Dragonslayer: musical composition and mythical thought
Visualizações: 79DOI:
https://doi.org/10.33871/23179937.2021.9.3.5Palavras-chave:
music and myth, cosmology, cosmogony, musical cosmology, IrlandiniResumo
The work Vá¹›trahan (2017), composed by Luigi Antonio Irlandini for baritone saxophone and percussion, creates a new relationship between musical and mythical thought, explored also in many of his other compositions since 1988. In this piece, the Vedic myth of Indra slaying the Cosmic Dragon Vá¹›tra suggests structuring procedures, instrumental sound sources and sound images, resulting on a congruency between the music and the myth far greater than a simple programmatic relationship. The discussion of some of the compositional processes in this work, as they were suggested by mythical thought, illustrates the composer's idea of composition as cosmology.Downloads
Referências
COOMARASWAMY, Ananda Kentish. Hinduism and Buddhism. New York, N.Y.: Philosophical Library, 1943.
DE NICOLíS, Antonio T. Meditations on the Ṛg Veda. Four-dimensional man. York Beach, ME: Nicolas-Hyays, 1976.
ELIADE, Mircea. Aspects du Mythe. Paris: Gallimard, 1963.
ELIADE, Mircea. The Myth of the Eternal Returno r, Cosmos and History. Princeton: Princeton University Press, 1991.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo Dicionário da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1975.
GRIFFITH, Ralph T. H. Hymns of the Ṛg Veda. New Delhi: Munshiram Manoharlal Publishers Private Limited, 1987.
IRLANDINI, Luigi Antonio. Cosmicizing Sound: Music – Cosmos – Number. MusMaat: Brazilian Journal of Music and Mathematics. Vol. 1, No. 2. November 2017 (pp. 25-61). Available at http://musmat.or/en/musmat-journal/
IRLANDINI, Luigi Antonio. Música e Sacrifício. Fronteiras da Música: Filosofia, Estética, História e Política. Série Pesquisa em Música no Brasil Vol. 6 – Lia Tomás (org.). São Paulo: Editora ANPPOM 2015, pp. 301-323. Available at http://www.anppom.com.br/ebooks/index.php/catalog/book/6
IRLANDINI, Luigi Antonio. Som-Silêncio em Concretion 1960, de H. J. Koellreutter. Revista OPUS vol. 24 no. 2, pp. 22-57, May/August 2018.
KOELLREUTTER, Hans-Joachim. Terminologia de uma nova estética da música. Porto Alegre: Movimento, 1990.
MACDONELL, Arthur Anthony. A Vedic Grammar for Students. Oxford: Oxford University Press, 1916.
MESSIAEN, Olivier. Traité de Rythme, de Couleur et d"™Ornithologie, Tome I. Paris: Editions Musicales Alphonse Leduc, 1994.
MILLER, Jeanine. The Vision of Cosmic Order in the Vedas. London: Routledge & Kegan Paul, 1985.
SAGAN, Carl. Cosmos. New York, N.Y.: Random House, 1980.
SCHNEIDER, MARIUS. Il Significato della Musica. Milan: Rusconi, 1990.
TRANCHEFORT, François-René. Les Instruments de Musique dans le Monde. Paris: Editions du Seuil, 1980.
WEN-CHOUGN, Chou. Varèse: A Sketch of the Man and His Music. The Musical Quarterly, Oxford, Vol. 52, No. 2, pp. 151-170, 1966.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2022 Luigi Antonio Irlandini
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.