Verificação da autenticidade de uma situação-problema vivenciada no âmbito da Modelagem Matemática
DOI:
https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.33.9940Abstract
The aim of this article is to investigate the authenticity of a Mathematical Modeling activity proposed in a Mathematics Degree class in the subject “Mathematical Modeling” offered at the Federal Institute Campus São Raimundo Nonato - PI. The work was organized in three stages: (1) a bibliographical survey was carried out on the definitions of Mathematical Modeling according to different authors in the field, the planning of activities of this nature, their phases/stages, as well as a study on what authenticity is and how to assess the level of authenticity within the scope of Mathematical Modeling; (2) a relevant methodology was organized, based on qualitative research, to investigate the level of authenticity of the activity developed through a problem situation experienced in the classroom concomitantly with the students and the teacher; (3) the experience was discussed and the level of authenticity of the activity was assessed. As a result, according to the design proposed by Almeida and Omodei (2022), level 2 (intermediate) of authenticity was achieved. However, the students could have reached a higher level if they had used the mathematical, empirical and technological tools (software) available to them, as well as if they had extrapolated the problem situation to external contexts. Therefore, in addition to the interest and questioning provided to the students (trainee teachers), it is clear that the research has the aim of encouraging teachers to plan activities of this nature more effectively.
Keywords: Problem situation. Authenticity. Mathematical modeling. Planning.
Downloads
References
ALMEIDA, L. M. W.; VERTUAN, R. E. Modelagem Matemática na Educação Matemática. In: ALMEIDA, L. M. W.; SILVA, K. A. P. Modelagem Matemática em Foco. Editora Ciência Moderna Ltda, 2014. p.1-21
ALMEIDA, L. M. W.; OMODEI, L. B. C. Autenticidade em Atividades de Modelagem Matemática: em busca de um design. Educação Matemática Pesquisa Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 24, n. 3, p. 108-144, 2022.
ALMEIDA, L. M. W.; SILVA, K. P.; VERTUAN, R. E. Modelagem Matemática na educação básica. São Paulo: Contexto, 2021.
AULETE, C. Aulete Digital – Dicionário contemporâneo da língua portuguesa. 2008. Disponível em: https://aulete.com.br/autenticidade. Acesso em: 18 nov. 2023.
BARBOSA, J. C. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. Reunião anual da ANPED, v. 24, n. 2001, p. 01-15.
BARBOSA, J. C. A “contextualização” e a Modelagem na educação matemática do ensino médio. Encontro Nacional de Educação Matemática, v. 8, p. 1-8, 2004.
BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem. São Paulo: Contexto, 2002.
BASSANEZI, R. C. Modelagem Matemática: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2016.
BIEMBENGUT, M. S.; HEIN, N. Modelagem matemática no ensino. São Paulo: Contexto, 2010.
BLUM, W. Quality teaching of mathematical modelling: What do we know, what can we do?. In: BLUM, W. The proceedings of the 12th international congress on mathematical education. Springer, Cham, 2015. p. 73-96.
BURAK, D. Modelagem Matemática sob um olhar de Educação Matemática e suas implicações para a construção do conhecimento matemático em sala de aula. Modelagem na Educação Matemática, v. 1, n. 1, p. 10-27, 2010a.
BURAK, D. A pesquisa e a pratica de Modelagem Matemática sob o ponto de vista de uma concepção de Educação Matemática. In: IV Encontro Paranaense de Modelagem em Educação Matemática, 2010, Maringá. IV EPMEM: Modelagem matemática: perspectivas interdisciplinares para o ensino e aprendizagem de matemática. Maringá: Editora da Universidade Estadual de Maringá, 2010b. v. 1. p. 1-15.
D’ AMBROSIO, U. Prefácio. In: BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. Editora Contexto, 2002.
DE ALMEIDA COSTA, F. Ensino matemática por meio da modelagem matemática. Ensino da Matemática em Debate, v. 3, n. 1, 2016.
FERNANDEZ, O. E. Por que o café esfria tão rápido?: e outras aplicações do cálculo no seu dia a dia. Tradução de Celso Roberto Paschoa. Bluches, 2016.
GALBRAITH, P. Authenticity and goals – overview. Modelling and Applications in Mathematics Education: The 14 th ICMI Study, p. 181-184, 2007.
HORA, T. D.; ALMEIDA, L. M. W. De. O uso estratégico do desenho em atividades de modelagem matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 13, p. 1-26, 2024.
MENDONÇA, L. O.; LOPES, C. E. Planejamento de Atividades de Modelagem Matemática: um caminho possível. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 6, n. 1, p. 1-24, 2015.
PINTO, T. F. et al. A elaboração de planejamento de atividades de modelagem matemática por professores com pouca vivência em modelagem. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Minas Gerais, Faculdade de Educação. Belo Horizonte. 2020.
POLLAK, H.; GARFUNKEL, S. Uma Visão da Modelagem Matemática na Educação Matemática. Jornal de Educação Matemática no Teachers College. [S. l.] , 2013. DOI: 10.7916/jmetc.v0i0.658. Disponível em: https://journals.library.columbia.edu/index.php/jmetc/article/view/658. Acesso em: 13 nov. 2023.
SILVA, L. A.; OLIVEIRA, A. M. P. As discussões entre formador e professores no planejamento do ambiente de modelagem matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 26, p. 1071-1101, 2012.
SOARES, S. de J. Pesquisa científica: uma abordagem sobre o método qualitativo. Revista Ciranda, v. 3, n. 1, p. 1-13, 2019.
SOUSA, B. N. P. A.; ALMEIDA, L. M. W. Formação do professor em Modelagem Matemática: um olhar sobre o conhecimento pedagógico do conteúdo. REnCiMa. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 12, n. 2, p. 1-28, 2021.
VOS, P. Authenticity in Extra-curricular Mathematics Activities: Researching Authenticity as a Social Construct. In: STILLMAN, Gloria Ann; BLUM, Werner; KAISER, Gabriele. Mathematical Modelling in Education Research and Practice. Cham: Springer, 2015. p. 105-116.
ZILL, D. G.; CULLEN, M. R. Equações diferenciais. 3ed. Pearson Universidades, 2000. v.1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Paranaense de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.







