WEAVING TO BELONG
TEXTILE WORK AND ANCESTRALITY IN CLAUDIA LARA
DOI:
https://doi.org/10.33871/sensorium.2025.12.11204Keywords:
Arte têxtil, Bordado, Feminismo, Mulheres artistas, Mulheres negras, Claudia LaraAbstract
This article examines the use of textile elements in the artwork of the artist Claudia Lara, understanding them as poetic devices that engage questions of belonging, memory, and identity, with particular emphasis on the ancestry of Black women. By incorporating fabrics and threads into her poetics, the artist re-signifies materials historically confined to the domestic sphere and associated with the women in her Family – women skilled in needlework yet denied access to formal education. Through the use of these elements in her artistic practice, Lara seeks to reinscribe these women within the expanded experience of art, proposing new gender and racial relations through family photographs and memories. Considering her poetic trajectory, this article draws on race and gender studies and, based on historical documents and interviews, analyzes the place of textile art within the field of contemporary art, problematizing its historical devaluation – intimately linked to the naturalization of ideas of the “feminine”.
Downloads
References
BOURDIEU, P. Esboço de autoanálise. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
CASTELLS, M. O poder da identidade: a era da informação – economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 2018.
CIDA, Bento. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
DANTO, Arthur. Após o fim da arte: arte contemporânea e os limites da história. São Paulo: Odysseus Editora, 2006.
DELEUZE, G.; PARNET, C. Diálogos. Trad. José Gabriel Cunha. Lisboa: Relógio D’Água, 2004.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.
GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 2005.
HOOKS, bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.
HOOKS, bell. Pertencimento: uma cultura do lugar. São Paulo: Editora Elefante, 2022.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Trad. Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
LIPPARD, Lucy; CHANDLER, John. A desmaterialização da arte. Arte & Ensaios, n. 25, 2024.
LITTIG, Sabrina Vieira. Reflexões sobre a apropriação de objetos na arte contemporânea. Dissertação (Mestrado em Artes), Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015.
MESSIAS, Ana Karlla. Kantayeni: cartilha de ensino de história afrofeminista. São Cristóvão: ProfHistória/UFS, 2022.
NAVARRO-SWAIN, Tania. Meu corpo é um útero? Reflexões sobre a procriação e a maternidade. In: STEVENS, Cristina (org.). Maternidade e feminismo: diálogos interdisciplinares. Florianópolis: Ed. Mulheres; Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2007.
OLIVEIRA, Natália Rezende. Tramas contemporâneas na América Latina. Belo Horizonte: EBA-UFMG, 2022. Acesso em: 18/03/2024.
OLIVEIRA, Alecsandra Matias de et al. Memória da pele: o devir da arte contemporânea afro-brasileira. Arte e Cultura da América Latina, v. 25, 2012.
OLIVEIRA, Alecsandra Matias. Narrativas latino-americanas: memória, identidade, gênero e resistência. In: Congresso de Estética e História da Arte, São Paulo, Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, 2018. Acessado em: 10/05/2024.
RAGO, Margareth; VEIGA-NETO, Alfredo (org.). Para uma vida não fascista. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
RAGO, Margareth. Foucault, a histeria e a aranha. In: MUCHAIL, Salma T.; FONSECA, Marcio A. da; VEIGA-NETO, Alfredo (org.). O mesmo e o outro: 50 anos de História da Loucura. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
TVARDOVSKAS, Luana Saturnino. Autobiografia nas artes visuais: feminismos e reconfigurações da intimidade. Labrys: Estudos Feministas, n. 17, jan./jun. 2010. Disponível em: https://www.labrys.net.br/labrys17/arte/luana.htm Acesso em: 14 nov. 2023.
Downloads
Published
Versions
- 2025-11-26 (4)
- 2025-11-26 (3)
- 2025-11-25 (2)
- 2025-11-19 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).