199718304168. Acesso em: 27 abr. 2025.
SOVIJARVI, Anssi. Die Bestimmung der Stimmkategorien mittels Resonanzröhren Determination of voice categories with ressonance tubes. In: International Kongress Phoniatric Wissenchaft, 1965, p. 532-535.
SUNDBERG, Johan. Articulatory interpretation of the “singing formant”. J. Acoust. Soc. Am. V. 55, n. 4. p. 838–844, 1974. Disponível em: < https://doi.org/10.1121/1.1914609>. Acesso em: 1 set. 2024.
SUNDBERG, Johan. Ciência da Voz: fatos sobre a voz na fala e no canto. Tradução: Glaucia Laís Salomão. São Paulo: editora da Universidade de São Paulo; 2018. 320 p
SUNDBERG, Johan. Level and center frequency of the singer's formant. Journal of voice. v. 15, n. 2. 2001, p. 176-18615(2), 176–186, 2001. Disponível em: < https://doi.org/10.1016/S0892-1997(01)00019-4>. Acesso em: 1 set. 2024.
TEACHEY, Jerold; KAHANE, Joel; BECKFORD, Neal. Vocal mechanics in untrained professional singers. Journal of Voice. v5, p. 51-56, 1991. Disponível em: < https://doi.org/10.1016/S0892-1997(05)80163-8>. Acesso em: 1 set. 2024.
VIEIRA, Maurílio. Uma introdução à acústica da voz cantada In: SEMINÁRIO MÚSICA, CIÊNCIA TECNOLOGIA, n. 1. São Paulo: USP, 2004.
TITZE, Ingo; MAXFIELD, Lynn, WALKER, Megan. A Formant Range Profile for Singer. Journal of Voice. Journal of Voice. v. 31, n. 3, p. 382.e9-382.e13, 2017. Disponível em: < https://api.semanticscholar.org/CorpusID:3869082>. Acesso em: 5 set. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Suelen Scholl Matter, Marta Assumpção de Andrada e Silva , Zuleica Camargo, Leslie Piccolotto Ferreira, Nadja Sousa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.