Verificação da autenticidade de uma situação-problema vivenciada no âmbito da Modelagem Matemática

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.33.9940

Abstract

The aim of this article is to investigate the authenticity of a Mathematical Modeling activity proposed in a Mathematics Degree class in the subject “Mathematical Modeling” offered at the Federal Institute Campus São Raimundo Nonato - PI. The work was organized in three stages: (1) a bibliographical survey was carried out on the definitions of Mathematical Modeling according to different authors in the field, the planning of activities of this nature, their phases/stages, as well as a study on what authenticity is and how to assess the level of authenticity within the scope of Mathematical Modeling; (2) a relevant methodology was organized, based on qualitative research, to investigate the level of authenticity of the activity developed through a problem situation experienced in the classroom concomitantly with the students and the teacher; (3) the experience was discussed and the level of authenticity of the activity was assessed. As a result, according to the design proposed by Almeida and Omodei (2022), level 2 (intermediate) of authenticity was achieved. However, the students could have reached a higher level if they had used the mathematical, empirical and technological tools (software) available to them, as well as if they had extrapolated the problem situation to external contexts. Therefore, in addition to the interest and questioning provided to the students (trainee teachers), it is clear that the research has the aim of encouraging teachers to plan activities of this nature more effectively.

 

Keywords: Problem situation. Authenticity. Mathematical modeling. Planning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yasmim Paes Landim de Oliveira, Instituto Federal do Piauí

Discente do curso de Licenciatura em Matemática do Instituto Federal campus São Raimundo Nonato.

Mateus Souza Galvão, Instituto Federal do Piauí

Docente do curso de Licenciatura em Matemática. Instituto Federal do Piauí, campus São Raimundo Nonato. E-mail: mateus.galvao@ifpi.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0009-0002-3064-3288

Lucília Batista Dantas Pereira, Universidade de Pernambuco

Possui graduação em Engenharia de Alimentos pela Universidade Federal da Paraíba (1992), mestrado em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1996) e doutorado em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2000). Embora tenha formação na área de Engenharia, sempre lecionou disciplinas na área de matemática. Começou como professora substituta na UERJ, lecionando a disciplina Equações Diferenciais para os cursos de Matemática e física. Em seguida, como professora efetiva da Universidade do Vale do Paraiba - UNIVAP, lecionou as disciplinas matemática básica, cálculo diferencial e integral I e II, cálculo numérico, álgebra linear e Equações diferenciais, para os cursos de Engenharia da UNIVAP. Atualmente, é professora Adjunta da Universidade de Pernambuco - UPE do curso de Licenciatura em Matemática, lecionando disciplinas também na área de matemática. Tendo participado efetivamente das orientações de Trabalho de Conclusão de Curso, a maioria, na área de matemática. Líder do Grupo de Pesquisa Estudos Matemáticos e suas tendências. Professora e Orientadora do Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT-UNIVASF.

References

ALMEIDA, L. M. W.; VERTUAN, R. E. Modelagem Matemática na Educação Matemática. In: ALMEIDA, L. M. W.; SILVA, K. A. P. Modelagem Matemática em Foco. Editora Ciência Moderna Ltda, 2014. p.1-21

ALMEIDA, L. M. W.; OMODEI, L. B. C. Autenticidade em Atividades de Modelagem Matemática: em busca de um design. Educação Matemática Pesquisa Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 24, n. 3, p. 108-144, 2022.

ALMEIDA, L. M. W.; SILVA, K. P.; VERTUAN, R. E. Modelagem Matemática na educação básica. São Paulo: Contexto, 2021.

AULETE, C. Aulete Digital – Dicionário contemporâneo da língua portuguesa. 2008. Disponível em: https://aulete.com.br/autenticidade. Acesso em: 18 nov. 2023.

BARBOSA, J. C. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. Reunião anual da ANPED, v. 24, n. 2001, p. 01-15.

BARBOSA, J. C. A “contextualização” e a Modelagem na educação matemática do ensino médio. Encontro Nacional de Educação Matemática, v. 8, p. 1-8, 2004.

BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem. São Paulo: Contexto, 2002.

BASSANEZI, R. C. Modelagem Matemática: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2016.

BIEMBENGUT, M. S.; HEIN, N. Modelagem matemática no ensino. São Paulo: Contexto, 2010.

BLUM, W. Quality teaching of mathematical modelling: What do we know, what can we do?. In: BLUM, W. The proceedings of the 12th international congress on mathematical education. Springer, Cham, 2015. p. 73-96.

BURAK, D. Modelagem Matemática sob um olhar de Educação Matemática e suas implicações para a construção do conhecimento matemático em sala de aula. Modelagem na Educação Matemática, v. 1, n. 1, p. 10-27, 2010a.

BURAK, D. A pesquisa e a pratica de Modelagem Matemática sob o ponto de vista de uma concepção de Educação Matemática. In: IV Encontro Paranaense de Modelagem em Educação Matemática, 2010, Maringá. IV EPMEM: Modelagem matemática: perspectivas interdisciplinares para o ensino e aprendizagem de matemática. Maringá: Editora da Universidade Estadual de Maringá, 2010b. v. 1. p. 1-15.

D’ AMBROSIO, U. Prefácio. In: BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. Editora Contexto, 2002.

DE ALMEIDA COSTA, F. Ensino matemática por meio da modelagem matemática. Ensino da Matemática em Debate, v. 3, n. 1, 2016.

FERNANDEZ, O. E. Por que o café esfria tão rápido?: e outras aplicações do cálculo no seu dia a dia. Tradução de Celso Roberto Paschoa. Bluches, 2016.

GALBRAITH, P. Authenticity and goals – overview. Modelling and Applications in Mathematics Education: The 14 th ICMI Study, p. 181-184, 2007.

HORA, T. D.; ALMEIDA, L. M. W. De. O uso estratégico do desenho em atividades de modelagem matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 13, p. 1-26, 2024.

MENDONÇA, L. O.; LOPES, C. E. Planejamento de Atividades de Modelagem Matemática: um caminho possível. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 6, n. 1, p. 1-24, 2015.

PINTO, T. F. et al. A elaboração de planejamento de atividades de modelagem matemática por professores com pouca vivência em modelagem. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Minas Gerais, Faculdade de Educação. Belo Horizonte. 2020.

POLLAK, H.; GARFUNKEL, S. Uma Visão da Modelagem Matemática na Educação Matemática. Jornal de Educação Matemática no Teachers College. [S. l.] , 2013. DOI: 10.7916/jmetc.v0i0.658. Disponível em: https://journals.library.columbia.edu/index.php/jmetc/article/view/658. Acesso em: 13 nov. 2023.

SILVA, L. A.; OLIVEIRA, A. M. P. As discussões entre formador e professores no planejamento do ambiente de modelagem matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 26, p. 1071-1101, 2012.

SOARES, S. de J. Pesquisa científica: uma abordagem sobre o método qualitativo. Revista Ciranda, v. 3, n. 1, p. 1-13, 2019.

SOUSA, B. N. P. A.; ALMEIDA, L. M. W. Formação do professor em Modelagem Matemática: um olhar sobre o conhecimento pedagógico do conteúdo. REnCiMa. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 12, n. 2, p. 1-28, 2021.

VOS, P. Authenticity in Extra-curricular Mathematics Activities: Researching Authenticity as a Social Construct. In: STILLMAN, Gloria Ann; BLUM, Werner; KAISER, Gabriele. Mathematical Modelling in Education Research and Practice. Cham: Springer, 2015. p. 105-116.

ZILL, D. G.; CULLEN, M. R. Equações diferenciais. 3ed. Pearson Universidades, 2000. v.1.

Published

2025-04-30

How to Cite

Paes Landim de Oliveira, Y., Souza Galvão, M., & Batista Dantas Pereira, L. (2025). Verificação da autenticidade de uma situação-problema vivenciada no âmbito da Modelagem Matemática. Revista Paranaense De Educação Matemática, 14(33), 01–24. https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.33.9940

Issue

Section

Artigos Científicos